Corvette 1973

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Tæff

Legg inn av Tæff »

Nuvel. Etter no en dag på verkstede har eg meir eller mindre offesielt gitt opp motoren på mopeden min. Har hatt den i fra hverandre igjenn i dag. Pluss prøvt deler fra ein annan forgassar. Og i tilleg heilt ny tennplugg.
Det som skjer er følgande:

- Den slår somregel eit slag på slutten av kvart kick
- Når den først starter ruser den seg opp for så berre å dø heilt. Reagerer ingenting på gassrespons.
- Vil heller ikkje tenne på startgass

Eg har også prøvd å vri tenningsplata i alle mulege forskjellige retningar. både i hennhold til og ikkje i hennhold til boka men uten resultat.
Kan det rett og slett være at den ikkje har nok kompresjon? og at stempel og ringer må byttes? synes ikkje dette virke logisk i og med at den heller ikkje starter på noko så eksplosivt som startgass. Pluggen gnister også som bare det.....
Jeg holder ganske enkelt påå å bli spø på heile pakka! :shock:
HJÆÆÆLP!

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av administrator »

Ut fra hva du beskriver så mistenker jeg enten dårlig kompresjon eller falsk luft. Bytt simmerringer på veiva. De er ofte gåene på gamle motorer. Kanskje også lurt å bytte stempelfjærer. Ikke noe av dette er spesielt dyrt.

Har akkurat overhalt en påhengsmotor som ikke startet. Der var stempelfjærene brukket, og kompresjonen for dårlig. Det kan altså være nok til ikke å starte.

RR
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

Tæff

Legg inn av Tæff »

Da går den igjen!!! :P Byttet rett og slett hele tennignsplata med alle komponentene over til ei som jeg hadde liggende. Startet på første kicket.Var virkelig greit å slippe å dele motoren for 3. gang!! Så hva som e galt med den forige tenningsplata kan jo være interesant å vite om noen har en formening om? Så da gjennstår bare å få justert giren )noe jeg absolut ikke får til, :cry: så har jeg meg en fin doning i sommer!!!!

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Kondensator eller tennspole! Det er jeg ganske overbevist om etter å ha lest innleggene. Jeg bytter alltid kondensatoren på en nyoverhalt eller åpnet motor. Koster ikke mye, og garanterer null tull i lang tid.

Christian.

Brukeravatar
Tempo Nils
Sted: Muan

Legg inn av Tempo Nils »

Enig med christian, kondensator eller tennspole!Tennspole koster 350kr og kondensator 68kr stykket hos KB, jeg har kommet til å kjøpt både kondensator og tennspole hvis jeg var deg, da skal den gå jamnt og fint.
Tempo nils

Corvette 280 -63(turbo intercooler)
Panter 470x2-0,75
Corvette 300 -65
Yamaha ttr 125(solgt)

Tæff

Legg inn av Tæff »

Vel. Når så nå mopeden går var det denne giren jeg IKKE får til og stemme. Enten går den bare i 1., 2. og 3. eller så går den bare i 1. og 4.
Den hopper liksom ut av giret. Har prøvd alt men får det ikke til. Kan jeg ha satt noe sammen feil inne i selve hasa da jeg delte motoren? eller ville jeg da hørt "masse rare lyder"???
Begynner etterhvert å tvile på mine mekaniske evner :shock:

Svar