Oljeprosent

Her kan du poste generelle Tempotemaer og legge ut spørsmål, diskutere osv.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
Mr.Vaslag
Sted: sør-trøndelag

Oljeprosent

Legg inn av Mr.Vaslag »

hvor fet blaning skal min corvette- 380 ha for å gå best. Og hvilken totakts-olje bør jeg bruke. Går det bra å bruke vanlig 10-40 motorojle på girboksen? Takker for alle svar!

Tempoveteran

re;Oljeprosent

Legg inn av Tempoveteran »

Du bør bruke 4% oljeblanding på den.mange sier noe annet men Kjell Berg sine annvisninger fra sachs i tyskland sier 4%.
Da risikerer du ingenting med tanke på skjæring osv.
Også holder du myggen unna med blårøyken.
Det spiller ingen rolle hvilken to takts olje du bruker,det meste er vel like bra.
Gir olje av 80 kvalitet på girboksen. "IKKE MOTOROLJE"

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

4 % er passe for sachs motorene..

Det er faktisk en stor forskjell på oljene du kjøper! de billigste er dårligst og de dyrere er bedre! Jeg gikk fra 80,- kanna hos shell til mobil1 hos esso.. motoren gikk mye jevnere og jeg er sikker på den er atskillig bedre!

Tempohilsen Per
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Daniel

gir olje.

Legg inn av Daniel »

hvis du ser i kjell berg katalogen så ser du at før brukte de sae hd 80 men, nå bruker man sae hd 30.
det er de samme bare at de måler det i engelsk så da blir det 30 isteden for 80..
mvh Daniel

tempotom
Sted: Verdal
Kontakt:

Legg inn av tempotom »

Pass på her! Sachs skal ha girolje SAE 80. Motorolje SAE 30 har iflg KB omtrent samme viskositet som girolje SAE 80.
Tom Fredrik Kjesbu

Brukeravatar
Mr.Vaslag
Sted: sør-trøndelag

Legg inn av Mr.Vaslag »

Den billigste totaktsoljen er dårligst. Så det betyr at biltema syntetisk olje er dårlig? ca 70kr litern. Har noen prøvd den?

tempopanter
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av tempopanter »

dårlig.. ikke å annbefale.. den de har på schell er fin..
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

Comet

Legg inn av Comet »

Jeg kjører på 2 % helt uten problemer med Castrol helsyntetisk har gjort det i mange år.

Grunnen til at det står 4% fra sachs er at dette er en gammel spesifikasjon, det har skjedd mye på olje fronten siden den gang. Nye 2-taktere skal ikke ha mere enn 1 %...

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

Mr.Vaslag skrev:Den billigste totaktsoljen er dårligst. Så det betyr at biltema syntetisk olje er dårlig? ca 70kr litern. Har noen prøvd den?
En kamerat av meg, med aprilia rs 125 kjørte på biltemaolje, og den motoren skar.. Men det er jo en italiensk høyturtallsmotor og er litt mere følsom på oljen enn den mere slitesterke sachs motoren.. Men allikevel, en får enda lengre levetid på motoren ved å kjøre på en skikkelig olje istedenfor en billigolje.. Klart den smører, men har langtifra de egenskapene de dyrere oljene har..!
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Hei. Har kjørt på Statoil Low Smoke 2-taktsolje i flere år nå. Blander 4% på den gamle -64 Corvetten min, og 2% på -84 Corvetten til datteren min. Har også brukt samme olje på motorsagene og ryddesagene mine i mange år uten å få skjæring. Anbefaler denne oljen til alle med Corvette. Ikke den dyreste, men når den tåler det høye turtallet som det er i motorsager (opptil 17000 rpm), er det ingen fare med en saktegående mopedmotor.

Christian

Svar