Tempo Lett Swing 270 1960 mod

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Re: Tempo Lett Swing 270 1960 mod

Legg inn av Per »

..og skal du polere aludempere så kan du høyglanspolere de, og det blir seende ut omtrent sånn :

Bilde

Bilde

disse pusset jeg og lada2103 opp under byggingen av cometen min ( som enda ikke er ferdig.. )
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Tempo Lett Swing 60 mod

Legg inn av Guttorm »

vwhotrod skrev:Perlegrå? Heter blåfargen det?
Tror ikke jeg ville gått til lakkèrer å sagt at jeg vil ha mopeden lakkert i perlegrå :) Da risikèrer du å få en reaksjon fra lakkèren stiller reagerer som et levende spørsmålstegn eller at du får en farge som ikke ligner på orginallakken.
Der finnes som du kanskje vet utallige nyanser og toninger innen de ulike fargene.
CARPE DIEM!

vwhotrod
Sted: Oslo

Legg inn av vwhotrod »

Guttorm: Hvilken lengde kjøpte du fra KB? Typisk hvis ingen av disse passer, vet ikke helt om mine orginale er til å redde, uansett så er det to forskjellige bak..

Ang. lakk så fant jeg raskt ut at "perlegrå" er den RAL fargen nevnt tidligere i tråden. Rammen ble lakket i denne og det ser ut til å stemme meget godt med orginallakken. Blåfargen fikk jeg scannet hos billakkspesialisten (oppskrift tidligere i tråden). Tenker jeg kjører budsjett og lakker den selv. Må vente til det blir varmere i været ettersom jeg mistenker at herdingen uteblir nå grunnet kaldt vær. Prøvde å lakke en del, men den blir ripete bare jeg drar fingeren over lakken (etter den har tørket selvsagt).

ttliom: All sympati mottas med takk :)

Per: Er det orginaldemperne dine? Hvor slitne var de før du "behandlet" de? Så bra ut nå i hvertfall!
1960 Swing, snart på veien igjen..
I found Jesus. He was behind the couch..

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

Berg løsningen på støtdemperne er ikke heelt borte i natta, de er pene :) Og bedre enn å ikke ha noen støtdempere det er helt sikkert.. Aluminiumen slipte jeg først grovt (nesten for grovt) så ble det brukt finere og finere slipepapir til delene ble høyglanspolert..! Dette kan også gjøres med hjulnav før eiking, har gjort det på både cometen og triggeren min og det ble veldig bra :D holder seg lenge også..
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Ingenting å si på "pen-heten" på mange av disse glorete repro.delene nei, inkludert demperene til Kjell Berg :) Holdbarheten er det heller værre med når delene er laget for å tåle 2 millimeter nedbør i året og tropehete og tilnærmet lik null luftfuktighet.
Å lakke selv uten videre erfaring med dette gir som regel resultat der etter. En proff lakkèrer med lang erfaring og godt håndlag for jobben sin ofrer normalt ikke hobby-amatør-lakkerte emner et øyekast en gang :!:
Levèrer man delene inn til lakkeringsverksted er det folka der sitt ansvar å returnere et bra produkt. Da slipper man ergrelser over renninger, dårlig forarbeid, bortasta lakk osv.
Han jeg overlater lakkeringsarbeidet til har et utrykk som heter; Pyselakkering.
*Pyselakkering er å feige ut i det øyeblikket glansen kommer fram under sprøytinga. I dette øyeblikket er man farlig nær renninger... Et ferdig lakkert emne med silkematt resultat når lakken opprinnelig skal være blank er et eksempel på pyselakkering...

vwhotrod? Bladde igjenomm tråden fra den var sikra ditt eie i bagasjerommet på bilen fram til nå. Veldig god og utfyllende "Min Tempo" tråd dette :wink:
Synd at de har kappa av fremre del av den ene motorskjermen :cry: Har selv et par gode motorskjermer til Corvette 240 jeg kunne tenkt å bytta bort i motorskjermer til Tempo Lett Swing.
Utrolig hvor mye "mat" som kom fram i veivhuset? Fikk du bort alt dette? I så fall! Hvordan? Mye av dette er/ var vel avleiringer fra selve metallet?

Jeg bestilte støtdempere til svingaffel og oppbygningen av denne er lik som på Lett Swingen m.fl.
Angra fælt umiddelbart etter montering med en framskjerm som står altfor høyt i framkant.
Bak skal Swingen skal ha fornikla støtdempere i stål med konisk form i nedre kant. Alu. demperene framme har alu. dekkrør
CARPE DIEM!

vwhotrod

Legg inn av vwhotrod »

Synd de er av så dårlig kvalitet for de ser absolutt bra ut.. Ang. pyselakering så skjønner jeg godt hva han mener. Hva ligger lakering av deksler, tank og skjermer på da (ca)? Er jo fristende å få det gjort av en proff, men det koster vel deretter?

Prøver å lage tråden på en måte som jeg selv setter pris på at andre gjør: bilder og forklaringer der det trengs!

vwhotrod er bare et nick jeg har brukt på flere forum. Er mest intresert i eldre vw skjønner du.. Har i dag bare 2, men har nylig "slanket" garasjen betraktelig.

Så først nå at de har kappet i motordekselet. Det mangler den halvmånen som peker nedover.. Det var da som FA.. Så ikke det før du kometerte det, nok et utslag av at jeg er fulstendig nybegynner når det kommer til Tempo :? Håper jeg får reversert handelen..

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Har prøvd ut en god håndfull lakkèrere her i Stavanger, Sandnes og jæren samt en tulling av en løftebryter fra ryfylke som visstnok skulle være flink.
Resultatet av sistnevnte bare preg av pussestriper og dårlig topping. Porer etter gravrust kom til syne gjennom grunning, sparkel og lakk)
En annen hobby lakkèrer fikk beskjed om å enten gjøre skikkelig arbeid før jeg sa meg villig til å løse ut delene. ALT ble tatt om igjen. ALDRI MER var lærdommen av dette.
At der finnes mange flinke lakkèrere rundt om kring er der ingen tvil om men et fåtall skiller seg det lille ekstra ut når man går over med lupe og prisen varièrer mye.
Han jeg bruker har jeg gitt beskjed om at han ikke trenger å bruke tid på å gjøre seg flid på innsiden av ramme, skjermer og deksler m.m. men dengang ei!
Argumentet for dette er at; Enten så leverer han fra seg et pent produkt eller så er ikke jobben fullstendig. -greit nok :)
-60 talls moped kan nok være dyrere å få lakkert sammenlignet med f.eks. en -70 talls Corvette. En syttitaller har jo ikke banandeksler/motorskjermer, todelt kjedekasse, framskjerm og separate rammedeksler som skal lakkeres. Dette har selvfølgelig sammenheng med hvilken kvalitet delene holder med tanke på bulker og herp før innlevering til lakk verksted.
Selv etter delene er glass eller sandblåst og grunna kommer beløpet lett opp i 10.000 for en hel moped.
Dette omhandler; retting sparkling, filler, sliping, grunning, lakk og klarlakk.
Sikker dyrt for de som kun har studielån eller mamma og pappas ukepenger å rutte med men om det er dyrt eller ei handler vel mest om prioritering? =man har råd til det man vil...(røyk for eksempel)
CARPE DIEM!

vwhotrod

Legg inn av vwhotrod »

Tenkte meg at det kostet litt å få det gjort ja.. Jeg får se det litt ann, må holde meg på noenlunde fornuftig kostnadsnivå. Har nok av andre prosjekter som trenger å få sin plass på årets budsjett!

Da jeg hentet bensintanken på værste var det et eller annet løst i den. Jeg ristet det ut og det falt en liten klump på gulvet. Jeg kikket ikke så nøye på den da, men tok den i øyensyn i dag.

Bilde

Stakkar jævel.. Har ingen anelse hvorfor den ville opp i tanken, men den kom seg i hvertfall ikke ut gitt.

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Inntørka kubæsj i tanken? :lol:
CARPE DIEM!

vwhotrod

Legg inn av vwhotrod »

Ser nesten slik ut, men det er nok en liten mus..

Svar