kjøre uten stempelringer??

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
lb9td
Sted: Nittedal
Kontakt:

kjøre uten stempelringer??

Legg inn av lb9td »

Noen som vet om man kan kjøre uten stempelringer på en s150 ccm ?

Erfaring etc ? Vil kompresjonen bli dårlig...får man startet motoren eller hva ?

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: kjøre uten stempelringer??

Legg inn av administrator »

lb9td skrev:Noen som vet om man kan kjøre uten stempelringer på en s150 ccm ?

Erfaring etc ? Vil kompresjonen bli dårlig...får man startet motoren eller hva ?
Hva er poenget med å prøve dette? Ødelegge motoren?

Svaret er nei, nei og nei.

Om du skulle være så uheldig å få startet motoren så vil den gå SVÆRT dårlig. Jeg tror neppe du får fyr på den. Stempelringene er der også for å styre stempelet i sylinderen. Jeg frykter store skader om man prøver snurre motoren rundt uten stempelringer.

Nye ringer får du kjøpt hos
http://www.stenbakken.no eller http://www.kjell-berg.no

RR
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

lb9td
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Vel, jeg har ikke fått start på motoren uten ringer. Årsaken til at jeg i det hele tatt har prøvd er fordi den ene ringen knakk og lagde en ulyd i sylinderen (tok inni portene). Det oppstod ikke synlige skader på stempel/sylinder som følge av at ringen knakk.

Du nevner at ringene holder stemplet på plass. Dette er vel bare delvis sant, da stemplet nesten helt utfyller sylinderen.

Stemplet må jo være litt smalere enn sylinderen for å kunne bevege seg opp og ned. Er ikke hensikten til stempelringene å fylle ut resten av sylinderen slik at bensin/luft blandingen ikke "stikker av" og at man oppnår tilstrekkelig kompresjon ??

Skadene du fryktet - er det som følge av gassblandingen og temperaturen ?
Standard 1953 modell, 2 seter.
Regnr. W-3263
BSA B33 1960 modell. 500 ccm, 26 hk
Regnr. T-7763

tempopanter
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av tempopanter »

bare ikke gjør det du, kjøp deg nye nå eller med ei gang, de er til for og få kompresjon og for og holde stemplet på plass.. KJØP NYE
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

Johs

Legg inn av Johs »

Du nevner at ringene holder stemplet på plass. Dette er vel bare delvis sant, da stemplet nesten helt utfyller sylinderen.

Jeg har mindre en ingen peiling på Moped men har skrudd litt bil her og der.
Stempelringene skal styre stempelet og marginene er ørsmå. Om stempelet får lov til å "slå" mot sylinderveggen får man skader med en gang. Stempelet er ikke av samme kvalitet som stempelringene og tåler ikke slik belastning. Stempelringene har 4 funksjoner.

Redusere friksjon.
Sørge for kompresjonen.
Styre stempelet.
Smøre sylinder veggen.

Om motoren går mer en 2 minutter uten ringer ville overraske meg stort.
Trolig smeller det med en gang. Men kanskje jeg tar feil?

lb9td
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Jeg har en SACHs 150ccm.

Problemet mitt er at kick'en eller rettere sagt veiven/stemplet møter motstand når jeg trår ned kick'en. I det stemplet passerer eksosporten øker motstanden før den avtar igjen. Og det er kraftig motstand med Ulyder.

Tar jeg av sylinder/topp går stemplet m/ringer lett og greit opp og ned.

Setter jeg på sylinder (ikke topp), går også stemplet m/ringer opp og ned som bare det uten lyder/motstand.

Setter jeg på toppen er vi tilbake til situasjonen der det er en fryktelig motstand, og ulyder

Tar jeg av stempelringene, men beholder topp/sylinder på går stemplet fint opp og ned.

Dette har jeg funnet ut:
- stemplet tar ikke borti plugg
- har byttet til nye stempelringer (57 mm)
- det er ingen synlige riper i sylindervegg
- jeg har renset boringen der stempleringne ligger
- stemplet står riktig vei

Forøvrig har motor bært delt uten at jeg har gjort noe med vei/stemprl. Før demontering var det ikke problemer !

Jeg er desperat etter tips !!

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av administrator »

Er du helt sikker på at det ikke bare er fordi du nå har fått skikkelig bra kompresjon? Kicken skal være ganske tung.
Husk på å ha giret i fri når du prøver å kicke.

Hva slags ulyder er det? Metallisk eller? :?

RR
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

Johs

Legg inn av Johs »

[quote="lb9td"]Jeg har en SACHs 150ccm.

Problemet mitt er at kick'en eller rettere sagt veiven/stemplet møter motstand når jeg trår ned kick'en. I det stemplet passerer eksosporten øker motstanden før den avtar igjen. Og det er kraftig motstand med Ulyder.

Tar jeg av sylinder/topp går stemplet m/ringer lett og greit opp og ned.

Setter jeg på sylinder (ikke topp), går også stemplet m/ringer opp og ned som bare det uten lyder/motstand.

Setter jeg på toppen er vi tilbake til situasjonen der det er en fryktelig motstand, og ulyder

Tar jeg av stempelringene, men beholder topp/sylinder på går stemplet fint opp og ned.
-------------------

Årsaken til motstanden er at kompresjonstrykket ikke bare ligger i toppen av sylinderen men også bak stempelringene. Kopmpresjonstrykket brukes til å press ringene inn mot sylinderveggen og mot anleggsflaten i stempelet.
Derfor vil du få større friksjon når kompresjonstrykket arbeider med ringene. Så du må altså overvinne eventuall økt friksjon i tillegg til kompresjonstrykket. På de fleste maskiner må ringene settes riktig vei. Er de snudd opp ned kan man oppleve slike ting som du beskriver fordi ringene er litt skrådd mot stempelveggen (ikke synbart) men nok. Da vil ringene virke feil og skader kan oppstå. Men jeg vet ikke hvordan dette er med 2 takt.

Hell litt olje i sylinderen og se om det reduserer ulydene.
Sjekk at ringene står riktig.

lb9td
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

I utgangspunktet har jeg jo ikke gjort noe med stempel/sylinder. Derimot delt motor og demontert hovedaksel, gir og kick-aksel og magnetsiden. Og justert clutch fra utsiden.

Årsaken til at jeg i det hele delte motoren var nettopp at kick'en skar seg. Den er nå rettet mener jeg etter at jeg monterte den pånytt. Kick'en trås ned uten problemer, og går tilbake (vel og merke når jeg omgår stempelproblemene f.eks ved å ha av toppen på sylinder).

Jeg mener også jeg ikke har gjort noe feil når jeg satte sammen motoren. Men kan det likevel være at jeg har gjort feil. Feks at den ikke står i fri, og at det er årsaken til problemene ?? Men ville ikke det da vært problematisk uavhengig av om f.eks toppen på sylinder var montert ??

Svar