Startvansker Tempo Panter 460

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
psyfoon

Startvansker Tempo Panter 460

Legg inn av psyfoon »

Hei! Er fersk eier av en 83mod panter 460 og har i den forbindelse noen spørsmål. Den gikk fint da jeg kjøpte den, men jeg vasket den en dag, og den startet og gikk fint etterpå, og jeg kjørte en liten tur og stoppet den. Nå vil den ikke starte lenger (mangler gnist på pluggen). Skrudde opp sidedekselet og så at det var kommet inn litt vann bak svinghjulet. Dette fikk jeg ut og lot den stå til lufting i sol og vind en hel dag. Men fortsatt er det ikke gnist. Har byttet tennplugg..
Noen som vet hva som kan være årsaken?

Og et par spørsmål til:
* Har elektrisk tenning med coil, tenkte å bytte pluggledningen men får den ikke ut fra coilen uansett hvor hardt jeg skrur, pluggledningen holder på å revne.. Er den skrudd fast der eller er den "sveiset" fast inne i den plomberte coilen?
* Hvor ligger stift og kondensator (hvis jeg har dette på min moped?) Må jeg av med svinghjulet for å bytte?

Meget takknemlig for svar som kan hjelpe meg, slik at jeg kan nyte sommeren i min Panter :D

økogutt
Sted: Ilseng-stange

Legg inn av økogutt »

har du sjekket om det heller ikke gnister om du skrur av tennplugghetta og legger den nakne pluggledningen mot gods. da skal gnisten i prinsippe kunne springe over i en avstand av en cm. kan nemlig og være plugghetta som må byttes.
bare pass på at denne ledningen ikke henger i det fri (langt fra gods) når du kicker. da risikerer man å brenne over tennspola på et slikt anlegg med coil.
Om du har et elektronisk Motoplat tenningsanlegg, har du værken kondensator eller stift
mvh andreas
- Corvette 300 -66
- Panter 470 -83

Brukeravatar
Mr.Vaslag
Sted: sør-trøndelag

Legg inn av Mr.Vaslag »

Om det har kommet fukt og vann inn i tenningsanlegget tror jeg kanskje at det er litt ille ute. Slike anlegg tåler ikke fukt i det heletatt.
Tror nok det er best å bytte til et stift-anlegg. Det tåler det meste.

Svar