Dokument falsk

Her kan du poste spørsmål eller delta i eksisterende diskusjoner som har med veterankjøretøy generelt å gjøre.

Moderator: Guttorm

KasperR
Sted: Trondheim

Dokument falsk

Legg inn av KasperR »

Morfar hadde en Zündapp 600 cc engang på 70- tallet. Han var noen ganger borte i Militæret i lengre tider, og hjemme hos hans far stod morfars Zundapp.
Faren til min morfar eller oldefaren min så sjansen til å tjene noen lette penger, og solgte dermed zundappen for 300kr mens morfar var borte. Alt jeg vet om tilstanden til den er at den var kjørbar.

Jeg og morfar har kommet fram til at dette er dokumentfalsk, fordi eieren (morfar) aldri skrev under på noen salgsmelding. Det må ha vært Oldefar som skrev under med sitt navn.

Vi har derfor øynet sjansen til å få tilbake Zundappen, for Zundappen er jo egentlig Morfar sin eiendom enda.

Morfar sier at han skal klare å finne registreringsnummeret, og jeg vet at sykkelen er finnes, og er ganske sikker på at den er registrert. Jeg vet det fordi morfar skal ha snakket med eieren noen år tilbake, da eieren var spelemann som engang spilte der morfar bodde. Hvorfor Morfar ikke gikk lengre med saken da, vet jeg ikke, men nå har han fått "blod på tann". Da morfar snakket med han dengang, mente han at alt var iorden ed papirene, noe som det definitivt ikke er!

Derfor spør jeg dere på forumet her hvordan jeg/morfar bør gå frem for å få tilbake sykkelen?
Jeg setter veldig stor pris på innspil!
Tempo Panter 370
Tempo Safir 1969

oyvind.aasen

Re: Dokument falsk

Legg inn av oyvind.aasen »

hei. her har kanskje biltilsynet gjort ein feil for det skal vere den som sykkelen er registrert på som skal skrive på melding om eigarskifte .snakk med dei om det ikkje er det.men det er jo noko lenge sidan dette da det skulle vore gjort for lenge siden men det er lov å prøve å få sykkelen tilbake.

panter 470 sport
Sted: østfold(rygge)

Legg inn av panter 470 sport »

Sikker på at din oldefar ikke kan ha forfalsket din morfars underskrift da :?:
tempo ts 1990
tempo re 50r 1991
tempo panter 470 sport 1977
tempo trygg sachs 1983
tempo corvette 380 1977
tempo tiger 520 1987
Honda cb 100 k2 1972
Bilde

KasperR

Legg inn av KasperR »

Ja det kan jo hende, men det er jo uansett dokumentfalsk, og det er kjøperen sitt ansvar, dessuten står jo fødselsnummer ogs slikt i salgsmelding, kjøperen burde sett det der.
Tempo Panter 370
Tempo Safir 1969

panter 470 sport

KasperR skrev:Ja det kan jo hende, men det er jo uansett dokumentfalsk, og det er kjøperen sitt ansvar, dessuten står jo fødselsnummer ogs slikt i salgsmelding, kjøperen burde sett det der.

Om din oldefar har utgitt seg for å være din morfor med alle personopplysninger så kan da ikke kjøper ta ansvar for det? kjøper har jo isåfal kjøpt sykkelen i tro om at alt var i orden :?
tempo ts 1990
tempo re 50r 1991
tempo trygg sachs 1983
tempo corvette 380 1977
tempo tiger 520 1987
Honda cb 100 k2 1972
Bilde

KasperR

Legg inn av KasperR »

Jo det er faktisk kjøperens ansvar, man burde være i stand til å se om en person er 70 eller 40.

Det har da ingenting å si om de var i familie, det er akkurat det samme som om du Panter 470 sport hadde stjelt salgsmeldinga til motorsykklen min og solgt den under mitt navn.

Morfar har likevell rett til å ha tilbake sykkelen sin, og oldefar er død.
Tempo Panter 370
Tempo Safir 1969

panter 470 sport

KasperR skrev:Jo det er faktisk kjøperens ansvar, man burde være i stand til å se om en person er 70 eller 40.

Det har da ingenting å si om de var i familie, det er akkurat det samme som om du Panter 470 sport hadde stjelt salgsmeldinga til motorsykklen min og solgt den under mitt navn.

Morfar har likevell rett til å ha tilbake sykkelen sin, og oldefar er død.
Om jeg hadde stjålet salgsmeldinga til din sykkel og signert med ditt navn så vil jeg tro det er jeg som blir stilt som ansvarlig :wink: Men jeg har ikke som hensikt å lage en lang diskusjon, bare å hjelpe deg som er hensikten :) fåreslår at du sender en e-post eller eller ringer til biltilsynet og spørr om dette :wink:
tempo ts 1990
tempo re 50r 1991
tempo trygg sachs 1983
tempo corvette 380 1977
tempo tiger 520 1987
Honda cb 100 k2 1972
Bilde

KasperR

Legg inn av KasperR »

Det er vel du som er ansvarlig da, men jeg har vel fortsatt rett til å få tilbake sykkelen?
Tempo Panter 370
Tempo Safir 1969

Mo®ten

Legg inn av Mo®ten »

KasperR skrev:Det er vel du som er ansvarlig da, men jeg har vel fortsatt rett til å få tilbake sykkelen?
Rent juridisk tror jeg saken blir sett på som forelda. Om det ikke er spillemannen, men kanskje 1.-2.-3. ledd som sykkelen er solgt til har jo alle kjøpt i god tro og sansynligvis betalt det sykkelen er verd.
Hva vil du gjøre med det om så er tilfelle, vil du betale det sykkelen er verd, eller vil du bare ha sykkelen tilbake fordi din morfar mener den fortsatt er hans.
Hva men det mennesket som nå sitter med sykkelen, og har betalt for den ? Tror du de mener det samme ? (jeg hadde ivertfall aldri gitt fra meg noe jeg hadde kjøpt i god tro med mindre jeg hadde blitt dømt til å gjøre det i et evt. forlik eller en rettsak.)

Nei jeg tror din morfar er litt for seint ute, han måtte ha tatt tak i det den gang når det fortsatt var et gyldig krav.

Om det fortsatt er 1. gangs kjøper som sitter med sykkelen kan du jo prøve å ta kontakt, men jeg tror jeg ville tatt det med det gode, og spurt fint.
Juridisk tror jeg ikke dere kommer noen vei, uten å si at jeg vet det.

Jeg forstår at det er surt for din morfar, og jeg ville følt akkurat det samme.

KasperR

Legg inn av KasperR »

Tror den er solgt en gang etter den ble "solgt" første gangen.

Sendte mail til vegvesenet, og de gav meg beskjed om å kontakte politiet.
Tempo Panter 370
Tempo Safir 1969

Svar