Power Spec Comet Sylinder

Her kan du delta i, eller starte diskusjon som har med trimming å gjøre. Husk at trimming er forbudt. Tempo-Online.net tar sterk avstand fra trimming.

Moderator: Guttorm

Svar
Brukeravatar
FredrikT
Innlegg: 1256
Registrert: 02 jan 2007 00:10
Sted: Åkrehamn, Karmøy

Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av FredrikT »

Har en Cometsylinder, sansynligvis repro..
Det som jeg bet merke i, denne har 38mm borring. Er dette vanlige sylindere? De nye jeg har hørt om er kun på 60cc...
Vet noen hvordan denne sylinderen er mht. effekt osv?
Tempo Saxonette 120
Tempo Handy
Tempo Corvette 290
Tempo Panter 370
Tempo Comet 600
Tempo Panthena 370
Tempo Comfort

Gnisten Tempoklubb

Brukeravatar
Corvettefar
Innlegg: 324
Registrert: 25 jul 2006 16:39
Sted: Auli, Akershus

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av Corvettefar »

Det jeg vet er at i Sverige får man kjøpt "Pling Plong" sylindre som har en oppgitt effekt på 5,5 hk (Svenskeponnier) :wink: ....disse har 38mm boring.....60 ccm sylindrene har boring på 41 mm og effekten er oppgitt til 7,5 hk ....fortsatt i Sverige :lol: jeg vil anta at effekten på begge sylindrene er målt på veivakselen...uten vifte og det meste annet :lol:
1970 mod. Corvette 300 (bruksmoped)
1958 mod. Tempo Lett Sving, under restaurering
1977 Panter 370, under restaurering
1963 Tempo Taifun 125 ccm
1980 Honda CB650Z
1977 Honda CB750K7
2002 MB E-klasse T220CDI

traktor_tempo
Innlegg: 1081
Registrert: 21 sep 2006 15:46
Sted: Sör-östfold (Halden)

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av traktor_tempo »

Corvettefar skrev:Det jeg vet er at i Sverige får man kjøpt "Pling Plong" sylindre som har en oppgitt effekt på 5,5 hk (Svenskeponnier) :wink: ....disse har 38mm boring.....60 ccm sylindrene har boring på 41 mm og effekten er oppgitt til 7,5 hk ....fortsatt i Sverige :lol: jeg vil anta at effekten på begge sylindrene er målt på veivakselen...uten vifte og det meste annet :lol:

Helt korekt, vi svensker måler på veivaksel, så det blir mere, men den som i sverige heter 7.5 er den riktige cometsylindern, men fortsatt pling plong :lol:
Crescent 1189 flakmoped, cometkit 13/32 med corvettehjul...bruksmoped *står trygt i garasjen*
Tempo Panter 470 1981 *solgt*
Tempo Corvette 380 1984 *til salgs*
Tempo Corvette 380 1980 Jubileum *solgt*

Brukeravatar
Corvettefar
Innlegg: 324
Registrert: 25 jul 2006 16:39
Sted: Auli, Akershus

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av Corvettefar »

traktor_tempo skrev:
Corvettefar skrev:Det jeg vet er at i Sverige får man kjøpt "Pling Plong" sylindre som har en oppgitt effekt på 5,5 hk (Svenskeponnier) :wink: ....disse har 38mm boring.....60 ccm sylindrene har boring på 41 mm og effekten er oppgitt til 7,5 hk ....fortsatt i Sverige :lol: jeg vil anta at effekten på begge sylindrene er målt på veivakselen...uten vifte og det meste annet :lol:

Helt korekt, vi svensker måler på veivaksel, så det blir mere, men den som i sverige heter 7.5 er den riktige cometsylindern, men fortsatt pling plong :lol:
Nei, den originale Comet-sylinderen har 38mm boring og er på 50 ccm....7,5 hk sylinderen er på 60 ccm og har 41 mm boring :!:
1970 mod. Corvette 300 (bruksmoped)
1958 mod. Tempo Lett Sving, under restaurering
1977 Panter 370, under restaurering
1963 Tempo Taifun 125 ccm
1980 Honda CB650Z
1977 Honda CB750K7
2002 MB E-klasse T220CDI

Nils holger
Innlegg: 1062
Registrert: 22 aug 2006 12:24
Sted: Lillesand

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av Nils holger »

Ja de kaller den 60cc, men er ikke mer en 55.4cc
Pioner 8 med årer

Brukeravatar
Guttorm
Innlegg: 5305
Registrert: 09 jul 2005 22:44
Sted: Stavanger

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av Guttorm »

Så med andre ord så er det vel slik at disse "Beijingprouserte svenskesyllene" bare noe oppskrytt jåleri-fjas sammenlignet med den tyske Sachs sylinderen når man sammenligner effekt enten det er snakk om 60ccm, 7,5 hest?
Hva sier du Christian vel har prøvd begge deler?
CARPE DIEM!

Brukeravatar
FredrikT
Innlegg: 1256
Registrert: 02 jan 2007 00:10
Sted: Åkrehamn, Karmøy

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av FredrikT »

Takker for utfyllende svar ! Ja, pling pong sylindere er nok langt ifra det beste en får tak i.
Har lurt litt på og eksprimentere litt på denne sylinderen, mht. porting osv.
Tempo Saxonette 120
Tempo Handy
Tempo Corvette 290
Tempo Panter 370
Tempo Comet 600
Tempo Panthena 370
Tempo Comfort

Gnisten Tempoklubb

Brukeravatar
Kåre Wetten
Innlegg: 1485
Registrert: 29 mar 2007 18:54
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av Kåre Wetten »

Svenskesyllene skal visstnok ha litt trangere spylekanaler. Jeg har en italiensk produsert 41,00 cm boring, men har ikke målt.
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Brukeravatar
Guttorm
Innlegg: 5305
Registrert: 09 jul 2005 22:44
Sted: Stavanger

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av Guttorm »

Jeg har også etter sammenligning sett at spylekanalene på disse "kina syllene" er en hel del mindre enn orginalen.
CARPE DIEM!

Brukeravatar
Kåre Wetten
Innlegg: 1485
Registrert: 29 mar 2007 18:54
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Re: Power Spec Comet Sylinder

Legg inn av Kåre Wetten »

Italia syllen på 41,00 cm er akkurat lik i spylekanalene som Sachs originale 38,00 cm. Når det gjelder kubikk så er vel det radien i annen x 3,14 x høyden på stempelet). Det vil si 19x19 x 3,14 x 42 = 47,60 ccm og 20,5x20,5 x 3,14 x 42 = 55,42 ccm.
Den siste er jo langt unna 60 kubikk.
Dette var dagens mattetime, men dette visste vel dere alle der ute fra før.
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Svar