Andersen's Panter [Oppdatering 16.1.2013]

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Svar
AndersenTuning
Sted: Særp

Andersen's Panter [Oppdatering 16.1.2013]

Legg inn av AndersenTuning »

Legger ut en liten tråd her om Pantern min :)

Litt historie først: Det starta med at jeg var å fikset ferdig en liten crosser til salgs, da jeg kom over Pantern som stod i skjulet på gården der.
Hørte litt med typen som hadde kjøpt den av besteforeldra sine, og han ville ha en ganske så grei pris for den, som jeg takka ja til, og skulle hente den 3 dager senere.
Men dagen før jeg henta den fikk han kalde føtter og avbrøt salget. En måneds tid senere fikk jeg melding, om at han alikavel ville selge den til meg.
Dagen etter stod moppa vel plassert i garasjen, og klar for litt omsorg :lol:

Planer:

*Utseende: Holde den ganske orginalt utseende messig.
*Motor:

Oppsett 1:
-Blokk: Panter/BKF 4 gir
-Sylinder: Orginal - urørt
-Topp: Orginal
-Gasser: Orginal
-Eksos: Orginal

Oppsett 2:
-Blokk: Panter/BKF 4 gir/ AKF 5 gir
-Sylinder: Orginal - AT Edit
-Topp: Orginal - AT Edit
-Gasser: Dell'orto 21
-Eksos: Sprint 32mm

Utgangspunkt:
Bilde

Prøvemontert med Corvette-sal :!:
Bilde

Liten update 8.1.2011

Idag har jeg fått ordna litt småting på Pantern idag.. Fikk tak i den lille pluggen på høyresiden under kick- og girakslingene, ordna gassvaier og gått over litt :lol:
Fant også ut at forrige eier hadde slått hull i clutchdekslet og hatt det av til sveising! Men pakning gadd han ikke bytte :lol: Så nå står den og drypper som helsike :lol:
Men nå gjenstår ikke stort for å få den kjørbar iaffal da! Mangler bare ny pakning til clutchdekslet og potte :D

Update 11.1.2011!
Igår var det meningen at jeg skulle få byttet clutchdekselpakning, men da jeg tok av dekslet,
møtte et ille stygt syn meg :shock:

Først og fremst var det en del gammal blanding av olje og vann.. Så kjente jeg etter på clutchkørja,
og den satt ikke direkte tight og fint skal jeg si deg :lol: Så bestemte jeg meg for å bare ta ut motoren og få overhalt den litt.

Da jeg skulle få av kjedet merket jeg også at akselen hvor drevet sitter var ganske slarkete! Så nå skal motoren gjennom en skikkelig god vask,
etterfulgt av en real overhaling :)

Update 13.1.2011
Fikk gjort litt på pantern idag!
Klyva motorn å sett over litt..
Lagra på både clutch og gir er helt på jordet! Det romler mer i dem enn magan min gjør på mårran :lol:
Det som har skjedd her, er nok at forrige eier har kjørt den tom for olje,
når han ikke gadd å bytte clutchpakning!

Så nå skal motoren gjennom en real vask og overhaling!
Muligens en liten update i morra på videre framgang :)

Update 25.1.2011
Har skjedd litt siden sist nå! I hovedsak så er det motoren som har fått litt ettertrengt stell :lol:
Motorn står nå med nye bærelager for clutchakselen, og drev-/girakselen, og er nesten klar for siste montering!
Venter bare på simmeringer fra sjølveste Gudheimen nå, så skal den settes sammen, settes i Pantern og prøvestartes,
før vi muligens skal prøve ut litt ''småmodifiseringer'' på orginalsylindern :shock:

Update 29.1.2011
Da stod den ny overhala motorn i moppa igjen :) Legger ved et lite bilde:
Bilde
Det neste å gjøre blir nå å få starta den og se åssen den går. Etter det blir det nok litt forsking på en orginalsylinder og videre oppsett som 21 gasser++ :)

Update 30.1.2011
Idag fikk jeg endelig fyra pantern! Legger ved en liten videosnutt av ''beistet'' :lol: :lol:
Bilde
Ja, jeg veit at potta henger ut til sida, og ser jalla ut,
men akkurat der hadde jeg ikke noen andre potter enn cometbendet og den hjemmelaga potta til faren min :roll:
Bedre eksos skal bygges! Samt litt fiksing og triksing på sylinder osv 8)

Update 11.3.2011
Ordna ferdig frambremssystem fra Honda mt5 :)

Bilde

Bilde

Update 21.3.2011
Har fått gjort litt småtteri på Pantern i det siste.
Først å fremst så har jeg funnet meg et annet styre, som er noe høyere enn orginalt :) Og litt småtteri..
Gjort såpass lite fram til denne gangen, så blir ingen videre med bilder denne gangen!

Update 2.4.2011
Ordna litt små ting i dag! Ordna til potte, sveisa om bendet og modda sånn halvferdig til den andre salen :) Bilder:

Helhetsbilde av potta atm.. Annen lyddemper og litt annen stinger på potta skal ordnes til :wink:
Bilde

Med den andre salen :D
Bilde

Litt dårlig bilde av modifiseringa bak på salen.. Er jevnere enn på bildet der :roll:
Bilde

Update 12.4.2011
Litt småtteri er unnagjort med pantern i det siste!
Har blandt annet forlenga ledninger i fra bryteren som går inn i lykta, og at jeg har fått tak i enda en sylinder :)

Update 25.5.2011
Da var clutchen i orden. Etter litt småe modifiseringer og justeringer så fungerte et stk clutchsystem med hendel og wire i fra mt5!

Bilde

Bilde

Sånn står Pantern nå!
Bilde

En liten demonstrasjonsvideo av clutchen..
Bilde

Skriftlig update 10.10.2011

Jada, lenge siden det har skjedd noe her :D Pantern har det forøvrig skjedd lite med, annet enn at jeg har satt over til orginal 380 Corvette styre, byttet om til annen type lysbryter, gjort litt smått med modifiseringer på en orginal-sylinder, fått på 21mm Dell'orto gasser med orginal Panter luftfilterboks og fått på 32mm ''Comet/Sprint''-potte.

Men jeg lurer litt på om det er nødvendig å ha på ULO-boksen på denne modellen? Boksen har vel ikke stort annen hensikt enn at blinklysene har et rele å gå på, etter det jeg vet..

Ellers ligger det planer for en god restaurering i vinter, slik at den kanskje er klar for litt bruk til våren :)

Er fortsatt på leting etter en fin 470 bakskjerm og baklykt, så om noen har på lur er det bare å gi meg beskjed om du er interessert i å selge!

Update 27.12.2011

Har skjedd litt smått her, de siste par månedene. Ting som kan nevnes er at bakskjermen har blitt sveiset (slik at det ikke er sprekker i den lenger), bedre gasshåndtak og gassvaier har blitt montert, og baklyset er skrudd fast og koblet opp. Nå gjenstår ikke stort før den kan regnes som ''forsvarlig'' å bruke i trafikken :!:
Men et problem jeg opplever, er at både framlyspæra og baklyspærene tar kvelden etter et stykke. Mistenker at dette ligger i ULO-boksen, som jeg mangler.
Mest sannsynlig ligger det nok en slags ''spenningsregulator'' i den, som gjør slik at riktig mengde strøm skal passere gjennom pærene. Uten denne boksen, passerer det nok for høy strømmengde enn det pærene er laget for.

Så nå er jeg på utkikk etter en slik boks, så om du har en til over så tar jeg gledelig i mot beskjeder om dette, da den er sårt trengt :)

Men nok snakk, her er bilder som lovet:

Her er bakskjermen på vei ut, for å få sprekkene sveiset. Vil takke min far for det godt gjennomførte arbeidet :)
Bilde

Slenger inn et bilde av RE-motoren som ble kjøpt på Ekeberg-markedet i høst.
Bilde

Og her er bakskjermen ferdig sveiset, baklys montert og koblet opp, gasshåndtak og gassvaier ferdig montert!
Bilde

Oppdatering 6.4.2012
Tenkte det var på tide å legge ut hva jeg har fått gjort med Panter'n i det siste :) Hovedsaklig er det å prøve ut med spenningsregulator fra mt5 (takker igjen, tempo_panter for gratis vare :D), byttet lyspærer, og stilt litt på gasseren.

Legger ut et bilde av løsninga mi på spenningsregulatoren. Sånn det står på bildet, er ikke det ferdige resultatet, men bare for å prøve :) Vet ikke om det fungerer eller ikke, men det vil tiden vise :)
Bilde

Og så var det ut å prøve den litt! Framlyset og baklyset lyste, så da var gutten fornøyd! (Foreløpig hvertfall :))
Bilde

Skriftlig oppdatering 27.4.2012
Etter en lang, men derimot produktiv økt i verkstedet fikk vi jaga fram litt mer fraspark i motoren på fredagskvelden :)
Hva som ble gjort forblir usagt, men det som derimot kan sies er at vedkommende fikk seg sin friskeste luftetur på lenge :lol:
Mulig jeg legger ut en video av moppa ved en senere anledning om interessen melder seg i tråden!

Oppdatering 10.10.2012

Da har jeg fått kjørt litt og prøvd ut Pantern igjen :) Må si at jeg har blitt mektig imponert over hvor lette Panter-motorene er å trimme, i forhold til Corvette-motorene! For tiden fungerer motoroppsettet meget bra, og jeg er veldig fornøyd med hvor sterk denne er. Klarer fint å aksellerere opp til 50 i motbakke :D

Men nå har det seg sånn at jeg holder på å koble vekk de orginle instrumentene, og i det jeg tok ut kontakta på stikket oppunder instrumentene forsvant bare baklyset :?:
Dette synes jeg var merkelig, og jeg har enda ikke kommer frem til hvem ledninger som skal kobles sammen for at baklyset skal lyse igjen. Så fort jeg kobler til kontakten, lyser baklyset igjen :lol: Legger ved et bilde av lednings''rotet'' om noen har hjelp å tilføye :)
Bilde

Oppdatering 25.10.2012

Ute å luftet Pantern i dag :) For øyeblikket fungerer alt av bremse-/bak- og framlys. Klarte heldigvis å rydde vekk ledningsnettet til instrumentpanelet og få alle lysa til å fungere fint igjen, så da så jeg ingen grunn til å holde Pantern innendørs i det fine været! Har forøvrig fått hevet og planet sylindern, så den er virkelig i slaget om dagen!
Bilde

Oppdatering 29.10.2012

Da var RE-motor anskaffet :D Kommer nok et par interessante oppdateringer rundt den etterhvert :)

Oppdatering 30.10.2012

Da var RE-motorn klyvd! Nå skal blokkhalvdelen få seg en god vask og noen nye lager og simmeringer :)
NB! Legg merke til de 5 tannhjula i bakgrunn.. 5 gir! :D
Bilde

Opdatering 14.12.2012

Fikk endelig delene som jeg har venta lenge på i dag :D

Ny veiv, utgående aksel, erstatningscoil (hvis den andre også skulle kvelde), girsplint, nye lameller +et pakningssett :)

Bilde

Og slik ble Pantern med den andre salen jeg modda til! Storfornøyd :D

Bilde

Oppdatering 11.1.2013
Etter en god utfordring med clutchen og litt småtteri ble jaggu motoren komplett!

Nye lameller ferdig montert med noen ekstra clutchfjører enn det som satt der fra før! 12 stk. nå, var kun 6 når jeg klyvde den..

Bilde

Montert på!

Bilde

Nå er det bare å bytte over tenninga fra 4.girsen, smelle på sylinder og fylle olje som gjenstår :) Kommer en ny oppdatering fortløpende!

Oppdetering 16.1.2013
Fikk dreiet opp konusen på det gamle drevet, så jeg får se om det klarer å holde imot!
Bilde

Første prøveturen overstått! Gikk meget bra til å være første turen! Bare litt finjusteringer igjen [:)]
Bilde
Fikk også ryddet opp litt i el-nettet idag, men det har jeg ikke bilder av.
---------------------------------
Stay Tuned!
Sist redigert av AndersenTuning den 17 jan 2013 22:33, redigert 44 ganger totalt.
-Tempo Panter 470 (Oppussingsobjekt)
-Honda MT5 (Bruksmoped)

AndersenTuning

Re: Andersen's Panter [Update 11.1.2011]

Update 11.1.2011!
Igår var det meningen at jeg skulle få byttet clutchdekselpakning, men da jeg tok av dekslet,
møtte et ille stygt syn meg :shock:

Først og fremst var det en del gammal blanding av olje og vann.. Så kjente jeg etter på clutchkørja,
og den satt ikke direkte tight og fint skal jeg si deg :lol: Så bestemte jeg meg for å bare ta ut motoren og få overhalt den litt.

Da jeg skulle få av kjedet merket jeg også at akselen hvor drevet sitter var ganske slarkete! Så nå skal motoren gjennom en skikkelig god vask,
etterfulgt av en real overhaling :)
-Honda MT5 (Bruksmoped)

tempo_panter
Sted: Ise City

Re: Andersen's Panter [Update 11.1.2011]

Legg inn av tempo_panter »

Viss du skal ha på athena osv så kjøp deg like gjerne RE motor med engang og overhal den :)

AndersenTuning

Re: Andersen's Panter [Update 13.1.2011]

Finner ingen serru :lol: Bare på ebay.de jeg finner...

Update 13.1.2011
Fikk gjort litt på pantern idag!
Klyva motorn å sett over litt..
Lagra på både clutch og gir er helt på jordet! Det romler mer i dem enn magan min gjør på mårran :lol:
Det som har skjedd her, er nok at forrige eier har kjørt den tom for olje,
når han ikke gadd å bytte clutchpakning!

Så nå skal motoren gjennom en real vask og overhaling!
Muligens en liten update i morra på videre framgang :)
-Honda MT5 (Bruksmoped)

tempo_panter
Sted: Ise City

Legg inn av tempo_panter »

okok, men når du først har den oppe så sett i dobbelt opp med clutchfjærer, slurer ingenting da :D

AndersenTuning

Oooork :lol: :lol: Får heller så hva jeg kan finne på med en orginalsylinder så lenge, og se litt utover om det blir no RE-motor 8)
-Honda MT5 (Bruksmoped)

AndersenTuning

Re: Andersen's Panter [Update 25.1.2011]

Update 25.1.2011
Har skjedd litt siden sist nå! I hovedsak så er det motoren som har fått litt ettertrengt stell :lol:
Motorn står nå med nye bærelager for clutchakselen, og drev-/girakselen, og er nesten klar for siste montering!
Venter bare på simmeringer fra sjølveste Gudheimen nå, så skal den settes sammen, settes i Pantern og prøvestartes,
før vi muligens skal prøve ut litt ''småmodifiseringer'' på orginalsylindern :shock:
-Honda MT5 (Bruksmoped)

AndersenTuning

Re: Andersen's Panter [Update 29.1.2011]

Update 29.1.2011
Da stod den ny overhala motorn i moppa igjen :) Legger ved et lite bilde:
Bilde

Det neste å gjøre blir nå å få starta den og se åssen den går. Etter det blir det nok litt forsking på en orginalsylinder og videre oppsett som 21 gasser++ :)
-Honda MT5 (Bruksmoped)

AndersenTuning

Re: Andersen's Panter [Update 30.1.2011] Oppstartsfilm!

Idag fikk jeg endelig fyra pantern! Legger ved en liten videosnutt av ''beistet'' :lol: :lol:
Bilde
Ja, jeg veit at potta henger ut til sida, og ser jalla ut,
men akkurat der hadde jeg ikke noen andre potter enn cometbendet og den hjemmelaga potta til faren min :roll:
Bedre eksos skal bygges! Samt litt fiksing og triksing på sylinder osv 8)
-Honda MT5 (Bruksmoped)

PANTER77

Re: Andersen's Panter [Update 30.1.2011] Oppstartsfilm!

Legg inn av PANTER77 »

Gratulere me oppstart :D blir spennede prosjekt dette her :wink:
-Tempo Panter 370 77mod.
-Tempo Panter 470 delemoped
-Suzuki ts50ER
-Suzuki ZR solgt!
-Derbi DRD/Black edition
-Derbi GP1
-25 gode gamle øglend trøsykler:)

Svar