Reverserende motor

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Einarb

Reverserende motor

Legg inn av Einarb »

Har en corvette 390, som sliter litt.
Hvis jeg nesten kveler motoren, men akkurat får dratt inn clutchen og gitt gass så den våkner til live igjen, har den som oftest snudd retning, og går bakover?! Er dette vanlig? Og hvis ikke, hva er feil? tenningen? Trenger sårt noen hint :?

Brukeravatar
Per
Innlegg: 3327
Registrert: 05 jun 2004 11:02
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Re: Reverserende motor

Legg inn av Per »

du bør se over stiften og justere avstander på magnetspolen. Som regel er stiften så slitt at tenningstidspunktet forandres, og da kan nettopp dette skje.

mvh. Per
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Einarb

Legg inn av Einarb »

Er ganske grønn på motorer. Er stiften det samme som pluggen? :oops:

vareide

Legg inn av vareide »

Om du får mestret reversj kjøringer kan du jo vise deg litt frem. trikse litt og sånt. Men på mange saks motorene, Vetfall på min panter 470 '1984', så kan jeg få motoren til å reversjere, men det krever at jeg "rygger den i gang" kjyvstarte den. den kveles som regel ganske umiddelbart. har ikke prøvd det mer en et par ganger. i frykt for skader.

Einarb

Legg inn av Einarb »

Kanskje det :lol:

Er også snar med å kvele den, når jeg kjenner den går bakover. Noen som vet om dette er skadelig?

Brukeravatar
Per
Innlegg: 3327
Registrert: 05 jun 2004 11:02
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

Nei, stiften er en fjærbelastet anslagsgiver som sitter i tennspolen. Den sitter i to ledninger og en skrue, så den er relativt lett å skifte. Den går inn i svinghjulsakselen og leverer høyspentsignaler til pluggen, og overslaget i pluggen havner i kondensatoren. Men uansett, ingen sak å skifte. Koster 85 kroner på KjellBerg eller noe sånn tror jeg.

mvh. Per
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Tempo
Innlegg: 26
Registrert: 26 mai 2004 23:52
Sted: Os. Hordaland

Legg inn av Tempo »

Motoren må ha den rette fortenningen, (Corvette og panter 2 til 2,5 mm. før stempelet er på topp. (Comet 2,5-3 mm)).

Mål med et skyvelær fra tennplugg hullet og ned til stempelet, når stempelet er helt på topp.
Deretter stiller du skyvelæret 2,5 mm lengre en du målte.
Drei svinghjulet litt tilbake, sett skyvelæret i tenplugg hullet og drei svinghjulet frem til det støter mot enden av skyvelæret.

Pass på at du måler fra samme anleggsflate på topplokket på begge målingene. VIKTIG.

Nå har du tennings tidspunktet som motoren skal ha.
Sjekk om dette stemmer med det innstemplede merket på svinghjulet.
O= øvre dødpunkt. M= Tenningspunkt

Det er ikke altid dette stemmer, så ikke stol på det instemlede tenningsmerket, før du har sjekket at det virkelig stemmer.

Når du dreier motoren i gangrettning, så skal stiften akkurat ÅPNE på tennings punktet.

Dette må justeres på selve platen som holder stiften, med et lite skruhjern.
Har du nye stifter uten "krater" eller "slitekanter" Skal maks åpning på stiften da være 0.4 mm

Pass på at du ikke lager metallspon hvis du glepper med skruhjernet mot skrua. Det har en stygg tendens til å havne imellom kontaktene på stiften.
Da har du en motor som fusker og går, bare når den selv har lyst.
Sjekk med lommelykt og fjern eventuelle metallspon.

Hvis tennings tidspunktet er nermere øvre dødpukt (for liten fortenning), kan motoren gå feil vei. Dette kan medføre totalhavari av motor. (clutchuset eller svighjulet kan løsne, sjaltepinnen kan skru seg ut. osv.)
Motoren taper også mye efekt hvis den ikke har den rette fortenninga.

Lykke til !!!!!!! :D
Sist redigert av Tempo den 30 jun 2004 00:19, redigert 2 ganger totalt.

Einarb

Legg inn av Einarb »

Takker, skal prøve å få dette til! Synes den er litt daff også, ja, så om det er mer effekt å hente, er det kjærkomment. :lol:

Christian
Innlegg: 1712
Registrert: 04 jun 2004 15:44
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Det er ikke farlig om den starter bakover. Dette er en totaktsmotor som ikke er avhengig av dreiretningen for å fungere. Om du justerer tenningen til 2 mm etter topp, får du en motor som går flott baklengs! Kansje slitsomt å kjøre i lengden? :? Du bør skifte stiftene hvis de har gått en del.

Christian
-64 Corvette, -71 Corvette, -86 Corvette, -72 Corvette, -55 Villiers

Tempo
Innlegg: 26
Registrert: 26 mai 2004 23:52
Sted: Os. Hordaland

Legg inn av Tempo »

Det er ikke Vanskelig å få den til å gå baklengs. Det går helt bra til
det smeller i motoren. Da er det ikke annet å gjøre en å se seg om etter en annen motor.
Hvorfor tror du at noen av låse muttrene i motoren har lings gjenger.
Er det bare for å lure en nybegynner som skal skru litt selv?

Nei, det er for at de ikke skal skru seg opp når motoren går rett vei, men
hva skjer når motoren går feil vei?

Ett svinghjul eller chlutch bur som løsner i 5000 omdreininger gjør skjelden liten skade, det knuser vanligvis det meste av motoren.

Så ikke lek med dette hvis dere vil beholde motoren intakt. :roll:

Svar