Min Tempo Corvette 380 1987

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Ormlår

Min Tempo Corvette 380 1987

Legg inn av Ormlår »

Hei! Jeg har anskaffet en Corvette, siste modellen produsert av Øglænd etter hva jeg har hørt. Mopeden ble kjøpt i nabokomunen for 2500, noe jeg syns var greit. Mopeden hadde slakke i hjullager forran+bak samt slakke i styrelager. Alle wirer bortsett fra speedo og bakbremsen var gåen. Motoren sto fast. Salen trenger nytt trekk, frontlykta var knust og ellers trenger hele mopeden en shining. Det positive er at dekkene var bra, bakhjulet lekker luft, men jeg har lappesett! :) Ellers var mopeden komplett.

Bilde

Bilde

Slik såg mopeden ut når jeg henta den.

Etter å ha henta den ble motoren plukka ut av ramma. Kunne konstatere at den sto fast på "storviset"! Jeg måtte banke stemplet ned sylinderen med hammer og en trelurk. Måtte slå rimelig godt før det løsna. Sylinderen var forsåvidt fylt med vann, sikkert stått uten plugg utendørs en tid. Men det gikk da til slutt. Sylinderen må borres. Veivlagra var hakkete og fæl i gangen, så disse var også moden for utskifting. Selve rådelageret (store enden) på veiva føles dog ok. Jeg vil gi den en sjangs. Den er ikke heelt 100%, men det kan fort være at den går seg til med litt fet "tempoblanding". Iallefall så sier egne erfaringer med Suzuki sine 2-T motorer det.
Jeg ble skeptisk da jeg fant vann i gearkassen! Hvordan i huleste kan det ha kommet dit? Jeg håper det er simringen mellom veivhus og clutchhus som er synderen her. Da jeg splitta blokka fant jeg store teringer i godset. Jeg tror dog at den ikke har noe gjennomgående hull i tæringene. Blokka ble plukket ren, grovvasket i diesel, mellomvasket i varmt zalovann og finvasket i grovprogram i oppvaskmaskin.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Rådens øvre kryssgjennomføring er forsåvidt også dårlig. Dette grunnet vann og rust. Har pusset dete etter beste emne med noe pusseull kjøpt på Biltema. Det er ikke stålull, men ligner litt. Her får det briste eller bære! Sylinderen må borres. Blir sendt til mc-deler a\s, en gjeng jeg har bare gode erfaringer med. Skulle det vise seg at veiva må totaloverhales blir den sendt dit også. Overhalingskit finnes på nett, i sverige til den nette sum av 500sek. Men, sum sumarium blir det like billig å bare kjøpe komplett veiv til 1200sek, om man begynner åregne på frakt hit\dit + jobben, så her får man se hva man gjør.

Såh! Etterhvert fikk jeg en pakke fra Kjell Berg A\S med litt deler. Komplett lagersett til motor + simringer og pakninger, samt lager til resten av sykkelen. Jeg prøvde å demontere svingarma, men denne bolten virker til å ha sveist seg fast. Det får bli i vinter. Nå er målet å få seg temposkyss til fine sommerdager! Ramma var ikke videre fin, ei heller tank og resten av håpprennet. Nå er ikke jeg dyktig med verken puss eller lakkering, det er rett og slett ikke noe jeg har tålmodighet til. Men, siden dette ikke er å annse som et samlerobjekt, og siden jeg ikke er såå kravstor (det skal tross alt være en moped jeg skal bruke, altså jeg skal ha den i bruksstand) så gapa jeg over det og satte igang. Ramma ble punktsandblåst der den var styggest, lappa 2 hull med sveis og generell puss med papir\roterende stålbørste. Ramma ble så grunnet, og fikk seg et strøk med lakk ikveld. Tank, gafler og bakskjermen skal få seg en runde senere. Chromen på hjula har berga tålelig bra, så den skal poleres. Eikene skal mattes med sandpapir og få seg et friskt lag svart lakk. Bagasjebærer likeså.

Bilde

Bilde

Bilde

Så over til noe annet, håper på å få litt hjelp her. I manualen for "mlka-motoren" står det: "Både 4. og 3.gear skal monteres med den dreide flensen opp". Hvilken side har dreid flens spør jeg da. Er det disse sidene? 4.gear lengst til høyre.
Bilde

Videre paln for motoren er selvfølgelig montering. Siden jeg fikk gnist på pluggen, som var fin å se til, så blir det ingen renovering av det elektriske foreløpig. Motoren ligger i en kasse nå, alle delene gullende rene, dynket med crc 5-56. Blokka har nye tettninger montert. Ytterringene på rammelager er byttet ut. Her måtte jeg sveise fast en kopp i hvert lager og kakke det ut. Ja, jeg vet dette er fy-fy, men siden jeg har gjort tilsvarende operasjoner på annet utstyr før, og siden jeg vet om aluminiums smeltetemp osv, så gikk det bra.

Bilde

Bilde

Bilde

I forgasseren sto alt steinmjøl! Ingenting ville rikke på seg. Jeg la den i dieselbad, prøvde til igjen, men ei. Deretter blåste jeg den grundig med kompressor, dusja den i crc. og ventet et døgn. Prøvde å moe opp stemplet med skrujærn, men det nytta ikke. Løsningen ble å sette opp gassbluss (kokeapparat) ute på gårdsplassen. Egnet kasserolle ble plukket frem, fyllte i diesel, la forgasseren oppi, kjørte igang. Dette er en skummel opperasjon, da dieselen har lett for å anntenne ved høy temp. Nødvendige forhåndsregler ble iverksatt, og forgasseren ble kokt i diesel. Da den hadde boblet et 5.minutt ble den tatt ut av badet. En god spiseskje crc ble sluppet oppi stemplet for å "bråkøle" det på mildeste måte, samtidig som søl smørte. Raskt frempå med skrujærn, og plump! så kom stemplet løst. Videre ligger alt i dieselbad, får sen en grundig runde med tannbørste og trykkluft ettehvert, så får man se om den fungerer den dagen den skal igang.

Nye hjullager er montert i begge hjul. Disse var også totalt havarert, med kuler som manglet osv.

Det var alt for denne gang. Reiser på havet imorgen, og blir der i 4 uker. Så får man se hva som skjer når man kommer hjem igjen. Kom gjerne med innspill!

Jeg håper ikke den argeste tempoklanen annser dette som total skjending. Mopeden får ikke org. utseende, lakkmessig, og lakkering\puss er ikke noe å skrive hjem om. Derimot så ruster ikke sykkelen sønder og sammen, og jeg håper på å berge motorblokka. Leker med tanken om cometsett, men da vil jeg ha en komplett motor ved siden av, som man kan hive i for anledningen.

Fremtidsplaner er veltebøyle, lyktebøyle, sideveske og pottehjelm med briller! Det blir stas på finværsdager, på butikken å handle melk osv! :) Har også en dansk "Tuborg ØL"-kasse jeg vil feste på bagasjebrettet, denne er litt gøy siden ordene er stemplet på kassen.

Jeg er på utkikk etter komplett fremlykt, siden reflektoren i min er fitten dragen. Også interessert i speedo av typen uten plastdeksel med feste, da jeg synes disse er mye penere enn denne plastklumpen. Sideveske, veltebøyle og motor er også av interesse.

Cheers!

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Min Tempo Corvette 380 1987

Legg inn av Guttorm »

Gratulere med Tempo moped!
Interessant lesning :)
Hold oss oppdatert!

PS!
Rullelager til krysbolt hadde jeg kjøt ny hvis jeg var deg:idea:
Regner med du skifter tetninger i motoren? Bærelagre kan tas i samme slengen...
CARPE DIEM!

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

En omfattende avhandling! Om den ikke blir helt original, er det en Tempo til på vegen!

Veiv og rådekit får du hos meg for samme prisen som du må betale i Sverige.

Christian.

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Guttorm skrev:Gratulere med Tempo moped!
Interessant lesning :)
Hold oss oppdatert!

PS!
Rullelager til krysbolt hadde jeg kjøt ny hvis jeg var deg:idea:
Regner med du skifter tetninger i motoren? Bærelagre kan tas i samme slengen...
Hei! Joda, plana er å kjøre full dokumentasjon her inne, så kan jeg se tilbake, ifall jeg skulle glemme noe\bli usikker på hva som er gjort.

Blokka har fått nye tettninger! De ble pressa inn sammen med ytterringene til rammelager. La lager og tettninger i frysern, lot de ligge til jeg fikk tid til å ta dette, ble vel en 10-12timer. Så ble blokka (begge 2 delene) lagt i stekeovnen og varmet opp til ca. 80`c, og låg der å koste seg en stund. På med hanskene, ut med blokkdel 1, smetta inn lageret, lett kakking med hammer og trelurk, snu rundt og ploppsann inn med tettninga. Gjentok prosedyren med siste halvdel.

Nytt krysslager har jeg også liggende, selvfølgelig! :)

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Christian skrev:En omfattende avhandling! Om den ikke blir helt original, er det en Tempo til på vegen!

Veiv og rådekit får du hos meg for samme prisen som du må betale i Sverige.

Christian.
Hei Christian! Jasså, du driver butikk ser jeg! Hadde jeg vist det for 2 uker siden hadde ikke Kjell Berg blitt like rike på meg! :P

Joda, hvis du sier det, så er det jo kanon! Er også andre småtterier jeg skal ha. Skal sete meg ned når jeg kommer ombord og får en ledig stund, så skal jeg smelle inn en bestilling til deg iløpet av ca. 3 uker tenker jeg!

.. Fanken, ser du har clutchlageret til 500! Jeg betalte nermere 800 for det.. :\

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Heihå!
Jaa, det var mange store planer for frituren som akkurat er over. Fikk ikke gjort en pøkk! Vel, litt fikk jeg gjort.. Handla en "ny" tempo corvette 380 1984!
Den fikk jeg for den nette sum av 3500kr, papirer og skilt er på. Han som solgte den fortalte at den ikke startet, men den hadde gått for ikke lenge siden. Den har vært eid av en gammel mann (selgers far) og vært bruksmoped. Den er flikket og malt litt på, litt rust osv.. Men komplett er den! Fikk den hjem, plukka av deksel over motor of fikk konstatert at samtlige ledninger var eiret av inne i sukkerbiten. Det ble fixa. Videre ble forgasser tatt av, rengjort og montert. Pluggen fikk en shining med sprit, smergelpapir og føleblad for justering av åpning. kvælva på litt bensin, og tok min første lille kjøretur med egen tempo! :)

Bilde

Fikk kjapt konstatert at rammelager er ferdige. Bråker noe jævlig på litt turtall. Gira var "trege" men presise.
Neste dag var jeg i byen og handla gressklipper. Var da innom Biltema og handla olje i samma slengen. Kom hjem og åpna avtapping på mopeden, kom en saus ut som lukta bensin og ligna på lensevann. ca. 10 spiseskjeer. Dundra på 3dl SAE30, kjørte en runde, tappa av igjen, fylte på 2 dl og kjørte en tur. Den lekker litt hist og pist, så motoren må overhales anyhow.

Bensin lekker ut flotørlokket, nermere bestemt primeknotten, særlig under priming. Betyr dette nytt lokk tro? Bensinkranen holder heller ikke helt tett. Meen, jeg synes det er mye tempo for penga!

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

En helt annen ting.. Som jeg nevnte så står det andre prosjektet. Jeg trenger verktøy for å trekke av innerringene fra veiva. Men jeg har begynt å lunka på noe helt annet for den sykkelen!

Karosserimessig blir den ikke modifisert slik at den ikke kan moddes tilbake, altså ingen sveising, kapping og slik. Men jeg har nå surfa litt rundt, og en plan har tatt form! Jeg vil sette på uorg. bakskjerm, retteresagt en framskjerm bak. Dette gir et litt stilig image i mine øyne. Videre såg jeg en som monterte råder fra Volvo istede for bakdempere! Nå har det seg slik at jeg har minst 8 stk. liggende. Dette skal prøves, men jeg tviler på at det blir noe annet enn spessielt å se på, og fryktelig å kjøre. Så da blir det å finne noen korte dempere å montere bak. Så korte som mulig.
Tanken, her skal jeg se litt på ebay osv. etter en "liten" nett tank. Har den i hodet, hvordan den skal se ut, men vet ikke hvor jeg finner en.. Salen, tjaa.. En pantersal om jeg kommer over en kanskje..?

Det får være nok modifisering av sykkelen. Da kommer motoren. Siden sylinder er "død" (må borres), forgasseren er muligens død, exhausten er flyttet over på den nye, da denne var rustet hull på i svingen etter sylinder, så sitter jeg i praksis kun igjen med blokka. Håper bare veiva er fin. Da tenker jeg som følger:

60ccm sylinder, gjerne en porta kar jeg såg i sverige, men usikker på om denne er til propellmotorer enda. Videre har en gubbe i bygda sverget på at hans corvette var borret til 43mm med Suzuki stempel på 80-tallet, og denne drog vist fælt! Den gikk ikke fælt, men var altså meeget seig i draget.
19mm delorto, fordi jeg har en ifra tidligere synder, konstruere et innsug.
Matchporte innsug og polere kanaler og exhaust
Planslipe toppen, slik at tetteringen forsvinner, planslipe sylinder slik at tetteringen forsvinner for så å montere en custom toppakning (her må det selvfølgelig måles først), modifisere brennkammer, muligens.
Kappe den gamle exhaustrøra, og sveise flens og mutter på nytt rør, rørbøyer har jeg tilgang til. Dette vil så bli tilpasset en riktig kammerpotte, Proma sin honda MB5-potte er det jeg tenker foreløpig.
Stiftsett for "trimmede mopeder" skal vist finnes, for mer agressiv tenning. Ev. elektronisk tenning, men det er litt for villt for min kunnskap enda.

Jeg er rimelig sikker på at dette vil resultere i en temmelig hissig Sachs! Det blir ikke "vakkert", men nytt og spesiellt blir det. Jeg skal gjøre alt for ikke å ødelegge den slik at den ikke kan settes tilbake i org. tilstand.

Hva tror den harde tempokjerne om dette? Er det bare idioter som gjør slik, eller er det lov mtp. at det er snakk om en 87mod, og at den ikke skal rasseres med sliper osv? Den skal i praksis kun ut på fineste finværsdagen, cruise rundt. Jeg liker tanken på å kunne gi bånn gass, og virkelig kjenne at det river! :)

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Mopeden er din, du har kjøpt og betalt for den! Da gjør du det du vil. Sånn er det bare. :D

Jeg har noen få stifter med stiv fjør igjen. vet ikke når jeg får inn igjen, da min leverandør er tom. Gi et signal, så skal vi se hva vi klarer av deler til deg.

Christian.

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Jeg bruker dagene til lesing om maskineriet i corvetten. Noen spm. Jeg sitter med etterhvert. Det er ikke mye dokumentasjon om disse motorene på nett.. Svenskene leder godt her med sine 3-trinns varianter. Jeg forstår det slik at bøssingene inne i motorene bør skiftes etter alle disse år. Det får man se på.
Videre ser jeg at det er en bøssing i krysset på råden, altså mellom råde og kryssboltlager. Denne finner jeg ikke på veiva mi? How come?

Ellers er det en liten spenning med dette ang. Shimsing.. Et shims var det bare plukkfisken igjen av, det stammet fra kickaksel. Shimsa til gearaksel ligger strødd.. Det skal bli meg et prosjekt å få dette sammen! Men det skal gå!

Skal montere den 1. Motoren, som ligger i deler først. Dette blir prøv-og-feil-motoren. Altså, ikke klaske sammen og håpe det gikk, men prøve seg frem og måle etter beste evne. Om man har det tålelig bra til skal motor nr.2 få sin renovasjon i vinter. Da skal også mopeden freshes litt opp med lager, drev, kjede and so on. Da skal ethvert steg med motorrenoveringen dokumenteres med bilder for den som måtte få bruk for dette i senere tid. Alt. Metoder for kontrollmåling er allerede under utarbeiding, bla. Et drev som skal tilpasses/borres/dreies(usikker på hva jeg må gjøre enda) for måling/shimsing av gearaksel.

Jeg var heldig å fikk tak i 2 sidevesker til tempo(eller motorsykkel generelt) her tidligere. Disse viste seg å være sprukkne å stygge.. Slike trykker livet kan gi.. Men fikk også med 2stk. Optimus 111 primuser, som etterhvert har blitt et nytt interessefelt! Disse skal også pusses opp. Nylig ble jeg også eier av 2 petromaxlykter som skal lyse opp garasjeloftet under tempooppussingen i vinter! :)

Sitter forsåvidt å konstruerer en liten ramme i flattjern som skal henge på motsatt side av veska på den respektive sykkel, der hvor en 5L jerrykanne skal passe godt. Time will show, kanskje blir det stilig, kanskje ikke..

Det var det idag, jeg tar imot tips ang. Motorrenovering med takk! Shimsing samt geardrevenes posisjon (hvilken vei de skal stå) tas imot med takk! Også andre nyttinge tips! :)

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Da har jeg slått fra meg alskens ideer om tuning og trimming! Det får være til japsemopedene, de tåler det bedre, og gir bedre resultater uansett.

Har ikveld satt sammen min første sachsmotor!! Stolt som en hane.. Mtp. mitt yrke så skulle dette strengt talt være grei skuring, menmen. Spekulerte å kikka i 5 timer, skrudde effektivt max 45min.. :) Men nå er den tålelig bra. Har kun satt sammen blokkhalvdelene. Gearaksel er tight og fin, sviver lett uten merkbar slakke.
Veiva derimot, her er det en merkbar slakke opp\ned og litt sideveis. ingen slakke når jeg rakler begge endene av veiva opp og ned. Dette er litt for meget iht. mitt hode, men jeg gir det et forsøk.
Rota bort den ene trykkpinnen gjennom mellomakselen samt at den lille rulla mellom trykkpinnene antagelig er borte. Skal måle alle de gamle lagerrullene, mulig den ligger der. Så får jeg gå igang med klyving av den andre motoren, og ta disse 2 delene fra den i verste fall.

Gleder meg stort til å få dette sammen, og håper det starter! Honing av sylinder på plana imorgen, dersom hona er god nok. Den er beregnet for bremsekalippere, fra Biltema. Og i beste fall blir det prøveoppstart. Skal bli stas å putre rundt på en tempo! Jeg hadde planlagt å ha de klare til sommeren, men det er vel ikke feil å cruise rundt på kalde vinterdager med bare veier heller! :)

Godnatt!

Svar