Ulyd i sylinder

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
Brukeravatar
lanciadelta
Sted: Berkåk, Sør-Trøndelag

Ulyd i sylinder

Legg inn av lanciadelta »

Hei. Kjørte en tur med Panter`n, da jeg plutselig hørte en tikke/knitre-lyd i sylindern.. Lurte på hva dette er? Er det at jeg har blandet for svak blanding? Eller er det stempelringene som synger på sisste vers? Tok av toppen på sylinderen og stempelet var ganske sotete. Kan dette tyde på for mye olje...? :?
57 Zundapp Combinette,74 Polski Fiat 125p,77 Polski Fiat 125p,87 Fiat Croma I.e,88 Fiat Croma Turbo i.e, 87 Lada 2105 1500S, 74 Mercedes w115 200D, 75 Mercedes w115 240D

Brukeravatar
Mr.Vaslag
Sted: sør-trøndelag

Legg inn av Mr.Vaslag »

Kanskje det er råde/veiv lager som har tatt ferie. :(
Kan være stempelringene som sier god jul!

Det er helt normalt at det er sot på stempeltoppen :D

Brukeravatar
lanciadelta
Sted: Berkåk, Sør-Trøndelag

Legg inn av lanciadelta »

Veiv eller rådelager er det ikke! Så det må nok være stempelringa.. Men går det an å kjøre med lyden? Eller er det et stort sjansespill, tilfeldi det ryker...?
57 Zundapp Combinette,74 Polski Fiat 125p,77 Polski Fiat 125p,87 Fiat Croma I.e,88 Fiat Croma Turbo i.e, 87 Lada 2105 1500S, 74 Mercedes w115 200D, 75 Mercedes w115 240D

Skrotsnokelaget

Ulyd

Legg inn av Skrotsnokelaget »

Det kan være krysspinnelager i stempel.Det gir en tikkeyd som følger turtallet.

Mvh.B.O.Jenssen
President i Slakk Hyssing

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Ulyd i sylinder

Legg inn av Guttorm »

Klirrelyd går an å leve med men når lyden går over til knitring/ tikking ville jeg nok tatt av sylinderen og sjekket den for slitekanter/ riper for å slippe en ubehagelig bråstopp.

Avstanden mellom sylinderveggene og stempel bør være 5/100 (5 hundredels millimeter)

Sjekk samtidig gapet på stempelfjærene.
Dette gjør du ved å ta av sylinderen og øverste stempelfjær. Sett så i stempelfjæra ca 15 mm fra sylinderskjørtene. Dette bør gjøres ved at du tar stempelet (eller et annet stempel som passer i sylinderen) og skyver fjæra opp i sylinderen. Dette gjøres for at fjæra skal stå mest mulig rett i sylinderen. Gapet på stempelfjæra skal da være 1/10 (en tiendels) mm. Er den større enn dette er åpningen på gapet(der fjæra møtes) for stor.
Hvis du ikke har erfaring med å måle/ kontrollere dette selv ville jeg overlatt jobben til folk som borer sylindere. Da får du igjen en sylinder uten "peiskoslyder" eller klirring hvis de gjør nøyaktig nok jobb...
CARPE DIEM!

Svar