Oljeprosent

Her kan du poste generelle Tempotemaer og legge ut spørsmål, diskutere osv.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

Egenskapene på oljene skal egentlig leve opp til egenskapene på motoren! Som vi alle med corvetter vet, er det en lavturtallsmotor og er saktegående i forhold til sin storebror comet.

Jo høyere turtall det er på motoren, jo bedre oljekvalitet! Har hørt mange skrøner på skolen om at en har kjørt på soyaolje på sin corvette.. Stakkars motor, men igjen et godt eksempel på at sachs er kvalitet!

Tror egentlig olje på lavturtallstotaktere ikke behøver være så høy, men de mere ''skarpe'' motorene trenger bedre smurning!
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
Tempo Nils
Sted: Muan

Legg inn av Tempo Nils »

Jeg kjører på 4%, det lukter ikke noe særlig godt men men, alle sier det er rett

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av administrator »

Dette temaet burde vel egentlig vært plassert under kategorien motorspørsmål, men ok..... Prøv å tenke på det neste gang. :D

Når det gjelder oljeprosent så ser jeg ingen god grunn til å kjøre på noe annet enn det som er oppgitt, altså 4%. Totaktsolje er da ikke så dyrt, og det blir ikke mange literne i året.
Når det gjelder kvalitet er det sikkert forskjeller ute på markedet.

Man kan jo si det slik at oljekvaliteten idag er nok bedre enn på 60-tallet, så man kan SANSYNLIGVIS gå ned noe på prosenten uten skade, men jeg ser ingen grunn til å gjøre det på en måte.

Litt farlig å sammenligne Sachsmotorene med nyere japanske 2-taktere. Toleranser, materialer, kjøling osv. er litt forskjellig og motorene kan ha andre behov for smøring.

RR
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

ja en italiensk høyturtallsmotor som ligger på ca. 11'000-13'000 er nok ganske ulik den gode gamle corvetten som ligger på 4-6000 og koser seg! Men jeg ville bare frem til hva som var det beste, og tror om at du kjører på litt kvalitetsolje vil motoren holde bedre..! :wink:
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Daniel

hvis du skal ha bra olje så må du ha OMEGA!

Legg inn av Daniel »

hvis du vil ha bra totaktsolje så må du kjøpe omega racing olje. det er en gjennomsiktig olje som riktig nok er veldig dyr men det er jo racing olje da! :wink: jeg kjører ikke med det da.. en venn av meg kjører winrace løps båt og dabruker han den oljen, og derfor bruker han den oljen på vespa bravoen hans og.. :D
jeg har tidligere kjørt med statoil sin så kalt "low smoke" noe jeger ganske uenig i.. :lol: nå kjører jeg med shell sin "super totaktsolje" husker ikke om den er hel syntetisk eller halv syntetisk men synes den gikk finere og det kom ikke så mye røyk! :)

vidar89

Legg inn av vidar89 »

nokon som veit oljeprosent på tempo tiger?

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Oljeprosenten på Tigeren skal i følge Tempobok nr. 2 være 3%.

Christian

Panter stein

Legg inn av Panter stein »

Er ikke bare tull det som sies om shell sin 2-takts olje her. Vet av en halv original skuter som skar seg på den og har hørt om flere....Castrol, Esso og statoil har greie oljer.

økogutt
Sted: Ilseng-stange

2% olje

Legg inn av økogutt »

i tempoboka nr.1 står det ved reklamen til panter 470 at den kan fyres med 2% oljeblanding i bensinen. er dette for lite? jeg kjørte før på 4% men pluggen ble for fet så den tente dårlig så jeg gikk ned til 3%. fortsatt ikke helt javn brunbrent plugg, men svart sotet. skal jeg fortsette litt til ned?

Brukeravatar
TempoLA
Sted: Vikeså

Re: Oljeprosent

Legg inn av TempoLA »

bruker ipone sin syntetiske ryker utrolig lite og lukter jordbær 8)

bruker blyfri 98 og 3% olje

Bilde
Tempo Panter 470 1985 5girs RE motor, 19mm bing @ 88 dyse, sprintsylinder, sprint-eksos.
suzuki ts
Tempo Lett Swing 1961 solgt
Tempo Corvette 380 1982 solgt

Svar