på tide å bytte lagere??

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

tempopanter
Innlegg: 163
Registrert: 03 jun 2004 16:43
Sted: Kristiansand
Kontakt:

på tide å bytte lagere??

Legg inn av tempopanter »

Når jeg kjører max turtall kan jeg høre en slaks knepelyd.. akkurat som om noen knepper igejnn ei jakke med knepp knapper.. er dette et tegn på at lagerenen må byttes?? lyden blir bare verre og verre jo høyere turtall.
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

tempopanter
Innlegg: 163
Registrert: 03 jun 2004 16:43
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av tempopanter »

ingen som vet?? noen som vet når man burde bytte lagre (noen spesielle lyder aks eler noe sånt?)
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

lb9td
Innlegg: 62
Registrert: 16 jun 2004 16:32
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Slitte lagre vil høres som en slurelyd, fordi akslingen går så fort rundt at "kneppene" mot hvert lager blir mer som sluring. Sluring blir også mer fremtredende jo høyere turtall - fordi akslingen vibrerer mer i mellomrommet mellom lager/aksel. Slitte lagre kan tildels avsløres ved å kjenne på akslingene, men dette avhenger ihvertfall på s150 hvilken aksel det er snakk om (da den ikke er "fast" i begge ender). Jeg mener ihvertfall at man bør ta seg tid til å skifte lagre når motoren først er delt. Slitte lagre sliter på de rådyre akslingene! Akslinger er deler som heller ikke er lett å få fatt i. Lagre er derimot billige.
Standard 1953 modell, 2 seter.
Regnr. W-3263
BSA B33 1960 modell. 500 ccm, 26 hk
Regnr. T-7763

Christian
Innlegg: 1712
Registrert: 04 jun 2004 15:44
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Kan være stempelfjørene. De kan lage en "knitrelyd" Har hatt mopeder med den ulyden i og ikke gjort noe med det. Går bra veeeeldig lenge.

tempopanter
Innlegg: 163
Registrert: 03 jun 2004 16:43
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av tempopanter »

hm.. jeg bytta de i fjor sommer.. tror nok ikke det er de.. hadde av syl her om dagen og så ikke noen merker el.l så helt ok ut.. har ikke kjørt så mye heller max 300mil.. de burde da holde såpass.. eller hva??
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

lb9td
Innlegg: 62
Registrert: 16 jun 2004 16:32
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Det er ikke lurt å kjøre med slitte stempelfjærer! Dette forårsaker bla. økt slitasje på sylindervegg, dårligere kompresjon, økt bensinforbruk og slitasje på veiv/motordeler etc. Det går sikkert bra en stund - men så kommer kostnadene iform av at sylinder må utbedres og motor overhales. Neppe lurt.
Standard 1953 modell, 2 seter.
Regnr. W-3263
BSA B33 1960 modell. 500 ccm, 26 hk
Regnr. T-7763

tempopanter
Innlegg: 163
Registrert: 03 jun 2004 16:43
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av tempopanter »

men jeg har jo bytta de jo..
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

lb9td
Innlegg: 62
Registrert: 16 jun 2004 16:32
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Netopp. Uansett. Det er ikke lurt å kjøre med slitte stempelfjærer!
Prøv å lokalisere feilen v/tomgang. Er lyden der da også ??
Standard 1953 modell, 2 seter.
Regnr. W-3263
BSA B33 1960 modell. 500 ccm, 26 hk
Regnr. T-7763

tempopanter
Innlegg: 163
Registrert: 03 jun 2004 16:43
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av tempopanter »

nei kan ikke høre noen lyd da... lyden kommer bare når jeg drar den veldig ut på gira...
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

rojarnes

Sperrelyd

Legg inn av rojarnes »

Den lyden du beskiver hører en når en kjører en corvette eller en panter helt ut på girene. Spesiellt hvis du kjører ned bakker eller lignende. De skal være der. Bare la være å dra den for langt ut på girene er ikke laget for det.

Svar