Jeg har fått meg militær-Taifun!

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

AndersFR
Sted: Asker

Jeg har fått meg militær-Taifun!

Legg inn av AndersFR »

Hei!

Jeg er tilbake igjen som Tempo-eier og (snart, når jeg får bekreftelse på innmeldingen) medlem av Norsk Tempoklubb etter noen år "i det ytterste mørke" uten noen av delene. I går (18. juni 2010) hentet jeg en 1966 militær-Taifun. Hel, pen og "uskrudd" sykkel, trenger bare nytt batteri og for sikkerhets skyld sjekk av oljenivået i forgaffelen. Vel hjemme og nede av hengeren startet "vidunderet" på ETT tråkk. Det ble en prøvetur på drøyt 4 mil i går kveld. Alt fungerer som det skal, unntatt batteriet altså. Det er en smal sak å fikse, så nå er det "tut og kjør" resten av sommeren. Skal komme tilbake med bilder så fort jeg får tatt noen gode noen til LMK-forsikringen.

I mellomtiden kan jeg nevne litt om mine tidligere Øglænd- og Tempo-sykler: Det begynte med innkjøp av min første sykkel, en gul DBS (selvsagt) Kombi Junior med sommerfugler på, kjøpt for egne, oppsparte midler i 1972 eller -73. Den kostet 420 kroner. Så ble det 18" DBS Spesial, blå med buet stang og 3 girs Sturmey Archer nav i 1975 eller -76, DBS Golden Flash med 5 gir og bukkestyre i 1979 og div. andre sykler senere. Produsert av Jonas Øglænd alle sammen, faktisk. Brukssykkelen nå er en 23" 1973 DBS Spesial, blå med rett stang og 3 girs Sturmey Archer nav, altså den voksne utgaven av guttesykkelen jeg hadde på 70-tallet. Kjøpt på loppemarked for 150 kroner for noen år siden. Går på originaldekkene fra 1973. En glimrende sykkel! Men nok om tråsyklene og over til de motoriserte.

I tur og orden har jeg hatt følgende Tempoer:
> 1967 Corvette 300: Køpt sommeren 1999 og solgt igjen samme høst da jeg hadde bestemt meg for to ting: 1. Ta lappen på motorsykkel neste år, og 2. Skaffe meg en større Tempo.
> 1958 Svithun Swing 175: Kjøpt høsten 1999 etter at jeg hadde bestemt meg for å selge den siste VW bobla og ta motorsykkellappen. Grundig pusset opp og på veien igjen i 2002 (forsinket av et Royal Enfield-prosjekt som kom innimellom). Solgt igjen i et forbigående anfall av sinnsforvirring i 2004 eller 2005 fordi jeg stadig ble frakjørt av de større syklene opp mot Sollihøgda osv. (som om det betyr så mye?). Tidvis savnet siden.
> 1963 Sport 125 med 175 sylinder/stempel. Byttet motor til ekte 125, prøvekjørt og funnet for lite kjørbar i dagens trafikk. Solgt igjen før 2004 og ikke savnet.
> 1954 Standard 150. Kjørbart prosjekt. Solgt igjen før 2004 fordi jeg ikke fikk tak i god nok tank og fordi 150-motoren med 6-6,5 hk heller ikke hang med i trafikken. Like etter salget fant jeg tanken jeg hadde trengt. GRrrrr! Men men, gjort er gjort og solgt er solgt. Den var ikke sprek, uansett.

Og nå altså: 1966 Taifun militær 175. Det er den sprekeste Tempoen jeg har kjørt, og den er mer komfortabel enn Swingen. Med riktig innstilling går det an å kjøre på tur med den, selv om også denne blir litt lat i motbakkene sammenliknet i dagens trafikk. Dette blir moro!

Bilder og kanskje mer beskrivelse kommer.

Ja, og så er jeg "fadder" for Corvetten til svigers, en 1960 (tror vi) 240. Skal overhale motor, fikse strømmen og bytte noen dekk m.m., så blir den i hvert fall kjørbar igjen.

afr.
Sist redigert av AndersFR den 27 jul 2010 13:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Jeg har fått meg militær-Taifun!

Legg inn av Guttorm »

Gratulere med Tempo, Farner :)
Ser frem til bildene :idea:

Personlig så syns jeg ikke Tempo har så mye med fart å gjør enten man kjører Corvette, Panter, Standard eller militær... trimma eller ikke...
For min del er det mye opplevelsen rundt det å kjøre Tempo som betyr noe for meg.
Faktisk så er det folk her i mine trakter
-som faktisk syns det er koseligere å kjøre en Tempo moped enn Tempo motorsykkel nettop på grunn av at man ser og får med seg mye mer når man putrer rundt på en moped...
Har også en fortid som japse-papps motorsyklist men det var før jeg så lyset :?:
11 VIRKELIG tunge motorsykler kom jeg fram til at at jeg har hatt
men noe japs har jeg ingen planer om å gå til anskaffelse av igjen.
CARPE DIEM!

AndersFR

Legg inn av AndersFR »

Takk, takk, Guttorm!

Nei, Tempo eller gamle motorsykler generelt handler ikke om fart, jeg er enig i det. Likevel synes jeg rett og slett det går på sikkerheten løs når man er så til de grader minstemann at alle skal forbi hele tiden. Det går egentlig en slags praktisk grense for ykler til mitt bruk rundt 12-15 hk, på de veiene jeg i blant MÅ kjøre på for å komme noe sted. Jeg bor i Asker og kommer ikke unna E18 og en del andre veier med stor fart og tett trafikk om jeg skal f.eks. gjennom eller rundt Oslo, og det hender det jo jeg skal. Militær-Taifunen er akkurat i grenseland hva motoreffekt og fart angår, og den har nokså gode bremser (men de kan og skal optimaliseres) men holder om jeg ligger unna den verste trafikken på de største veiene, og ellers (som vanlig) antar at alle andre er ute etter meg.

Til daglig kjører jeg moderne sykkel med ABS-bremser, innsprøytning, katalysator o.l. Men det er rent transportmiddel og havner i en annen kategori enn de gamle sykler.

afr.

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Er glad for at jeg ikke bor i Oslo med tanke på den aggresive trafikken man må forsère.
Her i Stavanger har man også noen av disse veiene men her går det faktisk an å komme til samme mål utenom riksveiene der fartsgrensen er 70 km/t pluss.
Når det er sagt er E39 og E18 mitt største mareritt å kjøre på med Tempo selv med militæren :)
Har hatt endel skumle opplevelser på Tempo der hensynsløse bilister trenger seg forbi og stryker styret med centimetere. Senest på Jonastreffet ble jeg forbikjørt med Floweren av en "senil" dame som tok halsbrekkende, sakteforbikjøring på en smal landevei.
Tror mye ligger i hvordan man kjører selv om den største skrekken for en mopedist/ motorsyklist må være påkjørsel bakfra for man ruver ikke akkurat i terrenget enten man kjører 1800ccm goldving eller en liten, søt og nett Tempo Victoria :)
Når du nå har Tempo, blitt medlem både av Tempoklubben og Tempo online,
-fått tilbake interessen for Tempo igjen, går vel turen til jubileumstreffet på Lista i august, Farner :?: :wink: så kan vi ta drøsen videre med grillmat, likesinnede og "noe i koppen"?!
CARPE DIEM!

AndersFR

Oppdatering med bilder

Legg inn av AndersFR »

Ja, nå har jeg fått ordentlig oversikt over hva jeg har kjøpt, og det ser svært bra ut. Jeg har vasket og gått igjennom alt det tekniske uten å finne ekle overraskelser. Ingen uoriginale deler eller reparasjoner (unntatt speilet da, som er satt på for sikkerhets skyld - skal male det i samme farge som resten etter ferien). Sykkelen ville ikke starte etter vasken, selv med bra gnist og nok bensin. Forgasseren var tett! Har renset forgasseren og byttet flottør, det var en del rusk og rust den. Bare flaks at flottøren har holdt så langt, festet for nåla ga opp da jeg dro den opp. Nå går alt som det skal igjen.

Videre har jeg montert batteri og ny sikring på bryterplata, så nå fungerer alt det elektriske inkl. parklyset. Inni lykta ser det ut som nytt!

Jeg har tatt noen bilder, de taler for seg selv. De originale sideveskene var tatt av for vask og ikke satt på igjen da jeg tok bildene. Håper dere setter pris på god originalvare!

afr.
_AFR735701lite.jpg
_AFR735701lite.jpg (85.73 kiB) Vist 3799 ganger
_AFR735902lite.jpg
_AFR735902lite.jpg (101.12 kiB) Vist 3799 ganger
_AFR736904lite.jpg
_AFR736904lite.jpg (88.74 kiB) Vist 3799 ganger
_AFR737407lite.jpg
_AFR737407lite.jpg (102.48 kiB) Vist 3799 ganger
_AFR738109lite.jpg
_AFR738109lite.jpg (83.74 kiB) Vist 3799 ganger
_AFR737608lite.jpg
_AFR737608lite.jpg (46.98 kiB) Vist 3799 ganger
_AFR736303lite.jpg
_AFR736303lite.jpg (48.08 kiB) Vist 3799 ganger
_AFR737706lite.jpg
_AFR737706lite.jpg (94.76 kiB) Vist 3799 ganger
_AFR737005lite.jpg
_AFR737005lite.jpg (71.66 kiB) Vist 3799 ganger

Brukeravatar
Guttorm

Re: Oppdatering med bilder

Legg inn av Guttorm »

Denne var jo skikkelig bra :!: så nå er det vel bare tut og kjør :?:
Veldig lik den orginale min med orginale hengelåser på verktøboks(ene) og forklaring på hvordan hvor mye luft som dekka skal ha på skjermenes skjørter :)
Har sett at noen har skiltholderen på framskjermen, andre ikke.

Farner skrev:Sykkelen ville ikke starte etter vasken,
Høytrykksvask?
CARPE DIEM!

AndersFR

Legg inn av AndersFR »

Jo da, den er bra denne. Det er ikke de originale låsene på verktøyboksene, men noen billige nye som forrige eier satte på. Jeg limte på en runde sort elektrikertape på hver av dem, så ser det litt bedre ut enn med blank messing.

Min har ikke skiltholder foran, men det er to huller som tydeligvis er til denne. De er tettet med nagler.

Lufttrykket er angitt på bakskjermen, 28 psi, men det er dessverre malt over på forskjermen. Guttorm, jeg ser det står på forskjermen på din, men bildet er akkurat ikke tydelig nok til å vise hva det står. Hva er korrekt lufttrykk foran? (Jeg har fylt 26 psi nå, det pleier å være litt lavere trykk foran enn bak.)

Høyttrykksvask? Nei, jeg har bedre vett enn det! Bruker aldri høyttrykksspyleren på delikate innretninger som motorsykler. Antakelig var det tilfeldig at det var etter vasken den ikke ville gå, for det var forgasseren som var full av rusk som var årsaken. Flaks altså, at det ikke skjedde på prøveturen dagen før, eller da forrige eier var på Skogsløpet.

Nå reiser jeg på ferie, så da må stakkars Tempoen stå igjen i garasjen en ukes tid. Vel, det blir kanskje verst for meg....

afr.

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Farner skrev:Nå reiser jeg på ferie, så da må stakkars Tempoen stå igjen i garasjen en ukes tid. Vel, det blir kanskje verst for meg....
Det kan jo tenkes at Tempoen vil savne deg og litt :?: Kven kveit!
Tror uansett den er kommet i gode hender.
Jeg kjører på 30-32 psi enten det er liten eller "stor" Tempo moped, foran eller bak :)
CARPE DIEM!

AndersFR

Legg inn av AndersFR »

Bare til informasjon:

Jeg har byttet brukernavn fra "Farner" til "AndersFR".

Årsak: Få samme brukernavn som på BMW-klubbens forum. Kan jo hende flere enn meg er på begge steder, og da er det greit å "seile under samme flagg", i hvert fall.

Hilsen Anders Farner Rudnå.

PS.
"Same shit, new wrapping".......

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Militæren lever i beste velgående? :)
CARPE DIEM!

Svar