Tempo Panter div. elektronikk

Her kan du poste generelle Tempotemaer og legge ut spørsmål, diskutere osv.

Moderator: Guttorm

Svar
Richard

Tempo Panter div. elektronikk

Legg inn av Richard »

Hei!

Jeg har en Tempo Panter 470 1983-mod. som jeg har noen spørsmål om:

1. Framlyset lyser veldig svakt. Forrige eier sa han hadde hatt problemer med at pæren gikk ofte slik at han skiftet til 12v pære foran (Jeg har ikke hatt problemer med dette så langt, da pæra knapt lyser). Denne lyste svakt slik at jeg fikk tak i riktig 6v pære samt andre 6v pærer med andre W styrker. Alle disse lyser ganske så svakt. Det må være HELT mørkt ute for at jeg skal kunne skimte lys fra lykta på veien. Baklyset og stopplys virker som de skal. Et annet, kanskje relatert til samme problem, er at hornet bare avgir en rar skurrelyd når jeg trykker inn knappen. Jeg byttet hornet da jeg trodde den var årsaken, men samme lyd kommer også fra denne.
Det virker også som om pærene i instrumentpanelet lyser ganske svakt, men disse skal jo ikke blende sjåfør så her er jeg usikker på om det faktisk er en feil.
Er det noen som har en ide hva dette skyldes? Jording, spole??

2. Er det vanlig at måler på turteller "faller" ned 2000 omdreininger i 1 - 2 sekunder når jeg slår på langlys? Er noe usikker på om turtelleren i det hele tatt er nøyaktig. Var inne der å skiftet instrumentpære og etter dette synes det som om turtelleren ikke helt avgir riktige resultat. Det er jeg ganske sikker på at den gjorde før jeg skiftet pæra.

Mvh
Richard

Svar