Returfjær på kick er gåen..

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Panter-Nilsen

Legg inn av Panter-Nilsen »

Tekker så mye for bilder lb9td.
Kan bli til god hjelp men vet ikke om jeg tør dele den enda allikevel... :oops:
Uansett, at ikke kicken funker som den skal legger jeg ikke merke til,
det eneste er at den i stedet for å bli slått tilbake når jeg har kicket, blir den vridd helt rundt, altså i samme retning som jeg kicker, og lager noen fæle lyder.
Derfor har jeg nå bare et strikk som holder kicken fast,
og renner den i gang.

Men et spørsmål som ike har noe med dette å gjøre;
Hvor finner jeg rammenummeret på panteren?
Jeg trodde det var under tanken, men der fant jeg det ikke...

båbbær'n

Legg inn av båbbær'n »

Rammenummeret finner du på Styrehodet. DVS det "røret" hvor styrelagrene er festet, og som styrestemmen er tredd igjennom.

Du finner det på venstre side i kjøreretningen. Høyre side sett forfra.

MVH
Båbbær'n

Panter-Nilsen

Svarte...
Finner det ikke..
Men kan ikke se at det er blitt slipt vekk eller noe heller...

Og foressten;
Jeg må stoppe nesten helt opp for å gire ned i første gir.
Litt irriterendes.
Kan jeg bare skru på den doble mutteren som holder den "armen" inne i clutchdekselet for å fikse dette, eller må jeg kløyve den for det også?

båbbær'n

Legg inn av båbbær'n »

Det er jo med mopeder som med alle andre gearkasser. drevene i kassen må gå i nogenlunde lik hastighet for at du skal kunne sette den i gear. Derfor må du og ha lav hastighet for å sette den i 1. gear. Det er jo selvfølgelig forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue, så det er jo en mulighet for at du må justere mekanismen. for enkel justering trenger du ikke kløyve den, men det er den doble mutteren, og det er de to skruene som holder sjalteakselen. til høyre.

Jeg vil likevel anbefale på det største at du får fiksa den fjæra. Selv om du kan klare deg uten kicken er det likevel en stor ekkel mulighet. Hvis fjæra har virkelig rota seg inn i systemet ditt kan det hende at den ligger og sliper på noe inni kassa. Det kan føre til fatale feil, det kan gjøre at fjæra som i dag koster deg noen hundre vil kanskje komme til å koste deg noen tusen senere.

Tør du ikke kløyve den selv bør du ta kontakt med noen som har gjort det tidligere og få litt hjelp. Det finnes knapt noen enklere motor enn panteren.

MVH
Båbbær'n

Panter-Nilsen

Der var girene i orden!

Og jeg får vel ta sjansen og kløyve den.
Lærer jo ikke hvordan jeg gjør det før jeg har gjort det.

lb9td
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

nettopp. det er det som er moro - nemlig å mekke litt og få det til. en gang blir den første og så lenge du er varsom går det bra.
Standard 1953 modell, 2 seter.
Regnr. W-3263
BSA B33 1960 modell. 500 ccm, 26 hk
Regnr. T-7763

Panter stein

Legg inn av Panter stein »

Ikkeno å være redd for... var drit lett å kløyve, å du trenger IKKE spesial verktøy, hvis noe har hengt seg er det bare å bruke gummi klubba. å finne ut hvordan man får på fjæra og klappe ihop motoren er en liten AHA opplevelse, men er enkelt når man først finner det ut...

Det der med girene tror jeg gjelder for de fleste...Iallefall på alle de gamle sachsene jeg har prøvd.

Svar