Min Tempo Corvette 380 1987

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Min Tempo Corvette 380 1987

Legg inn av Guttorm »

Hei!
Når det gjelder å erstatte den korte trykkpinnen med en lagerrull har jeg vært inne på AKKURAT samme tanken.
Så du hadde skrevet at en lagerrull er 0,5mm kortere enn den korteste trykkpinnen. Diameteren på disse avviker nok adskillig mer.
En på finn.no fra Sauland har lagt ut disse trykkpinnene :)
"Opp-ned" slark på svinghjulsveivtappen resulterer i at du kan få uregelmessig tenning.

Trykk deg igjennom bildene i denne annonsen så finner du trykkpinner for salg :)
http://www.finn.no/finn/mc/scooter/view ... e=52664473
CARPE DIEM!

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Hei! Lenge siden det skjedde noe her! Dels grunnet latskap, og resten glemsel.

Nåh, tråden dreide seg i utgangspunkt om en 87. mod. 380. Videre kom en 84. mod. inn i bildet.

Det som har skjedd idag (frem til idag) er at motoren på den første 380`en er overhalt og puttet i den eldre, nyinnkjøpte 380`en.

Plana er å overhale den andre mototen, og legge ut en shitload med bilder av akkurat dette, slik at etterkommere kan se hvordan (ca) det må gjøres.

Oppfølging komer plutselig!

Cheers!

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Ja det kunne se ut som motoren du postet bilder av var moden for en liten "oppjustering" :wink:
Da regner jeg nesten med du har trillet noen mil med Tempoen siden sist?

Hold oss oppdatert :!: :)
CARPE DIEM!

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Hei igjen! Har trillet ca. 4 tanker totalt så langt! Bruker mopeden titt og ofte istedet for bilen sålenge været tillater! Det er deilig! :)

Jeg "sliter" med turtallet på mopeden, har justert opp og ned tenning, klaring, plugg og hele shæbængen! Eneste jeg mistenker er gassern, som er en kopi. Men den starter tvært, og drar godt på lavt turtall. Det er akkurat som om den spærrer på 45-50km/t. Godt med unnabakk hjelper heller ikke. Nå vil onde tunger ha det til at kanalene på disse 80-talls sylinderne er trangere, og derfor dette resultatet. Vurderer derfor å ta dremelen fatt, det er kjedlig når det stopper slik. Er ikke snakk om å svineporte, bare "massere" litt i kanalene, samt ta grader og runde av alt som rundes kan.

Ellers.. Så tenker jeg mye på denne blå sistemann i samlinga. Jeg ønsker en pen orginal moped, men denne er flikka på med noe hammerslaglakk og div. samt at det ser ut til at det er et rusthull som er reparert med stålplast under setet i forrkant. Jeg er meget fristet til å gjøre noe med det! Det er trist, da den ikke kan tilbakestilles, men igjen, den er ikke særlig pen slik den er.Og den er ikke orginal, så jeg veit ikke helt. Må smake litt mere på det. har også lyst på 70-talls look, altså enkelt speedometer, uten denne svære konsollen. Alternativet er kanskje å selge den og heller kjøpe en fra 70-tallet?
Anyhow, jeg vurderer da å pusse den ned, skifte lager i hjul, styrekrone, foringer i svingarma samt lakke den. Jeg er meget svak for sort og hvit. Sort ramme, sort tank (med chrome slik den har nå) hvit bakskjerm, chrome framskjerm fra den andre mopeden (den som står på nå er malt grå) osv. Jeg får se!

Pr. tiden venter jeg på veiv og sylinder fra mc-deler. Veiva er sendt inn til overhaling, sylinder til borring. Veiva var totalslitt, den sto i motoren på den blå. Og sylinderen var den som sto på den grå (nå mørkeblå) mopeden.

Var like før jeg vant en auksjon på ebay her om dagen, en orginal lkh-motor. Men den ble for dyr. Men tydligvis ikke så dyr heller, da jeg ser org. lkh-sylindre går for 2000kr. Så angrer litt på at jeg ikke gikk videre med den.

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Mottatt nyborra 38.5mm sylinder og nyoverhala veiv fra MC-deler idag!
Dette er til den blå 380`en, slik at den får sin org. motor.

Da blir det muligens å tune opp den som står i pr. idag. Jofrab, portet, 19mm. gasser og en grei potte + el. tenning er plana pr. idag.
Bilde

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Hei! Sitter i skrivende stund på havet. Med meg er det div. mopeddeler!

Jeg la den nyborra sylinderen under lupen en kveld, og oppdaga flere "feil" med denne. 2-taktere er ikke glade i hindringer i kanaler. De liker også polerte exhasustkanaler. Dermed tok jeg tak i "problemet", for å se om det gir nevneverdig utslag på en membransylinder med vendespyling.
Tok støypeskjegg i alle kanaler. Økte diameter en tanke på innsugskanalene, dog mest rydding av dårlig støyp og løst(!!) støypeskjegg. Exhausten ble utjevnet og polert. Kanalene fra veivhuset og opp ble matchportet til veivhuset. Ikke rørt portene i sylinderen. Så nå håper jeg på mere drag i motoren. Dette går pr. definisjon i Norge under trimming. Men jeg vil heller kalle det 1. hjelp. Det var ikke rettferdig for motoren å ha så kjipe kanaler, og kanalene opp ifra veivhuset utgjorde knapt 50% av arealet på sylinderfoten, hvilket gjør at halvparten av gassen må sno seg rundt kanten før den kan sette nesen oppåver og inn i sylinderen.
Klarte å ta hull på sylinderen på 1. punkt. Dette ble lappa med kjemisk metall. Pussing av kanaler blir neste steg, når støypen har herdet.
Blir gøy å se hvordan det blir i praksis! :)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Hagaseth

Legg inn av Hagaseth »

Hei, hvordan legge inn bilder? får bare feil ved opplastning av filer om at det er feil piksler...

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Hvordan ble effektøkningen etter dette prosjektet, Ormlår?
CARPE DIEM!

Ormlår

Legg inn av Ormlår »

Vet ikke enda Guttorm, har ikke hatt tid til dette enda. Kommer tilbake så fort det er testa!

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Gleder meg til tilbakemelding :)
CARPE DIEM!

Svar