Gnistelyd fra motor

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
Olav96s

Gnistelyd fra motor

Legg inn av Olav96s »

Helt siden jeg kjøpte cometmotoren har jeg hatt en sånn "gnistelyd" fra motoren når jeg får litt høyt turtall(60km/t i fjerde giret). Samtidig med denne lyden begynner den å gi seg. Det er som om den vil mer, men den begynner bare å rykke. Først trodde jeg dette var pluggen, siden plastikken på den var ødelagt, det var var det ikke. Så fant jeg ut at pluggledningen var delt og veldig dårlig loddet sammen igjen. Da jeg fikset dette tror jeg det ble litt bedre, men ikke helt bra. Jeg reparerte det med sånne kontakter man fester til begge endene av ledningen å så trykker man de sammen(Få's kjøpt på biltema). Er det sånn at hele pluggledningen må være kopper? Den første delen av min er kopper, men etter punket som var loddet var ledningen sølvfarget. Kontaktene jeg brukte til å reparere var også av stål. Noen forslag?
Tiden går, Tempo består.

AndersFR
Sted: Asker

Re: Gnistelyd fra motor

Legg inn av AndersFR »

Høyspent'en fra coilen til pluggen har en egen evne til å finne minste motstands vei til gods, helt bokstavelig talt. Det skal ofte ikke så mye til av dårlige isolatorer, feil på pluggkabelen e.l. før du får overslag og feiltenning. Før du begynner å gjøre noe annet vil jeg anbefale deg at du monterer en helt ny, heltrukken og feilfri pluggkabel og sørger for at den er korrekt tilkoblet og har god kontakt i begge ender. Er du usikker på plugghetta, så bytt den også. Ja, og så bruker du selvsagt en god, gammeldags kobberkabel til pluggen, og plugghette uten motstand.

Hvis feilen ikke er borte når du VET at dette er i orden, er det tid for å lete andre steder.

Lykke til!

afr.

Brukeravatar
Olav96s

Legg inn av Olav96s »

Gikk en stund før jeg fikk tid/orket å bytte pluggledning, men nå fikk jeg gjort det. Det ble ingen forskjell i det heletatt. Hva mer er det som kan være feil her?
Tiden går, Tempo består.

Brukeravatar
Olav96s

Legg inn av Olav96s »

Kan det være defekt coil eller kondensator, eller er det umulig?
Tiden går, Tempo består.

Mossing

Legg inn av Mossing »

Det er sikkert turtallsperren som slår inn ved ca 60 km/t. Er bare lov å kjøre 50 vettu. :D
Har du sjekket stiftene i det siste?

Brukeravatar
Olav96s

Legg inn av Olav96s »

Stiften er grei
Tiden går, Tempo består.

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Virker som det er stempelfjør-rakling ut fra det du forteller.

Christian.

Brukeravatar
Olav96s

Legg inn av Olav96s »

Kan stempelfjøra gjøre så den kutter og lager pottesmeller? Høres veldig elektrisk ut, men det kan hende du har rett.
Tiden går, Tempo består.

Steddi
Sted: Stavanger

Legg inn av Steddi »

Hei, det kan være for mye fortenning.
Sjekk stiftåpningen først (0,4mm), finn mekene på svinghjul og motorblokk / deksel som angir motorens for-tennings punkt (M-merket), lån deg en tenningslampe hvor du bruker strøm fra bilbatteri og ellers klemma på pluggdednineng din med rett side vendt mot tennpluggen, start opp og se om merkene stemmer overens. Er det for mye fortenning (merket på svinghjul for langt til høyre, motsatt vei av O-merket) løsne skruene som fester tenningsplate mens svinghjulet står på og vrid det litt mot venstre, skru fast tenningsplate og kontroller med tenningslampen igjen.
:)

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Fikk du bort knitrelyden på Swingen ved å justere tenninga, Steddi?
CARPE DIEM!

Svar