"Visir" fra 70-tallet

Her kan du poste spørsmål eller delta i eksisterende diskusjoner som har med veterankjøretøy generelt å gjøre.

Moderator: Guttorm

potte

"Visir" fra 70-tallet

Legg inn av potte »

Jeg har et kanskje merkelig spørsmål - men jeg husker godt min morfar som freste rundt og gjorde bygdeveiene utrygge på Fosen i Sør Trøndelag på 70-tallet. Han hadde pottehjelm - og en slags "tube" istedet for visir. Et rør altså... klarer ikke å forklare det noe bedre. Er det noen som vet hva det egentlig heter? Og - finnes det noen beskrivende bilder?

Takknemlig for svar.

Brukeravatar
Tanklokk
Sted: sandefjord
Kontakt:

Re: "Visir" fra 70-tallet

Legg inn av Tanklokk »

kjøretrakt :S de selge disse på www.kjell-berg.no

potte

Legg inn av potte »

Takker :) Det finnes ikke ETT treff på Google på Kjøretrakt... det er kanskje ikke det helt store markedet for det produktet lengre...

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Er ganske sikker på at disse tutene er i nyproduksjon. Kanskje Christian her på forumet vet hvor det går an å få tak i tut :?: Kjell Berg kan for all del også ha.
Hvis du ikke kommer noen vei med tut-jakta har jeg èn liggende jeg neppe kommer til å ta i bruk. -ganske genial oppfinnelse dette...?
CARPE DIEM!

Brukeravatar
Tanklokk
Sted: sandefjord
Kontakt:

Legg inn av Tanklokk »

jeg kjøpte min nyproduserte på kjell-berg i hvartfall men guttorm har sikkert en fr gammalta..

Brukeravatar
Kåre Wetten
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Legg inn av Kåre Wetten »

Er ikke så sikker på om disse er helt nyproduserte. De er vel mer NOS. Tror det er noe man har fått fra Sverige som overskuddsmaterielt fra det svenske forsvaret. Ser bare at det er tre kronor merke på filten inne i dem!!!
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Nils holger
Sted: Lillesand

Legg inn av Nils holger »

Kjekk den :? Samler innsekter og annen drit.
Pioner 8 med årer

Brukeravatar
Kåre Wetten
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Legg inn av Kåre Wetten »

Det verste er at den fungerer, men den er nok konstruert på den tiden da det ikke var så nøye med å sjekke dødvinkel. Kjører man i 60-70 og skal vri litt på hodet så får man problemer med at tutten at vrir seg etter!
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Kåre Wetten skrev:så får man problemer med at tutten at vrir seg etter!
Ok :!: Så med andre ord så egner tuten seg best til "rett fram kjøring"? :)
Litt kjipt når man skal sjekke sideveier i 60-70 og PLUTSELIG der står tuten på tvers av hele dritten :D Ser den ass :wink:
CARPE DIEM!

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Guttorm skrev:Er ganske sikker på at disse tutene er i nyproduksjon. Kanskje Christian her på forumet vet hvor det går an å få tak i tut
Hvor mange skal du ha? :lol: Har på lager, fra svenske forsvaret. Koster kr. 90,-.

Christian.

Svar