Min 81 Panter, noe uoriginal

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

laksen
Sted: Grimstad

Min 81 Panter, noe uoriginal

Legg inn av laksen »

Var så heldig å få en panter av en kamerat for et par år siden som jeg nylig fikk mot til å pusse opp :) Har desverre ikke noe bilder av hvordan den så ut, men den så ut som en dass! Var originalt sølvfarget og der hadde den gamle eieren gått over med sølvsprayboks og sprayet over alle rustflekker. altså så og si over alt. Der var det sølv rundt kanten på dekkene, saltrekket, på speedometer og wirer. Til og med over halve tempo logoen. Attpåtil var det en lynfrekk rødlakkert kjedekasse på den. Motoren sveiv så vidt etter bytting av plugg og ny bensin og ikke minst rant over alt der det kunne lekke.

Jeg så med en gang at å få denne original, det var det bare å glemme hvis jeg ikke ville bruke store summer og veldig lang tid så klart. Crommen på felger stod ikke til å redde så de ble hvite. Ganske fint etter min mening. Ramma ble svart matt, tank å sidedeksler ble laserblå. Crom på skjermer og bagasjebrett ble meget pen etter en del gnikking med autosol. Jeg ville også ha logo på tank å sidedeksler i hvit, så dette fikk jeg en lokal reklame butikk til å lage.

Så var det motoren. Her var det bare å få kløyva den med en gang. Alt av tannhjul og selve veiva med rådelager var i meget god stand, men veivlagra var helt raukjørt. De var så slakke at svinghjulet skrapa i motorblokka og de lagde fæle lyder. veivhuset var også fullt med dritt og var irra over alt. Det ble pusset med fint papir og så polert. Så ble det handlet inn nye veivlager, simmeringer, clutchlameller, forsterka clutchfjører og pakningssett. Blokka ble deretter sotte sammen og var helt strøken :) Kunne ikke dy meg og måtte få meg athena 80 og proma potte. hadde en 21mm forgasser liggende.

Jeg fikk montert dette sammen og det gikk som ett skudd. I en måneds tid vel å merke før stemplet takka for seg. Fikk deretter tak i en 24mm forgasser og nytt stempel, men den ville ikke gå med denne i det hele tatt. Deretter spurte jeg om hjelp i trimdelen i dette forumet og fikk ett godt og konkret svar fra nils holger om å kjøpe dellorto phbh forgasser og stille tenning på 2mm før topp.
Fikk nettop tak i en phbh28 og fikk sveist til ett innsug, kappa ut røyret i ramma og sveisa inn ett større ett. Tidligere i dag ble jeg ferdig med fininnstillingene og den går nå som ett skudd :D Mye bedre enn med 21mm gasser. Gjør 105 på sletta med 15-36 dreving. Så nå blir det bare ut å cruise i godværet framover. Legger ved ett bilde av godmopeden.
og til dere som nå kommer til å klage over at den er uoriginal og trimmet så sier jeg bare hver sin smak! Bilde

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Re: Min 81 Panter, noe uoriginal

Legg inn av Christian »

Si hva du vil, her er det i alle fall en Tempo til på vegen! Synes den ble fin jeg.

Christian.

laksen

Legg inn av laksen »

Jo takk for det, hyggelig å høre :)

Nils holger
Sted: Lillesand

Legg inn av Nils holger »

Den blei skikkelig tøff :D Har ingen problemer med litt modifisering. Gøy at du fikk til dette med forgasseren, det kan være en "nøtt". Ubegripelig at du ikke får clutch sluring hvis det er en 4 girs motor du har. Du må ta deg en tur til kristiansand 16 mai på kvelden, det er en stor opplevelse :wink:
Pioner 8 med årer

tempo_panter
Sted: Ise City

Legg inn av tempo_panter »

tips viss 4.gira motorer slurer, fyll opp alle tomrommene rundt de orginale clutchfjørene med enda flere fjører, nye lameller og rubbe opp mellomplatene, da skal ikke sluring bli noe stort problem lenger! :)

Bjørnar V
Sted: Nordland

Legg inn av Bjørnar V »

Om eg skal åpne clutchhuset, må eg ha noe å holde i mot med når eg tar av den store låseskiva? Vil det sprette ut om eg ikkje holder i mot?
Har mekka litt sachs, men aldri åpna clutchen :D Hadde endel sluring på akfx motoren
360

laksen

Legg inn av laksen »

Du må trykke den litt innover for å få ut låseringen, men spretter ikke no særlig. er bare en halv cm de står i spenn ca. nei har hørt mye om at de 4 girs motorene slurer med athena, men min slurer absolutt ingenting. kan ha full speed og slippe clutchen rett ut og fortsatt så spinner den ingenting på clutchen :) må kansje ta meg en tur til kr.sand ja, vet naboen min skal hvertfall så har noen å kjøre sammen med .

tempo_panter
Sted: Ise City

Legg inn av tempo_panter »

bør ha det spesialverktøyet for å åpne clutchen med egentlig, blir jævlig stivt å trykke alt isammen etterpå med de ekstra fjærene! :)

Brukeravatar
Pallesen
Sted: Sola

Legg inn av Pallesen »

Det e bare ein ting og si om panteren din. Den så MANNDIGE ut :!: 8) Kanon tøff... :!: :!:
Mandigt me athena sett... Har selv aldri prøvd med dette, men fårstår at det er det "hissigste" sette du får tak i til sachs :?:
Kor handla du trimmsette :?:
Tempo corvette, for deg som krever det lille ekstra.!

laksen

Legg inn av laksen »

Takk for det :) De har både athena sylinder og proma potta her :http://www.crash.no/~crashlmp/index.php ... &Itemid=94 Er nok det hissigste du får til 50cc sachs motorer så vidt jeg vet ja

Svar