stempel problemer

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
lb9td
Sted: Nittedal
Kontakt:

stempel problemer

Legg inn av lb9td »

Jeg har en s150. Den har vært demontert for skifte av simmeringer, rullelager etc. Jeg har satt den sammen og det gikk greit. Girskifte fungerer bra og det samme med kick-aksel. Stemplet beveger seg fint opp og ned med sylinder demontert.

Problemet oppstår når jeg setter på sylinder med topp på blokken. Da går ikke stemplet fritt virker det som. Det går - men i rykk og napp og jeg hører ulyder fra sylinder. Det er mothold i kickaksel, akkurat som noe holder det litt igjen. Når jeg tar ut tennpluggen går stemplet bedre men fremdeles litt motstand når kicken trås til. Mulig det kan være noe med luften i sylinderen som gjør at stemplet ikke går greit. Stemplet kan også beveges sideveis på veiven. Skal det være sånn og kan dette være årsaken til at stemplet ikke beveger seg? Andre tips ?

Panter-Performance

Legg inn av Panter-Performance »

Dette er vel normalt... dersom du ikke er VELDIG tungt å tråkke.. Grunnen til at den blir tungere å tråkke er kompresjonen.. Som du sa; lufta blir presset sammen, og dermed blir det tungere å tråkke. Det er derfor det er lettere å tråkke når tennpluggen ikke er på..

Så jeg tror du selv har svaret på problemet! :D
Lydene du hører er eksosen som kommer ut fra sylinder.

lb9td
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Neeeei. Når kick'en tråkkes ned så gå det nærmest i rykk og napp med motstanden/stemplet.

Hvis vi tenker oss at stemplet er i bunn, så går det først lett inntil stemplet er over eksosporten fordi stemplet ikke er borti sylinder. Når stemplet passerer eksosporten går det tungt, før det løsner og går lett osv til stemplet er tilbake til bunn. Og den var IKKE sånn før demontering av motor!!!!

Jeg tok også av toppen, og la hånden min over åpningen mens jeg trådde ned kick'en. Da kjente jeg et voldsomt sug i håndflaten, og stemplet gikk rykkvis som beskrevet.

Jeg lurer altså på om stemplet skal kunne beveges sideveis eller om dette skal sitte bom fast på veiven. Husk også at stemplet går helt fint uten motstand når sylinder er av. Så det må være noe inni sylinder/topp som forårsaker at det går i rykk og napp.

Noen flere forklaringer ??

tempotom
Sted: Verdal
Kontakt:

Legg inn av tempotom »

Hvis veiva roterer fritt høres det ut som om sylinderen eller mer sansynlig stemplet har fått en liten grad under demontering som tar i sylinderen når stempelet beveges. I så fall må du pusse vekk graden. Sjekk om du har fått riper i sylinderen av stempelet. Det er normalt at sylinder er litt mer slitt midt i og dermed har større diameter. Sjekk også at det ikke er så mye fastbrent kull mellom stempel og ringer at diameteren rett og slett blir for stor med de nye ringene. Så lenge låseringene for kryssbolten sitter skikkelig reiser ikke stempelet noen steder, men akkurat hvor mye klaring som tolereres vet jeg ikke.
Tom Fredrik Kjesbu

lb9td
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Har lokalisert feilen til stempelringene. Når jeg tar vekk dem så går stemplet greit. Men man kan vel ikke kjøre uten stempelringer mht kompresjon og effekt ??

tempopanter
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av tempopanter »

NEI IKKE GJØR DET::::: DU ØDELEGGER BARE ALT DA IKKKE GJØR DET::
Beklager skrive feil i inleggene mine har vanskelig for og se dem selv.

Tempo Panter 80-mod
Tempo Panter 77-mod

Brukeravatar
bilo3
Sted: Gildeskål-NORDLAND
Kontakt:

Legg inn av bilo3 »

Det kan jo være at du har montert stempelet feil vei. Det er en pil oppå stempelet som skal peke mot utblåsningen(eksosen)

lb9td
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Som du ser er det 6 mnd siden dette emnet ble diskutert.

Stemplet var ikke snudd feil vei. Det viste seg til syvende og sist at motoren ikke stod i fri men i gir. Det var ikke lett å oppdage helt med engang da kjedet var frakoplet (hjulene påmontert) :=)

Mekking er gøy!
Standard 1953 modell, 2 seter.
Regnr. W-3263
BSA B33 1960 modell. 500 ccm, 26 hk
Regnr. T-7763

Brukeravatar
bilo3
Sted: Gildeskål-NORDLAND
Kontakt:

Legg inn av bilo3 »

Sorry.Jeg er ganske fersk på disse sidene.Skal prøve å bli flinkere til å sjekke datoen heretter !!

MVH.Corvette-entusiast

Svar