Ulyd i motorn?

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Svar
Brukeravatar
christoffergm
Sted: Saltdal, Nordland

Ulyd i motorn?

Legg inn av christoffergm »

Hei igjen!
*Som tidligere nevnt har jeg anskaffet meg en Tempo Corvette 380 82 mod.
Da jeg har merket noe jeg vil kalle en ulyd i sylinderen valgte jeg å høre om noen erfarne folk vet om noe sånt,
når mopeden går på tomgang høres den helt fin ut, men med en gang jeg øker turtallet litt så hører jeg en nesten klingelyd fra sylinderen. Det virker som noe er løst.
Burde jeg åpne og sjekke, eller er det bare helt normalt i en Sachs motor som er gått over 20 000 km. Jeg sammenlignet med en venn som har en motor som kun er gått ca.3000 og som ikke lager samme lyden.

*En annen liten skavank er at første giret ikke vil gå inn. Og jeg må prøve flere ganger å slippe clutchen, det føles som den er i gir, men den er fortsatt i fri. Må man stille giret på en eller annen måte?

*PS. Hvor får man tak i skvettlapper til Tempo?

*Og enda en liten ting: går det an å gjøre speedometeret mer nøyaktig? Når jeg kjører i 45 km/t viser speedometeret langt over 60--> Har på et større drev, så den når heller ikke toppfart, men skal skifte til originalt. De skal visst kunne gå i 65 km/t har jeg hørt(med stram vaier, medvind og litt ørlite nedover bakke).

Skulle likt å få noen svar :)
For alt vi har. Og alt vi er.

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Re: Ulyd i motorn?

Legg inn av Christian »

En motor som har passert 20000 km, vil nok ha en annen gange enn en som bare har gått noen få hundre mil ja. Så lenge det ikke blir verre, hadde ikke jeg gjort noe med det. Men husk 4% oljeblanding i bensinen, uansett oljetype!

Du kan forsøke å justere giret, men få med deg noen som vet hva de driver med, eller få deg en rep. håndbok hvor det er beskrevet hvordan du gjør det. Det kan også skyldes noe så enkelt som den lille fjøra i mekanismen som er slapp, Da vil det bli klunder!

Speedometeret på disse er og blir unøyaktige. Sånn er det bare. :lol:

Christian.

Svar