hva skal jeg gjøre når toppen lekker!!!!

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
corvette
Sted: telemark

hva skal jeg gjøre når toppen lekker!!!!

Legg inn av corvette »

har et lite problem med corvetta mi den lekker nemelig mellom toppen og sylinde. er det noen som vet hva jeg skal gjøre?

espen amdal
Sted: tau

LEKK

Legg inn av espen amdal »

Skifte topp pakning og trekke den jevnt til 8)

økogutt
Sted: Ilseng-stange

topppakning

Legg inn av økogutt »

har aldri sett ei corvette med topppakning :lol:

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

enkelte topper blir skakke, da må du enten plane den (ingen sak om du går mek'n) eller finne en annen som er rett! Dette problemet oppstår også på biler!
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Tempo
Sted: Os. Hordaland

Legg inn av Tempo »

Hei. Er toppen uplan, pleier jeg å tape fast et vannslipepapir. Eller et fint smergelpapir, til en helt plant underlag. For eksempel en sponplate eller en kryssfiner plate.
Deretter setter du toppen opp på papiret og sliper med roterende bevegelser. Du må konsentrere deg om å ikke vippe toppen når du sliper, men holde den helt rett med et svakt press nedover.
Etter et par runder, ser du hvor toppen ikke har vert tett mot sylinderen.
Du må slipe helt til tettnings flensen på topplokket er blank og fin hele veien rundt.
Lykke til :D

Brukeravatar
Are
Sted: under en busk

Topplokk

Legg inn av Are »

jeg plana toppen på pantern min, og det ble ikke tett. jaja .. tengte jeg, da sliper jeg litt mer til det blir plant. Men det lekker fortsatt og hvis jeg planer noe mer er jeg redd for at stempelet skal slå opp i toppen. Går det ann å lage en "pakning" av ei kobberplate el. lignende?

Den går bare på høyt turtall, kan det være at den trekker falskluft gjennom toppen? Eller er det noe annet? (motor er heloverhalt)

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Topplokk

Legg inn av administrator »

Are skrev:jeg plana toppen på pantern min, og det ble ikke tett. jaja .. tengte jeg, da sliper jeg litt mer til det blir plant. Men det lekker fortsatt og hvis jeg planer noe mer er jeg redd for at stempelet skal slå opp i toppen. Går det ann å lage en "pakning" av ei kobberplate el. lignende?

Den går bare på høyt turtall, kan det være at den trekker falsk luft gjennom toppen? Eller er det noe annet? (motor er heloverhalt)
Dersom den ikke lekker gjennom toppen, kan det jo være simmeringene ved veiva. Selv om den er nyoverhalt, så kan de jo ha blitt skadet under montering. Da vil motoren kunne oppføre seg slik.

Hva som evt. er riktig med tanke på å lage topp pakning har jeg ingen erfaring med.

Adm
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

Svar