Sølvmaling?

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Svar
Landeveisridderen

Sølvmaling?

Legg inn av Landeveisridderen »

Forrige eier av min Tempo Corvette har malet over diverse deler av sykkelen med sølvmaling. Da på felg og eiker og nav. Også motor. For meg ser dette uryddig og "Overlappet" ut. Du ser at det er blitt malt på eller hvordan det fungerer. Dekkene, felger og nav skal byttes uansett men motoren er litt mer uheldig. Er det noen måte å bli kvitt denne sølvfargen? Var eieren av min Corvette potte dum eller er det normal prosedyre for å "Restaurere"? Mangler også en bit av "Rillene" eller de sprekkene på motoren. Vifte? Er det noen måte å få en slik ny? Malingen eller lakken har påbegynt avskalling på både "Kickarm" og "Clutcharm".

AndersFR
Sted: Asker

Re: Sølvmaling?

Legg inn av AndersFR »

Felgene, start- og girpedalen skal være forkrommet, eikene forkrommet eller galvanisert og navene og motoren ubehandlet aluminium. Eller kanskje de hadde på noe tynn, sølvgrå lakk på motoren på Corvetten, jeg er ikke helt sikker. Kostemalt med sølvmaling var delene i hvert fall ikke. Ser ut som om forrige eier i hvert fall ikke var optatt av at det skulle være originalt eller pent.

Prøv med malingsfjerner, f.eks. Reprin, hvis det fremdeles er å få tak i. Den er geleaktig og smøres på det du skal fjerne. Der står den en stund og løser opp de fleste malings- og lakktyper. Regn med en del børsting og kanskje flere runder. Alternativt kan du bruke bremsevæske. Vanlig DOT4. Den passer best på smådeler som f.eks. startpedalen og sånt, som du kan sette i et glass med bremsevæske og la det godgjøre seg en stund før du børster vekk restene.

Begge metodene tar selvsagt all lakken, ikke bare den du vil ha vekk, men original lakk og grunning også. GRUNDIG rengjøring etterpå er nødvendig!

Lykke til!

Svar