Gir problemer SACHS 150ccm

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
lb9td
Sted: Nittedal
Kontakt:

Gir problemer SACHS 150ccm

Legg inn av lb9td »

Jeg har delt motoren i to, og tatt ut gir-, kick- og hovedaksel med tilhørende deler (stort og lite løshjul på hovedaksel samt rullelagre). Dvs at mellomakslelen er intakt med sine tannhjul. Girsperre og fristilling er ikke rørt.

Problemet er når jeg skal sette disse sammen igjen. Jeg har fulgt anvisning i rep.boka med å sette girsperren i posisjon mellom 2 og 3 gir. deretter måle avstand mellom tannhjulene på mellomaksel etc. Etter å ha montert videre satt på svinghjul og sidedeksler og montert i sykkel,så prøvde jeg til slutt å trå ned kick'en. Det gikk veldig fint en 4-5 ganger. Ingen ulyder. Tvert om alt virket normalt. Men så skar kick'en seg. Den står bom fast. Kan kun trås til hvis jeg har tar inn clutchen! Kick'en går da fint opp og ned med clutchen inne. Det sier meg at det ikke kan være noe med starter/griperhjulet og overføring til mellomaksel ? Er det en riktig antakelse ?

Noen tips til hva det kan være som gjør at kick'en står bom fast og ikke lar seg tråkke ned (skulle gjerne hatt røntgensyn..så slapp jeg å demontere forgjeves..)

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av administrator »

Har du olje på motoren eller?
Vet at kicken har lett for å sette seg om den går helt tørr, særlig etter en service.
Hadde samme problem på min 175ccm.

RR
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

lb9td
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Måtte gå den tunge veien og dele blokken enda en gang. Det viste seg å være kickstarterfjæren som hadde tvinnet seg rundt tannhjulet... trolig fordi den har hoppet ut av sporet på griperhjulet.

Bestilt ny fjær fra KB...

Men noen som vet hva som kan være galt hvis girsperren ikke fungerer skikkelig, dvs at metalldingsen ikke går skikkelig inn i sporet sitt ????

Svar