Tempo Lett Swing 230 1960'

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Tempo Lett Swing 230 1960'

Legg inn av Guttorm »

Fint at du er med oss enda, Otto :wink:
Gammel skitt på svanehalsen og mellom kjøleribbene fører til røykutvikling ja. Især kombinert med hardkjøring :)
CARPE DIEM!

Otto

Legg inn av Otto »

Nå har jeg vært oppe hos mekanikeren og han har tatt en titt på gammelklenodiet.
Den hadde som sagt et svinghjul fra en nyere versjon av Corvette - ikke i aluminium - for det gamle hadde kast og hakk i seg.

Derfor er jeg nå avhengig av å få tak i et svinghjul av den "gamle" typen i aluminium med to hull i istedenfor tre. I tillegg trenger jeg en veiv av Tempo-Lett-Swing - typen. Men dette ser ikke ut til å være lett å få tak i.

Dersom noen har dette, rop det ut, og sykkelen min vil være ferdig!

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Nei veiv av denne typen er ikke lett å få tak i. Såpass vet jeg :!:
Bjørnar Høiland eller Høiland jr her på forumet har en slik god veiv :)
CARPE DIEM!

Høiland junior

Legg inn av Høiland junior »

Høiland junior har en slik veiv:D Dersom du er intresert sender du meg en mail på: bjrnarhoiland@gmail.com så kan du få vite hvor du kan hente den eventuelt frakt og pris : D !

Høiland junior

Legg inn av Høiland junior »

Eventuelt 91701777 ;)

Otto

Legg inn av Otto »

Hei alle tempofolk!

Mange år siden jeg skrev her sist, men kanskje setter noen av dere pris på en oppdatering.

Den gamle blå tempoen (Swing 230, 1960) som denne tråden egentlig handlet om, står fortsatt inne i fjøsen. Jeg har begynt å studere, og bor derfor ikke på gården lengre. Til sommeren har jeg lyst til å prøve å fikse dette motorproblemet, saken er den at jeg fortsattt mangler veiv og svinghjul til denne gamle SAHCS-motoren med turbo.

Derimot har jeg fått meg motorsykkelsertifikat, og har kjørt mange turer på min Puch SV 175 fra 1959. Den har mye historie, det var en stygg ulykke med den i 1959 som gjorde at han som eide den ble ganske skadet og derfor har den bare kjørt 13 000 kilometer. OL-mester Sverre Stenersen har stått for reparasjonen av den. Jeg har kjørt turer på over 200 km med den uten nevneverdige problemer.

I høst morknet korka i bensinkrana, og da jeg ikke fant en erstatning, har tanken stått uten bensin (inne i en uoppvarmet garasje) siden i oktober. Dette vet jeg jo er veldig dumt. Jeg har sendt mail til Kjell Berg men de har ikke svart meg enda, jeg vet ikke om de selger deler til Puch eller om Tempodeler passer til Puch.

Legger ved noen bilder. Det kan vel være artig å se.
Bilde
her er Puchen under en langtur til Nord-Trøndelag.

Bilde
Her er bensinkrana til puchen som er relativt råtten.

Bilde
Den gamle blå lever fortsatt!

Bilde
Jeg og en venn fant hans bestefars gamle Jawa fra 1957. Den hadde forøvrig stått i huset til Helmer Hansen, som var med Amundsen på Sydpolen.

Takk for god hjelp under restaureringsarbeidet av Tempoen. Uvurderlig hjelp, dere er greie folk.

Otto

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Hei og takk for sist, Otto!
Puchen var tøff den.
Hvis det er L-15 veiv du trenger har Kjell Berg fabrikknye og Øglænd overhalte slike gamle veiver.
Du MÅ snakke med Thorbjørn Bråthen hos Kjell Berg og referere fra det jeg her skriver :wink:
Sist jeg var hos Moto- Sør i Mandal hadde han både nytt svinghjult til voksen sum og opptil flere brukte. Bare gå for et brukt med hele gjenger og pent kilespor.
Husker den gang du brukte kloters på svinghjulet :( Synd da men av skade blir man klok :idea:
CARPE DIEM!

Svar