Dårlige mekanikere! Hvordan tette?

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
lanciadelta
Innlegg: 246
Registrert: 26 mai 2004 21:53
Sted: Berkåk, Sør-Trøndelag

Dårlige mekanikere! Hvordan tette?

Legg inn av lanciadelta »

Blir frustrert over slike såkalte "mekanikere" som skal dele motorer... Har opplevd for mange ganger nå at folk som skal dele motorene sine bruker flatt skrujærn til å bryte fra motorhalvdelene, slik at det blir digre hakk, som da jør at motoren enten lekker olje, eller at det kommer luft i veivhuset...
Dette er veldig frustrerende....

Men hvordan kan man da få tettet dette, uten å måtte bytte halvdel.....?

Har prøvd med kjemisk metall, men det varte ikke lenge før det begynte å lekke igjen... Kan det være at jeg ikke gjorde det rent og tørt nok.......?

Har noen av dere erfart dette? Og hvordan har dere fiksa det...?
57 Zundapp Combinette,74 Polski Fiat 125p,77 Polski Fiat 125p,87 Fiat Croma I.e,88 Fiat Croma Turbo i.e, 87 Lada 2105 1500S, 74 Mercedes w115 200D, 75 Mercedes w115 240D

Brukeravatar
Per
Innlegg: 3327
Registrert: 05 jun 2004 11:02
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

jeg har reparert blokker med rep-metall.. Du må gjøre det veldig rent, er ikke sikkert det var så veldig rent da du gjorde det? kan jo prøve en gang til for å fastslå om det går eller ikke?

Lykke Til ihvertfall kaill!! 8)
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
lanciadelta
Innlegg: 246
Registrert: 26 mai 2004 21:53
Sted: Berkåk, Sør-Trøndelag

Legg inn av lanciadelta »

Hehe, er nok jeg som ikke gjorde det rent nokk.....

Er vel igjenn en god del år før jeg bli kaill da men....... :P :wink:
57 Zundapp Combinette,74 Polski Fiat 125p,77 Polski Fiat 125p,87 Fiat Croma I.e,88 Fiat Croma Turbo i.e, 87 Lada 2105 1500S, 74 Mercedes w115 200D, 75 Mercedes w115 240D

Brukeravatar
Per
Innlegg: 3327
Registrert: 05 jun 2004 11:02
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

men mopeden er gammel, og da er du kaill heheh :wink: :D
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Innlegg: 656
Registrert: 24 mai 2004 13:47
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av administrator »

Hva med pakningssilikon slik man bruker på girkasser til bil? Tipper det vil funke.

Rune
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

grevling

Legg inn av grevling »

jeg brukte pakningsilikon for bil på mopeden min igår. Det funket kjempebra. Så tydlelige spor av at den forrige eieren også hadde brukt det. Det må stå å herde i en 5-6 timer etter at du har påført det da.

Brukeravatar
tempo-crescent-puch
Innlegg: 157
Registrert: 22 feb 2006 19:43
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av tempo-crescent-puch »

Hva er den beste måten å dele motoren på?
Tempo 290 1966 http://i7.tinypic.com/24v5r1l.jpg
Crescent 1981
Puch VS50 4m 1978 http://www.storm-support.com/images/ivarmoped.jpg
Partner invalidemoped http://i8.tinypic.com/24v5ngk.jpg
DKW RT 3 1939
DKW RT 3 1938
DKW RT 2,5 1936

Brukeravatar
Per
Innlegg: 3327
Registrert: 05 jun 2004 11:02
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

rengjøre den fullstendig etter at du har tatt av motordrevet og tenningsanlegget.. så tar du av sylinderen og stempelet..

under selve kløyvingen bruker jeg alltid å legge motoren på siden og deretter løfte rett opp med den ene neven, og så bare tar jeg et hammerskaft eller lignende og kakker på drivakslingen og veivakslingen forsiktig.. Da smyger det ifra hverandre :wink:
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
Tempo Nils
Innlegg: 140
Registrert: 14 jul 2004 20:55
Sted: Muan

Legg inn av Tempo Nils »

Man skal ikke være nødt til å bruke skrujærn nei.. Da er det bedre å prøve å varme det opp.
Tempo nils

Corvette 280 -63(turbo intercooler)
Panter 470x2-0,75
Corvette 300 -65
Yamaha ttr 125(solgt)

Brukeravatar
Robin
Innlegg: 420
Registrert: 02 nov 2004 11:11
Sted: rissa i trøndelag

Legg inn av Robin »

Bare snu den med høyre-siden ned og trykke på veivakslingen og drevakslingen
Blir aldri lei av å dra hjem "brom" :)

Svar