Corvette 1973

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Tæff

Corvette 1973

Legg inn av Tæff »

Hei . Har nettop skaffa meg ein 73 corvette og den er under full overhaling :wink: (den blir pen!!). Er sjølv rimeleg teknisk annlagt og har stått for alt av skifting av lager og honing av sylinder, lakking osvosv sjølv. MEN når det kjem til justering av gearet må eg melde pass. Har sjekka at alt av fjører og låsepinnar er på plass (gear mekanismen er tatt frå skjært byttemotor som fungerte fint gearmessig). Er det berre min persolege udugeleghet som gjer at eg ikkje får dette til, eller er dette eit "kjennt" problem når ein har demontert ein corvette? Nokon som har tips til korleis eg bør gå fram når eg justerer den? :roll:
Flott forum forresten!!

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

På girdekslene mine er alltid mutrene på sjaltestikken skrudd så de ligger helt jevnt med enden av stikken. Jeg bruker å løfte hele mopeden opp i en elefantjekk, så motoren er i høyde så jeg kan se omtrent rett på den. Da er det veldig lett å finne ut om girene fungerer helt presist ved å dreie hjulet og tørrgire uten clutch.

Girmekanismene på mopedene rundt omkring særtegner seg ved å ha blitt ihjelskrudde og delene i mekanismen er bøyde og vridd. Alt må være slik det var fra fabrikk, altså helt riktig montert og justert.

Et girdeksel kan du ta av og justere så det er helt tight og riktig uten at det sitter i motoren. Da du monterer dette er det bare å justere mutrene på stikkakselen, men som regel skal de bare ligge jevnt dersom drevakslingen er rett justert med skims osv.

Hadde jeg kunne lagt ut et bilde her, kunne jeg vist hvordan et deksel SKAL være uansett i fristilling. Delene er så følsomme og man kan ikke ha deler som er bøyd eller utslitt. Da kan man jo lete etter nåla i høystakken istedenfor er min mening.
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Tæff

Legg inn av Tæff »

delene er hele og fine de.....takk for tipset..skal opp i garagen nuh å prøve..!!

Tæff

Legg inn av Tæff »

Ja....da har jeg prøvd stort sett i to timer is trekk å få gearen til å fungere som den skal. men nei. Kan det virkelig være tilfellet at begge mekanismene jeg har liggende er ødelagte???
Hvor kan man i så fall få tak i eit som fungerer? og vil dette koste flesk?

Tæff

Legg inn av Tæff »

Prøver igjen å fiske etter råd. Fikk motoren på mopeden til å gå i dag, men den gikk svært ujamt og etter en kort kjøretur tok den heilt kvelden. Ingen rare lyder eller tegn på motorhavari. Den var ganske enkelt død. Forgasseren blei demontert og alle pasasjer og hull var opne og fine. Videre var der også gnist i pluggen. Der var heller ikkje antydning til tenning sjølv om eg prøvde med startgass. Kan dette være tenninga som er feil stillt? det virker litt rart då den først gikk for så å stoppe igjen? :?
Kan noen gi meg en "enkel oppskrift" på hvordan man justerer tenning.
er snart så oppgitt over motoren at den snart ryker på bordet og blir demontert igjen.
Trenger tips raskt.

Brukeravatar
lanciadelta
Sted: Berkåk, Sør-Trøndelag

Legg inn av lanciadelta »

Merkelige greier... Selv om tenningen er ganske feil justert, så skal jo motoren starte så lenge den får bensin og det er gnist. Kan hende at pluggen har tatt kveld.. prøv å bytte. Lynkurs i å justere tenning er ganske kort og greit: Ganske enkelt løsne og vri hele tenningsplaten. Bare litt av gangen. Husk at stiften skal åpne like før stempelet er på topp, så det er bare å prøve seg frem. Stikk et lite skrujern i plugghullet for å finne ut hvilken posisjon stempelet er i. Dette er som sakt ganske simpelt forklart, så jeg skjønner godt om du ikke skjønner en dritt... Men lykke til uansett! Du får sikkert noen bedre tips fra andre her i forumet. Lykke til! :D
57 Zundapp Combinette,74 Polski Fiat 125p,77 Polski Fiat 125p,87 Fiat Croma I.e,88 Fiat Croma Turbo i.e, 87 Lada 2105 1500S, 74 Mercedes w115 200D, 75 Mercedes w115 240D

Brukeravatar
Per
Kontakt:

Legg inn av Per »

pluggen kan gi gnist selv om den egentlig er i ustand! (det testet jeg forresten i går) ved at den noen ganger har fått overslag og da fungerer det ikke da den får kompresjon. Jeg tror nok du skal skifte plugg før du ser på stiften osv. Det kan jo være det, men det er sjekk nr. 2!

lykke til!=)
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Tæff

Legg inn av Tæff »

Hvordan justerer man forrssten gasseren på corvette motoren? Er det ikke bare snakk om tomgangsskrue her? :?

Brukeravatar
Per
Kontakt:

Legg inn av Per »

det skal være tomgangsskrue på mopeden din, men kan hende du har fått tilbyttet en eldre forgasser en gang.. For å justere tomgangen her må du antagelig kjøre motoren varm og stramme gasswiren til den går på brukbart tomgang! 8)
50's in the 60's!

Svar