Tempo Lett Swing 230 1960'

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Svar
Otto

Tempo Lett Swing 230 1960'

Legg inn av Otto »

Hei der! Ja da fikk jeg meg Tempo til slutt jeg òg.
Fikk nylig tak i en Lett Swing 230, identisk med Corvette 240'ene bare at denne har tråpedaler istedenfor kickstarten.
Tenkte å legge ut bilder av den og høre om det er noen som har den samme, har sjekket ut ganske mye på internett men det er veldig vanskelig å finne frem til noe. Regner med at den er relativt skjelden da? Fant den i nabogårdens skjul, der den hadde stått urørt i 30 år, og tanklokket var erstattet med en plastpose med en flaske "jegersnaps" i. Ellers litt overflaterust på krommen, men regner med at det ikke blir verdens største jobb å pusse det vekk. Bensintanken var rustet innvendig, så jeg kjøpte "Bill Hircsh Tank Sealer", har ikke testa det men mopeden blir fraktet hit der jeg bor nå om to dager, så gleder meg veldig til å få testet den.
Da vi først testet motoren, startet den mer eller mindre på tredje forsøk, men etter litt research var det klart at rusten i bensintanken + en lekk bensinkran gjorde at motoren fikk et dårlig utganspunkt. Så ved å helle bensin direkte i forgasseren, fikk vi perfekt start!

Lysene virker ikke, og speedometernåla slingrer voldsomt når motoren går.

Motoren kveles når man ikke gir noe gass, er dette normalt eller må man hele tiden gi noe gass for å unngå dette?

Skal oppdatere når jeg har fiksa litt på den.

Har ellers bestilt nye hvitkantede hjul fra Kjell Berg, noen som har noe erfaring på hvor lang tid det tar før en pakke kommer? Har venta i 8 dager nå...begynner å bli UTÅLMODIG!

Jaja. Syns nå sykkelen er dritstilig jeg da.

Otto

Et par bilder

Legg inn av Otto »

Her kommer noen bilder av den.
Er det noe vits i å åpne motoren når denne funker som den skal?
Vedlegg
Tempo_lav.jpg
Slik fant jeg den i et skjul
Tempo_lav.jpg (220.38 kiB) Vist 3709 ganger
Tempo_lav2.jpg
Dette blir et bra restaurert produkt!
Tempo_lav2.jpg (236.13 kiB) Vist 3709 ganger
Tempo_lav3.jpg
Ops! Der var visst bensinkrana ødelagt ja...
Tempo_lav3.jpg (237.88 kiB) Vist 3709 ganger
Tempo_lav4.jpg
Motoren, en tregirs Sachs 50ccm
Tempo_lav4.jpg (201.46 kiB) Vist 3708 ganger
Tempo_lav5.jpg
Hurra! En Tempo!
Tempo_lav5.jpg (271.88 kiB) Vist 3708 ganger

Brukeravatar
Wastegaten
Sted: Sandefjord

Re: Et par bilder

Legg inn av Wastegaten »

Otto skrev: Er det noe vits i å åpne motoren når denne funker som den skal?
Nei.
-75 DBS Apache
DBS Kombi Bird og Kombi Lux

Brukeravatar
Audun G
Sted: Randaberg

Re: Tempo Lett Swing 230 1960'

Legg inn av Audun G »

Ny girolje og en sjekk av forgasser bør holde i første omgang.

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

En bønn til deg: IKKE begynn oppussing av denne! Behold den som den er, den er jo kjempefin! Lykke til.

Christian.

Otto

Legg inn av Otto »

Ja, da var tempoen kommet, og det samme med pakken fra Kjell Berg!
Jeg var meget spent da jeg satte på de nye dekkene, om de passet. De gjorde de, men jeg ble meget skuffet da jeg så at felgen var sprukket på tre plasser på bakhjulet. Hjulet knakk ikke da jeg prøvesyket den, men jeg er redd den vil gjøre det en dag om jeg ikke får tak i et nytt bakhjul (noen som har et med dimensjonen 23" ev. 19" ? :) ). Men motoren startet og gikk, den var litt dårlig å trekke, men man kom seg fremover. Noen ganger ga den full gass hele tiden, og jeg kunne ikke slakke ned, men tror det har litt med en ødelagt/lite smurt gasswire. Neste trinn blir å få nytt tanklokk til bensintanken, fjerne rusten i den og seale den, og stoppe lekkasjen rundt gjengene der man fester bensinkrana. Noen som vet hvordan man gjør dette da?
Det er veldig gøy å få den til å starte!
Eneste kjipe nå er at naboen ikke vil at jeg skal kjøre på kvelden da ungene har lagt seg ...:(
Men nå jakter jeg på bakhjul så vi får se hva som skjer!

Brukeravatar
Tanklokk
Sted: sandefjord
Kontakt:

Legg inn av Tanklokk »

jeg har bakhjul med 90mm nav hvis det er det du skal ha
!!

Otto

Legg inn av Otto »

Tanklokk skrev:jeg har bakhjul med 90mm nav hvis det er det du skal ha
!!
Var ute og målte i stad, ser ut som om baknavet fra tannhjulspiss til tannhjulspiss er omtrent 120 mm... det er her jeg skal måle ikke sant ? ;) Dimensjonen på dekket er 23 X 2.25 ev. 19 X 2.25
Hvilken tempo har dekket ditt hørt til?

Otto

Legg inn av Otto »

Ser også ut som om jeg har et problem til...
Jeg prøvde å koble til bensintanken med et improvisert tettestystem. Bensinen rant fin ned i forgasseren... men motoren renner og drypper noe alldeles inn i H%"¤!"#! Jeg lurer fælt på hva som er galt med motoren.

Brukeravatar
Kåre Wetten
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Legg inn av Kåre Wetten »

Forgasseren renner over når flottøren henger seg! Dette skjer ofte på grunn av rust og dritt som kommer fra tanken. Rens forgasser!
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Svar