Min Tempo Panter 370 / oppdatering 01.02.09

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

tempo_panter
Sted: Ise City

Re: Min Tempo Panter 370 / oppdatering 01.02.09

Legg inn av tempo_panter »

Guttorm skrev:
tempo_panter skrev:ok, takk for tips. Det med lakkering av sylindre tror jeg har svært lite å si, har lakkert flere sylindre, både org og trim og det blir ikke noe spesielt varme og jeg kjører ikke så hardt med den heller så det kommer nok ikke til å bli noe problem.
Har lurt litt på hvor god holdbareheten av slik kosmetisk sminking av t.eks. sylinder.
Er det som med så mye annet?; Pent å vakkert med en gang men etter noen titalls timer er lakken "gone by the wind"?
Ser man på sylinere er de rusta så om dette noen uker med daglig kjøring eller egner seg best til sykler som brukes til "utstillingsdukker"
En sylle som har gått lenge og hard i kaldt, varmt og vått vær er vel neppe svart blank lenger?
Noen som VET noe eller går det for det meste i "troing" (som de gjør i kjerka?)
Bare lurer :!:
Svart hottpaint er svartmatt så den ekke så blank. Har lakkerk syllen på mt5 min og potta og det holder det :wink:

Brukeravatar
Kåre Wetten
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Legg inn av Kåre Wetten »

Personlig liker jeg ikke svartlakkerte sylindre. Syllen på Triggeren er lakkert og jeg vurderer å ta av igjen lakken. Syllene skal være nesten slik som et brunert pistol- eller børseløp. Eller litt slik som gamle rundbrenner-ovner. Gammeldags ovnsverte tror jeg er bedre og finere på slike sylindre, og det tåler jo varme. :P
Har hørt at hvis man lakkerer kjøleribbene på en alu-sylle så mister de evnen til å lede varme vekk fra selve hardkromkjernen. Det var en som hadde Raufoss/Zündapp som hadde dette problemet i forbindelse med varmskjæring. 8)
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Brukeravatar
FredrikT
Sted: Åkrehamn, Karmøy

Legg inn av FredrikT »

Kåre Wetten skrev:Personlig liker jeg ikke svartlakkerte sylindre. Syllen på Triggeren er lakkert og jeg vurderer å ta av igjen lakken. Syllene skal være nesten slik som et brunert pistol- eller børseløp. Eller litt slik som gamle rundbrenner-ovner. Gammeldags ovnsverte tror jeg er bedre og finere på slike sylindre, og det tåler jo varme. :P
Har hørt at hvis man lakkerer kjøleribbene på en alu-sylle så mister de evnen til å lede varme vekk fra selve hardkromkjernen. Det var en som hadde Raufoss/Zündapp som hadde dette problemet i forbindelse med varmskjæring. 8)
Syns egentlig synd på deg jeg da, for 99% av alle mopedsylindere på Tempo er svarte. Jeg har kun sitt sorte, og en rød en gang.
Sikkert mange som har hørt litt av hvert, da det bir sagt utrolig mye rart ! :wink: Jeg har lakkert aluminiums syllen min på Panteren, og den har fått kjørt seg god og varm uten noe som kan ligne på skjæring en gang :D Så det går bra, iallefall hos meg !
Tempo Saxonette 120
Tempo Handy
Tempo Corvette 290
Tempo Panter 370
Tempo Comet 600
Tempo Panthena 370
Tempo Comfort

Gnisten Tempoklubb

Brukeravatar
Kåre Wetten
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Legg inn av Kåre Wetten »

Har du glemt å lese Fredrik. Jeg skrev at jeg ikke liker svart lakkerte syller. Det vil si de som blir lakkerte svart. Når du kjøper en ny en så er jo den svart glinsende som et geværløp, men ikke lakkert!!!!!!!
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Kåre Wetten skrev:Når du kjøper en ny en så er jo den svart glinsende som et geværløp, men ikke lakkert!!!!!!!
En ny, fabrikkprodusert "Sach" sylinder er nok ikke lakkert nei. Må slenge inn et visdomsord her; (mimre-mimre);Det er ikke gull alt som glimrer :shock:
En lakkert sylinder ser noe "kunstig" ut spør du meg...
Med ekstreme fukt og tempereatursvingninger fra mange minus til 7-800 grader skal det godt gjøres at noe klabbing med en boks svartmaling tåler slike påkjenninger over tid?
Svartfargen som Kåre Wetten sikter til som også gjenkjennes på geværløp osv. er en behandling som gjøres i forbindelse med maskineringa som bl.a. skjer i et bad etterfulgt av oppvarming i ovn.
Heldigvis finnes ingen standard-oppsett på hvordan man restaurer`og gjør ting på men meninger må jo være lov å ha :?:
CARPE DIEM!

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Guttorm skrev:Heldigvis finnes ingen standard-oppsett på hvordan man restaurer
Pokker, da har jeg misforstått, mente at restaurere kom fra det engelske ordet restore, oversatt sette tilbake i orginal stand. Har sakt det før, jeg mener at det er en vesentlig forskjell på å restaurere og å pusse opp. Når man pusser opp, kan fantasien få settes i sving.

Christian.

tempo_panter

Guttorm skrev:
Kåre Wetten skrev:Når du kjøper en ny en så er jo den svart glinsende som et geværløp, men ikke lakkert!!!!!!!
En ny, fabrikkprodusert "Sach" sylinder er nok ikke lakkert nei. Må slenge inn et visdomsord her; (mimre-mimre);Det er ikke gull alt som glimrer :shock:
En lakkert sylinder ser noe "kunstig" ut spør du meg...
Med ekstreme fukt og tempereatursvingninger fra mange minus til 7-800 grader skal det godt gjøres at noe klabbing med en boks svartmaling tåler slike påkjenninger over tid?
Svartfargen som Kåre Wetten sikter til som også gjenkjennes på geværløp osv. er en behandling som gjøres i forbindelse med maskineringa som bl.a. skjer i et bad etterfulgt av oppvarming i ovn.
Heldigvis finnes ingen standard-oppsett på hvordan man restaurer`og gjør ting på men meninger må jo være lov å ha :?:
Den syllen som jeg satt på var en org sprint s-50 sylinder ifra 1978 og den var ikke blankt som et gæverløp, tvert imot. Den var matt med et tynt lag av ett eller annet som begynte å ruste med engang! :wink:

tempo_panter

Ja har nå fått montert den ferdig og fått kjørt litt med den. Det som mangler nå er: nye bremseband forran og bak, gassvaier, trekke om salen, bremslelysspole, klistremerker, veltebøyle, framhjulslager og ny potte, men dette får jeg ta etterhvert penga kommer inn;)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
TempoLA
Sted: Vikeså

Legg inn av TempoLA »

Fin moped og fine bilder :D
Tempo Panter 470 1985 5girs RE motor, 19mm bing @ 88 dyse, sprintsylinder, sprint-eksos.
suzuki ts
Tempo Lett Swing 1961 solgt
Tempo Corvette 380 1982 solgt

traktor_tempo
Sted: Sör-östfold (Halden)

Legg inn av traktor_tempo »

MEd ny sal og klistermerker så er den nydelig :D
Crescent 1189 flakmoped, cometkit 13/32 med corvettehjul...bruksmoped *står trygt i garasjen*
Tempo Panter 470 1981 *solgt*
Tempo Corvette 380 1984 *til salgs*
Tempo Corvette 380 1980 Jubileum *solgt*

Svar