tørr girkasse

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
økogutt
Sted: Ilseng-stange

tørr girkasse

Legg inn av økogutt »

hei.....

da jeg sist satte sammen en pantermotor fra menge dårlige deler, hadde den eneste høyre motorblokkhalvdelen med god kobberforing et lite rift mellom veivhuset og girkassa. men jeg trosset dette og satte den sammen som den var. men i ettertid har det lekket en del fra girkassa, og tilslutt skjærte den seg med mange fæle lyder :? . tok den opp og møtte en tørr girkasse )med litt besin i):cry: . bensinen hadde lekket gjennom sprekken og tynnet ut gir-oljen som da rant ut. tannhjulene hadde ikke no skade, men lagra var fæle.

Det jeg da lurer på er om det går ann å tette en sånn sprekk med sparkel, eller vil det utvide seg i en annen takt enn stålet så det da brekker av? eller finnes det noe anna som anbefales til dette? ellers kan jeg jo ta en anna motorblokkhalvdel, men da må foringene byttes. er det en vanskelig operasjon?
Takker for svar :-)

mvh andreas
- Corvette 300 -66
- Panter 470 -83

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

det går ann å reparere blokkene med rep metall. Det er mykt da du trykker det på plass men det blir hardt! jeg har reparert flere blokker med dette og det går helt fint! Du må nok belage deg på å skifte det meste i girkassen etter et sånnt havari. Kanskje du er heldig men som regel er det mye verre enn det ser ut for.

Lykke Til!
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av administrator »

Huffda, det var kjedelige greier....

I utgangspunktet er jeg veldig skeptisk til å tette slike sprekker. Nettopp på grunn av temperaturendringer, som du nevner. Det beste hadde nok vært å fått tak i nytt dekslel - motorblokk. Tror ikke det trenger å koste all verden til en Panter.

Dersom du velger å reparere sprekken, så finnes det noe som heter Alutite. Om ikke jeg tar helt feil så er dette aluminium som man smelter rett i sprekken. Mulig det finnes andre midler for tetting av aluminiumssprekker også.
Men tror ikke dette blir så mye billigere enn å bytte blokk.

Mvh
Rune 8)
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

Brukeravatar
lanciadelta
Sted: Berkåk, Sør-Trøndelag

Legg inn av lanciadelta »

Du kan også prøve biltemas Pakning på tube, høytemperatur. Den har jeg brukt og jeg kan anbefale den på det sterkeste! Den funker til og med millom sylinder og blokk!
57 Zundapp Combinette,74 Polski Fiat 125p,77 Polski Fiat 125p,87 Fiat Croma I.e,88 Fiat Croma Turbo i.e, 87 Lada 2105 1500S, 74 Mercedes w115 200D, 75 Mercedes w115 240D

Svar