FØR: stempelproblemer, NÅ girproblemer :=)

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
lb9td
Sted: Nittedal
Kontakt:

FØR: stempelproblemer, NÅ girproblemer :=)

Legg inn av lb9td »

Jeg har nå funnet ut at jeg IKKE har stempelproblemer/stempelring problemer likevel. Derimot må det være noe krøll med fristilling/girsperre.

Jeg hadde selvsagt trekt i friløpswire før jeg trådde ned kick'en, og tenkte derfor hele tiden på at den var i fri. Men så ser jeg at motorkjedehjulet går undt mens jeg trår ned kick'en (kjede ikke tilkoplet). Det betyr jo at motoren er i gir, og forklarer den kraftige motstanden jeg merket på kick'en.... :=)

Etter flere forsøk på å få den i fri, så går dette ikke. Selv etter å ha delt motoren. Som nevnt tidligere har jeg demontert/montert hovedaksel (ikke mellom aksel/clutch aksel), gir og kick aksel.

Har noen tips til hvordan man setter sammen hovedaksel slik at denne passer med mellomaksel, og sjekker girsperre/fristilling når motoren er delt ? Jeg trodde jeg hadde gjort dette riktig, men tydeligvis ikke.
De fire tannhjulene skal jo stå mot hverandre. Er det ikke så enkelt?

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av administrator »

Fint at du hvertfall har lokalisert problemet. Da er det liksom litt lettere å gjøre noe med :D

Egentlig så er det med girkasser litt vanskelig om man ikke har gjort det før.
Selv så fikk jeg med meg en som hadde erfaring på det. Nå kjenner ikke jeg motoren din så godt, men det er vanligvis viktig at tannhjulene står rette veien og selvsagt i riktig rekkefølge. Er vel som regel bare den riktige kombinasjonen som passer skikkelig, men det kan være vanskelig å finne ut.
I tillegg er det viktig å shimse opp mellom tannhjulene så det ikke blir slakk og ulyder.
For de som ikke vet hva shims er , så er det tynne slags skiver som man legger mellom tannhjul for at det ikke skal bli for god plass på akselen.
(litt dumt forklart, men......)

Anbefaler deg å prøve å få med deg en som kan dette, så vet du at motoren din blir bra.

RR
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

tempopanter
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av tempopanter »

sån er det på panteren min også når jeg ikke har på kjede, og når den står på støtta og står i fri, så går alikavell hjulet litt rundt, men det er ikke mere enn at jeg tar på dekket så stopper det..
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

Svar