Trekk Problemer

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
bakken

Trekk Problemer

Legg inn av bakken »

Jeg har en Tempo Corvette 1979 model og den trekker dårlig med en gang den får litt motstand på 3 og 4 giret, har sjekket tennplugg og den er helt fin.. Noen som vet hva problemet kan være??

Brukeravatar
lanciadelta
Sted: Berkåk, Sør-Trøndelag

Legg inn av lanciadelta »

Det kan vere at du har blandet for mye olje i bensinen. Eller feiljustert tenning.
57 Zundapp Combinette,74 Polski Fiat 125p,77 Polski Fiat 125p,87 Fiat Croma I.e,88 Fiat Croma Turbo i.e, 87 Lada 2105 1500S, 74 Mercedes w115 200D, 75 Mercedes w115 240D

corvette
Sted: telemark

Legg inn av corvette »

kansje potta er tett eller noe i gassern. luftfilteret?
CORVETTE 1971,78,80 2stk,81,84, 86 og 88(p).
PANTER 340 og 470 68 og 84.
SAFIR 400 1969.
AVANTI 1986.
cz 1956.
villers 1955.
taifun 1966.
transport 1951.
honda cb125 1975 .

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

det er noe som har vært tatt opp flere ganger her på forumet,

at potta er mett i oljekull! Tett potte altså. Ta den opp og rens den i whitespirit eller noe lignende. Diesel også går an. Så ser du om det funker! :wink:
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
Møkkamoped
Sted: Saltnes

Legg inn av Møkkamoped »

Kan også være slitte stempelringer. Det ser du på om det er litt svidd på siden av stempelet, under ringene.

Tæff

Legg inn av Tæff »

Min er faring er at honing og nye stempelringer stort sett får bukt med det som måtte være av trekkproblemer på totaktsmotorer.
Er ikke så vanskelig som det høres ut for.

Brukeravatar
Per
Kontakt:

Legg inn av Per »

jeg er egentlig helt imot honing, fordi;

-det nye stemplet du setter i blir slarkete og du vil aldri få den samme ytelse da sylinderen blir overdimensjonert.
-honing får du aldri på hundredelene jevnt, og stemplet kan ofte få utrolig friksjon på ved opp/ned.
-Det er heller ikke holdbart, fordi da sylinderen er overdimensjonert vil det svi seg en svart oljekant rundt hele toppen, og etterhvert vil dette bare forsette helt til stemplet er helt sort.

noe som er bra;

-det er billig for de som ikke har råd til boring
-mopeden går istedenfor at den stå
-du slipper å kjøre så veldig lenge før du MÅ bore

En motor med nye bærelagre og ny boring fremstår jo som ny, hvorfor ikke bare gjøre denne kostnaden så det varer? Er det bedre å bare putte mer og mer penger på tempoen til den til slutt står igjen?
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Tæff

Legg inn av Tæff »

Personlig er jeg ikke mekaniker utdannet eller noe, men har bare hatt positive erfaringer med dette fra før. Jeg er klar over at man ikke skal hone for mye. Dette sier seg jo selv egentlig. Men er det virkelig så skadelig som du sier?Selv fjerner jeg bare mikroskopiske riper ved hejlp av honing. Har selv honet snøscooter motoen min, som hadde noen småriper, og den ble som en ny motor etterpå, Jeg har ikke hatt problemer med den siden. Den fikk en helt annen gassrespons og trekkraft! Gikk plutselig som et skudd igjen. :wink:

Brukeravatar
Per
Kontakt:

Legg inn av Per »

okei..

bare husk på at da du filer deg helt ned til den ripa, har du tatt hele veggen i betraktning! du får ikke vekk bare ripa men en dimensjon på sylinderen.

Det er derfor jeg anbefaler boring fremfor noe annet, fordi det er mange som honer sylindre som allerede er honet ifra før og er slitte.. ta med et nytt overdim stempel til et firma som borer, da måler de eksakt etter stemplet og du får et veldig bra resultat! Motoren varer mye lengre osv
50's in the 60's!

Tempoveteran

Legg inn av Tempoveteran »

Per skrev:okei..

bare husk på at da du filer deg helt ned til den ripa, har du tatt hele veggen i betraktning! du får ikke vekk bare ripa men en dimensjon på sylinderen.

Det er derfor jeg anbefaler boring fremfor noe annet, fordi det er mange som honer sylindre som allerede er honet ifra før og er slitte.. ta med et nytt overdim stempel til et firma som borer, da måler de eksakt etter stemplet og du får et veldig bra resultat! Motoren varer mye lengre osv
En sylinder tåler godt en svak honning uten problemer.
Når du bytter stempelringer bør du alltid hone for og få kryss mønsteret i sylinderveggene så olje filmen fester og smører stempelet.
Vi snakker hele tiden her om en svak honning,det er veldig lett og overdrive og sylinderen vil rett og slett bli oval.
Det er helt klart en forskjell på og barbere seg og skjære av seg hodet.
Kulehon er det beste vertøyet og bruke til dette formålet,selv om stenhon også går men da bør man vise en smule mer andakt.
Har drevet med disse tingene(les:Tempo) i over 20 år og har aldrig hatt noe problemer med dette.Heller har vi ikke hatt noen problemer på verkstedet der jeg jobber.
Er det riper så ikke prøv og fjerne dem med hon men bor sylinderen som Per sier.

Svar