foring til kryssbolt.

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
TempoTempo

foring til kryssbolt.

Legg inn av TempoTempo »

Er det noen her som kan eller vet om firmaer i Stavanger-området som kan bytte kryssboltforing på veiv? Har ei blokk som igrunnen er i bra stand, men denne foringen er slapp.

AndersFR
Sted: Asker

Re: foring til kryssbolt.

Legg inn av AndersFR »

Jeg har oppdatert denne posten litt på grunnlag av nylig høstet erfaring:

Jeg holder på å skifte denne foringen på min 175-motor. Det er faktisk ikke noen stor heksekunst å gjøre det selv, hvis du har litt mekanikererfaring og noe verktøy. Foringen til 175 er å få kjøpt ferdig, bortsett fra at den må brotsjes til korrekt dimensjon innvendig etter at den er presset på plass i råden. Du trenger altså en brotsj i passe dimensjon. I tillegg trenger du et verktøy for å presse foringen ut og inn. Jeg har funnet ut at verktøyet for å presse kryssbolten ut og inn kan brukes med litt tilbehør som jeg har laget selv.

Foringen skal sitte med presspasning i råden, dvs. den skal være en anelse større enn hullet. 4/100 mm passer, sier de som har greie på det. Dvs. at om hullet i råden er 21,00 mm skal foringen ha utvendig diameter 21,04 mm. Det kan hjelpe på monteringen å varme råden litt med varmluftpistol før du presser inn foringen.
===>>> Det er ikke nødvendig å varme råden om du har riktig verktøy for pressingen. Det gikk som knott i ost for meg, selv med mer enn 4/100 mm overmål.

Pasningen mellom kryssbolt og foring skal være så tett som mulig, uten at bolten sitter for fast. Den skal kunne skyves inn med et middels press med fingeren. Vi snakker noen få 1/1000 mm her. Kryssbolten min er 18,00 mm, så foringen skal brotsjes til "18,00+litt" mm. I mangel av brotsj i riktig dimensjon kan man visstnok bruke et lite honeverktøy for bremsesylindere, hvis det er lite nok. Det går akkurat i mitt tilfelle.
===>>> Nei, man kan IKKE bruke honeverktøy. Det ble mislykket. Hullet ble både ovalt og konisk, så kryssbolten gikk lett et stykke inn før den stoppet, og der vippet den frem og tilbake. Helt miss altså. Bra jeg har en foring til å prøve meg på.

Jeg tok en sjanse og tilpasset foringen til bolten før jeg presset den inn, ut fra tanken om at kanskje har jeg flaks og den krymper ikke, men hvis den gjør det må jeg bare hone litt til.
===>>> Det funket ikke! Den krymper, og ikke helt jegvnt heller. Dvs. den MÅ brotsjes etter montering uansett.

Du finner en komplett og grundig innføring i alt dette og mye mer til i boka "Stora tvåtaktsboken" av Jim Lundberg. Automobilia bookshop i Oslo har den,kanskje andre også. Boka kan for øvrig anbefales alle som har totaktere og vil lære seg å holde ting i orden. Det står mye bra, generelt om verktøy og reparasjonsmetoder der, og det er detaljerte anvisninger for demontering og montering av mange motorer, inkl. Sachs 50 kubikk.

Men hvis du ikke har mulighet selv, så er det nok best å sette det bort. Dessverre kjenner jeg ikke til verksteder i Stavanger og deromkring. Håper du finner noe!

afr.

Svar