Slik såg mopeden ut når jeg henta den.
Etter å ha henta den ble motoren plukka ut av ramma. Kunne konstatere at den sto fast på "storviset"! Jeg måtte banke stemplet ned sylinderen med hammer og en trelurk. Måtte slå rimelig godt før det løsna. Sylinderen var forsåvidt fylt med vann, sikkert stått uten plugg utendørs en tid. Men det gikk da til slutt. Sylinderen må borres. Veivlagra var hakkete og fæl i gangen, så disse var også moden for utskifting. Selve rådelageret (store enden) på veiva føles dog ok. Jeg vil gi den en sjangs. Den er ikke heelt 100%, men det kan fort være at den går seg til med litt fet "tempoblanding". Iallefall så sier egne erfaringer med Suzuki sine 2-T motorer det.
Jeg ble skeptisk da jeg fant vann i gearkassen! Hvordan i huleste kan det ha kommet dit? Jeg håper det er simringen mellom veivhus og clutchhus som er synderen her. Da jeg splitta blokka fant jeg store teringer i godset. Jeg tror dog at den ikke har noe gjennomgående hull i tæringene. Blokka ble plukket ren, grovvasket i diesel, mellomvasket i varmt zalovann og finvasket i grovprogram i oppvaskmaskin.

Rådens øvre kryssgjennomføring er forsåvidt også dårlig. Dette grunnet vann og rust. Har pusset dete etter beste emne med noe pusseull kjøpt på Biltema. Det er ikke stålull, men ligner litt. Her får det briste eller bære! Sylinderen må borres. Blir sendt til mc-deler a\s, en gjeng jeg har bare gode erfaringer med. Skulle det vise seg at veiva må totaloverhales blir den sendt dit også. Overhalingskit finnes på nett, i sverige til den nette sum av 500sek. Men, sum sumarium blir det like billig å bare kjøpe komplett veiv til 1200sek, om man begynner åregne på frakt hit\dit + jobben, så her får man se hva man gjør.
Såh! Etterhvert fikk jeg en pakke fra Kjell Berg A\S med litt deler. Komplett lagersett til motor + simringer og pakninger, samt lager til resten av sykkelen. Jeg prøvde å demontere svingarma, men denne bolten virker til å ha sveist seg fast. Det får bli i vinter. Nå er målet å få seg temposkyss til fine sommerdager! Ramma var ikke videre fin, ei heller tank og resten av håpprennet. Nå er ikke jeg dyktig med verken puss eller lakkering, det er rett og slett ikke noe jeg har tålmodighet til. Men, siden dette ikke er å annse som et samlerobjekt, og siden jeg ikke er såå kravstor (det skal tross alt være en moped jeg skal bruke, altså jeg skal ha den i bruksstand) så gapa jeg over det og satte igang. Ramma ble punktsandblåst der den var styggest, lappa 2 hull med sveis og generell puss med papir\roterende stålbørste. Ramma ble så grunnet, og fikk seg et strøk med lakk ikveld. Tank, gafler og bakskjermen skal få seg en runde senere. Chromen på hjula har berga tålelig bra, så den skal poleres. Eikene skal mattes med sandpapir og få seg et friskt lag svart lakk. Bagasjebærer likeså.

Så over til noe annet, håper på å få litt hjelp her. I manualen for "mlka-motoren" står det: "Både 4. og 3.gear skal monteres med den dreide flensen opp". Hvilken side har dreid flens spør jeg da. Er det disse sidene? 4.gear lengst til høyre.

Videre paln for motoren er selvfølgelig montering. Siden jeg fikk gnist på pluggen, som var fin å se til, så blir det ingen renovering av det elektriske foreløpig. Motoren ligger i en kasse nå, alle delene gullende rene, dynket med crc 5-56. Blokka har nye tettninger montert. Ytterringene på rammelager er byttet ut. Her måtte jeg sveise fast en kopp i hvert lager og kakke det ut. Ja, jeg vet dette er fy-fy, men siden jeg har gjort tilsvarende operasjoner på annet utstyr før, og siden jeg vet om aluminiums smeltetemp osv, så gikk det bra.

I forgasseren sto alt steinmjøl! Ingenting ville rikke på seg. Jeg la den i dieselbad, prøvde til igjen, men ei. Deretter blåste jeg den grundig med kompressor, dusja den i crc. og ventet et døgn. Prøvde å moe opp stemplet med skrujærn, men det nytta ikke. Løsningen ble å sette opp gassbluss (kokeapparat) ute på gårdsplassen. Egnet kasserolle ble plukket frem, fyllte i diesel, la forgasseren oppi, kjørte igang. Dette er en skummel opperasjon, da dieselen har lett for å anntenne ved høy temp. Nødvendige forhåndsregler ble iverksatt, og forgasseren ble kokt i diesel. Da den hadde boblet et 5.minutt ble den tatt ut av badet. En god spiseskje crc ble sluppet oppi stemplet for å "bråkøle" det på mildeste måte, samtidig som søl smørte. Raskt frempå med skrujærn, og plump! så kom stemplet løst. Videre ligger alt i dieselbad, får sen en grundig runde med tannbørste og trykkluft ettehvert, så får man se om den fungerer den dagen den skal igang.
Nye hjullager er montert i begge hjul. Disse var også totalt havarert, med kuler som manglet osv.
Det var alt for denne gang. Reiser på havet imorgen, og blir der i 4 uker. Så får man se hva som skjer når man kommer hjem igjen. Kom gjerne med innspill!
Jeg håper ikke den argeste tempoklanen annser dette som total skjending. Mopeden får ikke org. utseende, lakkmessig, og lakkering\puss er ikke noe å skrive hjem om. Derimot så ruster ikke sykkelen sønder og sammen, og jeg håper på å berge motorblokka. Leker med tanken om cometsett, men da vil jeg ha en komplett motor ved siden av, som man kan hive i for anledningen.
Fremtidsplaner er veltebøyle, lyktebøyle, sideveske og pottehjelm med briller! Det blir stas på finværsdager, på butikken å handle melk osv!

Jeg er på utkikk etter komplett fremlykt, siden reflektoren i min er fitten dragen. Også interessert i speedo av typen uten plastdeksel med feste, da jeg synes disse er mye penere enn denne plastklumpen. Sideveske, veltebøyle og motor er også av interesse.
Cheers!