Bekymra for pantern!

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
Brukeravatar
Robin
Sted: rissa i trøndelag

Bekymra for pantern!

Legg inn av Robin »

Hei, driver å kjører panteren til og fra skolen om dagene... Det har alltid vært litt klirring og skrangling i den, men i de siste dagene nå har det forverret seg syns jeg. I dag toppet det kaka da jeg skulle hjem, for det første så gikk den dårlig og for det andre så skramla det voldsomt nedi motorn! Trodde først det var noe som var løst, nå skrue en plass på peden som lå å skranglet ellerno, men skranglingen fulgte turtallet så nå er jeg bittelitt redd her!
Er det veivlagra som takker for seg eller?
Blir aldri lei av å dra hjem "brom" :)

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Panter

Legg inn av Guttorm »

Ville nok ikke forsøkt å starte den en gang hvis du vil ungå fullstendig motorhavari...
Ville startet med det enkleste først:
Sjekk er om svinghjulet har løsnet.
Hvis dette ser ok ut ville jeg demontert sylinderen og sett den er i ferd med å skjære seg. Se etter slitekanter i sylinderveggene eller om en av stempelfjærene er knekt.
Når du har demontert sylinderen kan du også kjenne om veiva går i "fri bane" eller "lugger"
CARPE DIEM!

Brukeravatar
Robin
Sted: rissa i trøndelag

Legg inn av Robin »

En kompis av meg kikket på den og sa bare: "Hold på tanklokket når du nærmer deg så høyt turtall at skranglingen begynner"
Prøvde det under sterk tvil, men visst var det det teite tanklokket som begynte å vibrere når jeg kom opp i turtall. :o

Det verste var at jeg syntes den gikk dårligere også....
Helt paranoid vettu :lol:

Nå kansje jeg får igjen nattesøvna :D
Blir aldri lei av å dra hjem "brom" :)

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Panter

Legg inn av Guttorm »

Ja hvis du får orden på tanklokket og kanskje en ny pakning så slipper du heldigvis full overhaling av motoren :wink:
CARPE DIEM!

Svar