Hva er problemet??

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
SAX

Hva er problemet??

Legg inn av SAX »

Hei hei.
Jeg får ikke start på Saxonetten. Har byttet tennspole og prøvd flere plugger, tenningsinnstillinger er også riktig men han starter ikke. Har fin gnist på pluggen også. Men pluggen er aldrig våt, og bensinen renner ut av motoren. Nevner at mopeden har stått urørt ca 5 år. Kan det være at stempelfjørene enten har satt seg eller har mistet spennet, slik at bensinen renner forbi og ned i veivhuset og i tillegg da suger luft derifra? Alle teorier mottas med takk.

mvh
Roger

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Hvor fra motoren renner det bensin? Hadde et lignende problem på min -71 Corvette når jeg kjøpte den. Den hadde stått urørt på en låve i noen år. Forgasseren var full av irr. Fikk start på den, men måtte "tippe" den hele tiden mens jeg kjørte. Viste seg at hullet på siden i bunndysa (den som forgassernåla går i) hadde irret igjen. Etter en tids bruk begynte det plutselig å flømme med bensin. Årsak: det hadde irret hull i flottørkammeret. Løsning: Aralditt! Holder i mange år. Ta opp forgasseren din og rengjør og studer alle dysehull nøye. Stikk dem opp med en nål, men vær forsiktig så du ikke lager riper. Tror ikke det er bensin i veivhuset ditt siden pluggen er tørr. Er kompresjonen i orden så er det nok ikke noe feil med stempelfjørene dine. Men er du i tvil, så er det jo bare å løfte av sylinderen. Burde være en enkel operasjon på Saxonetten.

Christian

SAX

Legg inn av SAX »

Har hatt opp forgasseren to ganger og det ser helt strøkent ut. Det ser ut som det renner bensin ut ved svinghjulet , men jeg er ikke helt sikker på hvor det egentlig renner. Har også rent litt langs eksosrøret , men pluggen er aldrig våt. Har ikke noe erfaring med hvor hard en sånn motor skal være i kompresjon men syns han virker OK. Det virker som han ikke klarer å suge inn bensinen riktig !! Jeg skal løfte av sylinderen i dag så får jeg se om det mygel der.

Tempo
Sted: Os. Hordaland

Legg inn av Tempo »

Det høres ut som om det er simmerringene dine som er dårlige.
Se om det lekker bensin ut imellom akselen til svinghjulet og simmerringen. (Da kommer det ut bak svinghjulet)
Hvis det lekker der, så klarer ikke veiv huset å lage vakum som skal suge luft/bensin igjennom forgasseren. Og som i neste takt skal komprimere veivhusgassen og blåse den opp i sylinderen.
Brøv å "dramme" motoren ved å skru ut pluggen, la stempelet stå i nedre stilling. Tømm så litt bensin ned i tennplugg hullet. Skru inn pluggen.
Prøv å starte motoren nå. Prøv å dramme flere ganger hvis den ikke starter. Lykke til. :D

tempotom
Sted: Verdal
Kontakt:

Legg inn av tempotom »

Et av innleggene over her anbefalte å bruke nål for å stikke opp dysa. Dette skal du være veldig forsiktig med. Legg heller dysa i feks tynner en stund, og blås den opp med trykkluft
Tom Fredrik Kjesbu

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

tempotom skrev:Et av innleggene over her anbefalte å bruke nål for å stikke opp dysa. Dette skal du være veldig forsiktig med. Legg heller dysa i feks tynner en stund, og blås den opp med trykkluft
Enig med deg, skal være meget forsiktig med nål i dysene. Men den jeg beskrev over var det helt nødvendig, da dysa hadde irret totalt igjen. Trykkluft er bra til rengjøring av det meste.

Christian.

SAX

Legg inn av SAX »

Jeg tok av hele tenningsplata å så på simmeringen på veiva, men den blir bare litt fuktig. Tror det renner ner på siden fra gassern. Prøvde og skjenken med bensin et par ganger, men til ingen nytte. Lurer litt på plugg ledningen for den har fått seg en knekk ved deksel gjennomgangen. Kanskje gnisten er for svak når jeg setter i pluggen, for når jeg legger den over hullet på sylinderen og trår så tennes det blå stikkflammer av bensingassen. Jeg tror forgasseren er ok, for første gang jeg opnet den var det ikke antydning til møkk eller irr. Har også tatt ut dyser og blåst rent.
På hvilken side er det mest vanlig at simmringen på veiva går lekk, blir det hipp som happ????
Nå har jeg ny tennspole, bra plugg, riktig tenning og ren forgasser!!!

lb9td
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Det mest vanlig er simmeringen på svinghjulssiden da området der er tørrere. På drivsiden er det mere olje og den holder seg bedre.
Standard 1953 modell, 2 seter.
Regnr. W-3263
BSA B33 1960 modell. 500 ccm, 26 hk
Regnr. T-7763

rojarnes

Mer morro

Legg inn av rojarnes »

Herregud...dette her er nødt til å være forgasseren. Pluggen er jo tørr.

Ta først ut dysa, Høyre side. Sett på bensinen. Kommer det bensin ut nå så passerer den flottøren, og da er det dysa som er tett. Rens denne. Men det som er vanlig er at det er irr over og under flottøren. Finn frem en nål grav opp hull, blås dem rene.

På meg så virker det som flottøren henger i nedre stilling og ikke slipper bensinen gjennom. Slik at den renner over. Flyter ned gjennom hullet til girdekselet og renner ned slik at det ser ut som den kommer ut gjennom tenninga.

Lykke til. Ikke skift simmeringer. Motoren skal starte med gnist. Men pluggen må bli bløt.

Lykke til.

Svar