fjerne kostelakk...

Her kan du poste generelle Tempotemaer og legge ut spørsmål, diskutere osv.

Moderator: Guttorm

Svar
TempoTempo

fjerne kostelakk...

Legg inn av TempoTempo »

Er det noen her som har tips til hvordan jeg kan fjerne kostemalt lakk for å få frem igjen orginallakken? (uten å skade orginallakk).... :wink: har testet med malingsfjerner, men det tik litt av den orginale..

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: fjerne kostelakk...

Legg inn av Guttorm »

Det eneste jeg kommer på og ville forsøkt er høytykkspyling.
Lakkfjerningsmiddel og andre løsemidler kan nok skade orginallakken.
Det overrasker meg at ingen med bedre lakk-kunnskap enn meg her inne har noen gullkanta tips eller kanskje de ganske enkelt vet :?: :o
Forsøker du skånsom høytrykkspyling; VÆR SÅ SNILL OG DEKK TIL MOTOREN :!:
Bremsetrommel, styrelagre, lysbryter m.m. trenger heller ikke å få penetrert vann i seg :idea:
CARPE DIEM!

TempoTempo

Legg inn av TempoTempo »

Har forsøkt litt med lakkfjerner, men føler at det mykner opp orginallakken litt. Det er totalt yre lag med lakk på denne. Det jeg har sett av orginallakk ser bra ut, men må få bort det som er kleiset på med kost:)

Dobbeltposting ja... Jeg har ikke jort noe for å poste dobbelt :D holder å spørre en gang :wink:

anderssomme
Sted: Sandnes

Legg inn av anderssomme »

Lakkfjerner er nok ikke noe og anbefale, dette gjør mer skade en godt... jeg ville forsåket og gnikket med "ren" tynner, i hovedsak som guttorm skriver, høytrykkspyler, men vist lakken enda henger fast vil du nok mest trolig ikke få den av, du sitter litt fint i det her :? :roll: :cry: men lykke til! :wink:
Hvis du noen gang skulle stjele en foto-boks fra E-39 så la være å sette den på soverommet! Den tar nemlig bilder når det går for fort!

Mossing

Legg inn av Mossing »

Tynner eller aceton funker kanskje, men siden den er kostemalt er det sikkert rust flere steder, så jeg foreslår glassblåsing.
Malingsfjerner er noe herk, for hvis det er litt rester igjen når du lakkerer blir lakken stygg og ujevn.

460'n
Sted: Oslo

Legg inn av 460'n »

På noe som er kostmalt ville jeg bare slipt det ned og lakka på nytt...er nesten umulig å fjerne kostmalinga uten å skade lakken under :( Er veldig synd at folk bare kliner på sånn drit i stedet for å gjøre ting skikkelig i utgangspunktet..
1981 Svithun Panter 460
1980 Honda CB650Z
1964 VW 1200 De-luxe

TempoTempo

Legg inn av TempoTempo »

Jeg testet meg litt fem og fant fort ut at mopeden desverre har vært slipt delvis ned en gang i tiden før den ble kostemalt:) Nå ble denne til et litt større prosjekt en hva som var planen i utgangspunktet :shock: Har demontert den ganske mye og slipt bort nesten alt lakk:) Planen nå er å gjøre forberedende arbeid sånn at den er klar for totalrestaurering til høsten (skal kjøres i sommer) :D Dette er en 380 fra 1970 med plastfornt som skal ha en nokså lys blåfarve, men jeg har ikke funnet riktig kode for lakk enda. Noen som vet? Tempoklubbens nettsider har mange forskjellige blåfarger, men sidene sier ingenting om hva denne blåfargen heter. Har muligens fått tak på en "ny" baksjerm til den siden den gamle var rusten og sprukket :D

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

TempoTempo skrev:Dette er en 380 fra 1970 med plastfornt som skal ha en nokså lys blåfarve
Jeg har også en 1970 modell. Flower Power er også fra 1970 :)
Tror jeg ville tatt kontakt med Tøffe Tempo Tor eller Kristianth her på forumet.
De har vel begge lakka opp en moped i denne fargen hvis jeg ikke tar feil :)
En Knut Rakstad har også postet bilde av en pen "lyseblå" -70 talls 380. Han finner du på Tempoklubbens Facebookside.
CARPE DIEM!

TempoTempo

Legg inn av TempoTempo »

Har sett den som ligger på Facebooksiden, den er nydelig :D Han hadde ikke den nøyaktige fargen. Hvilken farge var det Pallesen brukte på 72- modellen som han "lynlakket" på en time? Det er vell omtrent i nærheten av det denne skal være??

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Du kan evt. sende Pallesen enten en PM eller en tekstmelding eller personen på Facebook en melding med spørsmål om lakkode :wink:
CARPE DIEM!

Svar