Tempo Lett Swing 230 1960'

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Tempo Lett Swing 230 1960'

Legg inn av Guttorm »

Veldig bra Otto :)
Fått tak i ny veiv til motoren?
Ser frem til flere bilder :!:
CARPE DIEM!

Otto

Legg inn av Otto »

Jeg fikk til slutt tak i veiv, det var en mann som bodde i traktene som hadde holdt på med Tempo siden 60-tallet, og som tilfeldigvis hadde en veiv. Han skulle shimse og rette opp aksialslakk og gudene vet hva... Er ikke sånn "hardcore" inni tempoens verden ennå, men har åpnet motoren og funnet ut hvordan den fungerer, så er liksom litt stolt da... :lol:

Måten jeg lakkerer delene på, er som følgende:

1. Pusse bort gammel lakk og rust. Bruker pussemaskin papir 120 da jeg ikke har sandblåsingsutstyr. Jeg prøver å få vekk det verste av rustet, men det blir alltid igjen små svarte flekker som jeg ikke greier å pusse bort. Er dette rust, og kan komme tilbake senere? Jeg pusser med papir 600 etterpå for å få det glatt og fint. Men det blir alltid noen rester fra mønsteret på pussemaskinen igjen. Dette forsvinner imidlertid ved lakkering(!).

2. Vaske delen i vann.
del1.jpg
del1.jpg (63.87 kiB) Vist 2091 ganger
3. Henge delen opp i bestefars gamle fjøs og påføre syregrunning.
del2.jpg
del2.jpg (45.38 kiB) Vist 2091 ganger
4. Påføre grå grunning
del3.jpg
del3.jpg (53.67 kiB) Vist 2091 ganger
5. Påføre selve lakken
del4.jpg
del4.jpg (58.69 kiB) Vist 2091 ganger
Jeg bruker BilXtra spraybokslakk(Ja, jeg vet at mange av dere ikke liker sprayboks :shock: , men jeg synes den gir godt resultat selv om lakken blir litt "ruglete" i stedet for helt glatt. Er jo ikke profflakkerer eller rikmannssønn! :roll: ). Den kostet jo 340 kroner boksen, så det burde bli bra...

Fikk tak i en delemoped av samme typen av en i nærheten (Hva er oddsen? Kanskje var det storimport av én type moped i bygda før i tida? :lol: )

Har bare ramma og bremsestanga igjen å lakkere, er virkelig gira på å få den på veien igjen etter 30 års pause!
Synd at de krommede delene er litt rustne her og der, står ikke helt i stil til resten av den flotte mopeden. Syns forøvrig at den blå lakken ble litt for knæsj blå ,og at hvitfargen ble litt for hvit. Sånn går det når BilXtra ikke forstod fargekodene til Tempoklubben.com!

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Otto skrev:Jeg prøver å få vekk det verste av rustet, men det blir alltid igjen små svarte flekker som jeg ikke greier å pusse bort. Er dette rust, og kan komme tilbake senere?
Ja, dette er gravrust, og må sandblåses for å ta knekken på det.

Christian.

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Dette blir bra :!:
Ser frem til nye oppdateringer og bilder :)
CARPE DIEM!

Otto

Legg inn av Otto »

Legger ut noen nye bilder fra prosjektet:
IMG_0871.JPG
IMG_0871.JPG (55.31 kiB) Vist 2081 ganger
Her er sjaltemekanismen, rengjort og kontrollert som Guttorm lærte meg på forumet. Takk! Må man spenne fjæra før den settes fast igjen eller vil dette gjøres automatisk når man skrur den fast i motordekselet og vrir den i stilling?
IMG_0872.JPG
IMG_0872.JPG (79.66 kiB) Vist 2081 ganger
Ferdiglakkerte deler ligger på bordet i melkehuset i fjøsen.
IMG_0873.JPG
IMG_0873.JPG (73.5 kiB) Vist 2081 ganger
Ramma. Den er ikke behandlet ser med tungt hjerte frem til å gå over denne med pussemaskin/sandpapir... :|
IMG_0874.JPG
IMG_0874.JPG (68.67 kiB) Vist 2081 ganger
Delemopeden. Legg merke til det upassende sykkelsetet. Det var dessverre mye på denne sykkelen som ikke fungerte heller.
IMG_0875.JPG
IMG_0875.JPG (69.2 kiB) Vist 2081 ganger
Kjedekassen, bestilt fra Kjell Berg. Liker ikke at forhøyningene i kassen ikke går "helt rundt" sånn som de gjorde i de originale, men har to slike teite stopp i hvitstripa. :oops:
IMG_0876.JPG
IMG_0876.JPG (80.5 kiB) Vist 2081 ganger
Gaffelen blir bra! :wink:
IMG_0877.JPG
IMG_0877.JPG (45.26 kiB) Vist 2081 ganger
Den som bare hadde hatt en forkrommingsmaskin :roll: ...
IMG_0878.JPG
IMG_0878.JPG (64.97 kiB) Vist 2081 ganger
Som kjent bedre med system i rotet enn rot i systemet. Er imidlertid ikke sikker på hvilket alternativ som stemmer best her :lol:

Hvilken type klut skal man bruke for å pusse krom? Har hatt et par forsøk med pussegarn hvor krommen blir ripete :(

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Må si du er god hvis du får denne mopeden på hjul igjen :wink:
Det er kostbart og mye arbeid å fullrestaurere.
Fjæra på sjaltemekanismen spennes opp etter du har montert den på dekselet slik at fjæra står i spenn utover mens "Uen" er hekta på spormutteren...bedre forklaring har jeg vanskelig for å gi :roll:
CARPE DIEM!

Otto

Legg inn av Otto »

Forstår veldig godt hva du mener Guttorm.
Her slenger jeg ut enda flere bilder, yeah!

IMG_0893.JPG
IMG_0893.JPG (79.9 kiB) Vist 2050 ganger
Her er altså deler av styret og fremgaffelen satt sammen. Blitzen gjør at blåfargen er litt lysere enn den egentlig er. Dette ser veldig bra ut!

IMG_0894.JPG
IMG_0894.JPG (38.85 kiB) Vist 2050 ganger
Esken med Tempodeler. Begynner å bli en goood del løse deler i fjøsen. Lurer på hvor mange deler en slik moped består av? Må være noe sånn som 1000.

IMG_0896.JPG
IMG_0896.JPG (37.93 kiB) Vist 2050 ganger
Her er bakskjermen som jeg lakkerte og grunnet i dag. Her er bare grunningen og hvitstripene på plass. Liker ikke lukten av løsemidler i fjøsen, men har en gassmaske med to filtre på siden. Håper jeg ikke blir gal av løsemidlene i kveld da.

IMG_0897.JPG
IMG_0897.JPG (58.45 kiB) Vist 2050 ganger
Tanken begynner å se lyset i enden av tunnelen.

corvetta.jpg
corvetta.jpg (52.33 kiB) Vist 2050 ganger
Og se her da! Det mange sikkert og garantert ikke vet, er at jeg for en stund tilbake fikk meg en Corvette 240 fra 1961 som hadde stått i en fjøs for 4 lapper. Den starta på andre tråkket. Med den kjørte jeg 400 høydemeter opp på fjellet på traktorvei. Fantastisk artig at den holdt hele veien opp, men det var bakker da man misunte guttene med pedalmopeder!
IMG_0895.JPG
IMG_0895.JPG (55.71 kiB) Vist 2050 ganger
Her har jeg også en problemstilling. Med Corvette 240'en fulgte det med et strøkent svart/grått mopedsete i ekte skinn som var originalt! Men på denne mopeden som jeg nå lakkerer var det et typisk rødt sete, men med noen hull i flere steder, se bare på bildene i begynnelsen av forumet. Jeg undrer meg på hvilken moped som skal få det svarte setet, og hvilken som skal få det røde. Synd å gi en blå moped svart sete, noe jeg ikke synes er tøft, men samtidig synd å sette på et sete som er slitt...

Uansett skal denne mopeden på veien igjen. Jeg bor på en gård frem til jul, men i løpet av oktober skal den være ferdig, det har jeg bestemt meg for. Banna bein!

Otto

Legg inn av Otto »

Må bare legge til:
Den 240'en kjørte jeg fra Tromsø til Målselv med, en tur på ca. 150 km. Det tok 5 timer pga dårlige veger, pluss at da jeg var kommet ca. 10 mil røk girvaieren, så jeg måtte kjøre i 3. gir helt frem til gården, men det gikk. AKKURAT! Den brukte ikke mer enn 0.3 liter på mila, så jeg som hadde med 6 liter reservebensin hadde ikke trengt å ha disse med. Er i ettertid svært fornøyd med kjøpet av den mopeden. Sideveska fulgte også med. Det skulle følge med en pottehjelm òg, men hun jeg kjøpte den sa de hadde kastet den under storrengjøringen i huset for et år siden... Snakk om bortkastet norsk kulturhistorie... :cry: Men mopeden hadde vognkortet inni og det var ingen problem å registrere den. En drøm!

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Veldig bra - veldig bra :idea:
Bra at interessen din for Tempo er eskalerende, Otto :wink:
Behold sete som det er for det er orginalt slik. Vil påstå du gjør noe dumt i å trekke det om kun pga. at det er svart på toppen i stedet for rødt :roll:

Mitt motto er:
Legg ALDRI ut på lengre tur med tregirs uten en ektra girwire. Standardutstyr i sideveska er en ekstra tennplugg og clutchwire.

240en og Tempo Lett Swing mopeden er jo veldig like. Til gjenoppbygning av Swingen kan du jo bruke den gamle Corvetten som mal?
Bilder av "nyanskaffelsen" hadde jo vært kult og gøyalt :!: :)
CARPE DIEM!

Otto

Legg inn av Otto »

Her har jeg et par bilder av "nyanskaffelsen".
IMG_0617.JPG
IMG_0617.JPG (81.15 kiB) Vist 2027 ganger
Slik fremstod den ved henting. Hadde ikke vært startet siden 2002.
IMG_0616.JPG
IMG_0616.JPG (68.45 kiB) Vist 2027 ganger
IMG_0618.JPG
IMG_0618.JPG (67.66 kiB) Vist 2027 ganger
Synd at den var kostemalt sort og hvit, for lakken under så ut til å være i grei stand.
IMG_0724.JPG
IMG_0724.JPG (79.18 kiB) Vist 2027 ganger
Og slik ble den etter polering, vasking, start, skifting av sete og skifting til hvitsidedekk. Jiihaaa!
IMG_0691.JPG
IMG_0691.JPG (71.4 kiB) Vist 2027 ganger
Min lillebror på 14 år syntes det var stas å prøvekjøre mopeden fra 1961 i vår morfars motorsykkeljakke fra 1950 med Bassehjelm fra 50/60-tallet!
IMG_0899.JPG
IMG_0899.JPG (70.71 kiB) Vist 2027 ganger
Monteringen skrider frem. Har imidlertid et problem: Bolten som går gjennom ramma og som har til oppgave å holde baksvingen på plass, vil IKKE ut! Har banket veldig hardt på den med hammer og brukt rørtang for å vri den ut av stilling, men den rikker seg ikke. Har en ny bolt, så gjør ingenting at den blir ødelagt. Men jeg får jo ikke baksvingen av. Farsken! Har hatt på rustfjerner, men siden baksvingen blokkerer inngangen til hullet hvor bolten sitter, blir det ikke stor suksess.
Guttorm skrev:Behold sete som det er for det er orginalt slik. Vil påstå du gjør noe dumt i å trekke det om kun pga. at det er svart på toppen i stedet for rødt
Det var ikke det jeg mente. Har et komplett rødt sete med noen hull i, og har i tillegg et komplett sort sete som er perfekt. Jeg bare er usikker på hvilken moped som skal få hvilket sete. Begge setene er originale og ingen skal trekkes om :wink:

Og her kommer en skikkelig Øglænd-nøtt:
hvilken doning tilhører DETTE speedometeret? Den har stått på gården her en evighet nå:
speedometer.png
speedometer.png (109.33 kiB) Vist 2027 ganger
Dersom ingen klarer det, legges et nytt hint-bilde ut senere.

Gikk forøvrig tom for lakk etter at tanken, den SISTE delen som skal lakkeres, var 80% ferdiglakkert. Og boksene koster 340 kr :x Typisk.

Svar