Jeg har fått meg militær-Taifun!

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

AndersFR
Sted: Asker

Re: Jeg har fått meg militær-Taifun!

Legg inn av AndersFR »

Jajamen! Den kjeder seg nok litt i uthuset nå, men jeg kikker innom i blant og slår av en prat.

Jeg har forresten lagt merke til en litt metallisk klirrelyd som kommer og går. Før jeg parkerte for vinteren satte jeg sykkelen i 4. gir og dyttet den bortover veien. Da kom det et tydelig "knepp" for hvert stempelslag, som neppe skal være der. Det skal vel bare si "futt!"? Jeg lurer på hva det kan være. I verste fall veivlageret eller rådelageret ("big end" som engelskmennene kaller det. Evt. kryssbolten, eller kanskje noe med stempelringer. Jeg regner med jeg finner årsaken hvis jeg skrur av topplokk og sylinder og kjenner på veiva, råden og kryssbolten.

Motoren har bare gått 10000 km, men er jo tross alt 46 år gammel. Noe kan jo ha stått seg i hjel inni der. Det eneste jeg har hatt av hittil er topplokket, for å fjerne sot. Det var det svært lite av. Sylinderen ser også veldig fin ut. Ikke noe riper eller slitekant av betydning. Kompresjonen er også grei. Men det kan jo være noe med lagere for det.

Jeg skal i hvert fall sjekke dette før jeg drar på langtur med tung bagasje. Og det som er så brysomt er at selv om vinteren er lang, så har det alltid en tendens til plutselig å være påske før man får ut fingeren og får begynt på sånne oppgaver, og så blir kjøresesongen ødelagt.

Jeg har en 1956 BMW med en girkasse som trenger en revisjon også. Den VET jeg må åpnes, for den lager for mye lyd og magnetpluggen så ut som et piggsvin da jeg tappet olja i høst. Den sykkelen SKAL være klar igjen til juni, for da skal jeg på tur til Trøndelag med tilhenger'n min. Sånne girkasser har jeg aldri skrudd på før, så det kan bli spennende.

afr.

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Ville nok funnet ut av kneppelyden som dansken sa :o
Selv hadde jeg begynt med stempelfjærene.
Litt rart at ulyden oppstod ved stillstand :?: eller var det slik det var?

Har du skifta primærkjede, AndersFR
CARPE DIEM!

AndersFR

Legg inn av AndersFR »

Det er vanskelig å lokalisere en lyd nøyaktig når det durer og går alle veier. Derfor kom jeg på ideen om å dra motoren rundt ved å trille sykkelen i 4. gir, for å høre etter den da. Da er det jo bare evt. mekaniske lyder i motoren som kan oppstå. Og jammen kom lyden da også. Når man drar en totakter rundt uten at den starter, så skal det jo si "futt-plopp-futt-plopp..." omtrent, dvs. det futter i innsuget og plopper i potta for hver runde. Jeg hørte i tillegg den metalliske kneppelyden for hver runde motoren gikk. Jeg husker ikke helt nå, eller kanskje jeg ikke la merke til det nøyaktig heller, men jeg tror kneppet kom hver gang stempelet passerte toppen.

Jeg har ikke skiftet primærkjedet. Eneste jeg har skiftet er flottøren og stempelet til startgrepet. Og så olje, selvsagt. Kan jo ha noe med det kjedet å gjøre også. Lasten på det skifter mellom strekk oppe og strekk nede for hver omdreining. Absolutt en ting å se etter. Dekselet over primærkjedet og clutchen kan jeg vel få av uten å ta ut motoren også, så det er ikke så store jobben. Eller husker jeg helt feil nå?

Det meste er bedre enn defekt rådelager, for da må veiva splittes. Det vet jeg ikke om jeg fikser selv. Vel vel, det er lenge til våren ennå.....

afr.

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Hva med å ta et oljeskift på motoren? Da får du et inntrykk av hvor mye strekk primærkjedet har fått. Jeg fikk et 'nesten havari' på en ekstra motor jeg kjøpte.
Skjer dette i stor fart, kan det bli døden i gryta :(
CARPE DIEM!

AndersFR

Legg inn av AndersFR »

Ser jeg tilstanden til primærkjedet når jeg skifter olje? Det har jeg ikke lagt merke til selv om jeg har skiftet olje på både denne og flere andre Sachs 125, 150 og 175. Jeg må vel skru av venstre "eggeskall" for å komme til å se dette? Det er da ikke vanlig å gjøre det ved et oljeskift? Jeg bare bikker på sykkelen så jeg får olja ut av de hullene som er.

Men jeg har en liste over sjekkpunkter som skal gjennomgås når det blir litt varmere i været og triveligere å skru. Sykkelen står i uoppvarmet uthus, og med ned til minus 14 som det har vært i det siste nå, så ligger jeg ikke der ute og mekker motor.

Dette skal jeg i hvert fall se over og sjekke:
Stempelringer
Kryssbolt
Stempelklaring(er)
Rådelager (Kan nok kjenne feil der når sylinderen og stempelet er demontert)
Veivlagere (Kan nok kjenne feil der også når sylinderen og stempelet er demontert)
Primærkjede
Clutchlager (Jeg har nye lagere liggende også, så jeg har en peiling på hvordan det skal kjennes ut)

Så får jeg bare håpe jeg slipper å splitte motoren for å komme problemet til livs. Jeg har ikke så lyst på den jobben. Selv om det ikke er så vanskelig, så tar det tid fra andre skruprosjekter jeg har mer lyst til og som er viktigere. Nevnte BMW-girkasse f.eks.

afr.

Brukeravatar
Kåre Wetten
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Legg inn av Kåre Wetten »

Vet at mange tar av oljerenna fordi man da kan litt slark i primærkjeden uten at dette risikerer å slenge borti og bli fullstendig kaos!
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

AndersFR

Legg inn av AndersFR »

Bare en liten oppdatering:

Jfr. annen tråd om innkjøring av nye stempelringer i kategorien "Motorproblemer og spørsmål", så har jeg funnet årsaken til ulyden: Kryssboltforingen var utslitt.

Stempelringene var ikke all verdens å skryte av de heller, så nå er både ny kryssboltforing og nye stempelringer innkjøpt og arbeidet med montering pågår. Tenker det skal bli bedre, jeg.

afr.

tempo stig
Sted: Jørpeland i Ryfylket

Legg inn av tempo stig »

Gratla me fine sykel :D
Livet er for kort til å sove bort

JonatanV

Legg inn av JonatanV »

Skikkelig flott sykkel det der, ja :)

Svar