Tempo Panter bråker

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
Richard

Tempo Panter bråker

Legg inn av Richard » 29 sep 2014 01:49

Hei!

Jeg har en Tempo Panter 470 som bråker en del under kjøring ved litt turtall. Lyden kan best sammenlignes med den som høres ved kjøring uten eksosanlegg i det hele tatt, men den er ikke fullt så skarp. Den høres mer ut som om den dype men noe høye lyden kommer fra inne i eksospotta eller sylinder.

Ved tomgang og noe turtall i frigir høres ikke denne lyden.

Noen som har forslag på hva problemet kan være?

Motoren har nye stempelringer og ny eksospakning og sylinderpakning. Eksospotte er ikke rensket etter jeg kjøpte den, så kanskje den kan være problemet?

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Tempo Panter bråker

Legg inn av Guttorm » 29 sep 2014 05:42

Sjekk om potta har innmat. Kjøpte du potta brukt?
CARPE DIEM!

Richard

Legg inn av Richard » 29 sep 2014 12:35

Skal sjekke!

Ja, hele mopeden er kjøpt for kort tid siden.

Richard

Legg inn av Richard » 01 okt 2014 03:44

Har rensket eksospotta nå, og innmat var tilstede. Lyden er der fortsatt om enn i noe redusert grad.

Jeg har kun hatt en 63-mod Corvette tidligere og det er denne jeg måler lydnivået i mot. Panteren min har jo en annen motor (BKF), men er det lydforskjeller på de?

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm » 01 okt 2014 07:49

Ja det er det uten tvil. Jeg har selv aldri blitt komfortabel med "Panterlyden" i og med jeg er en ihuga Corvette entusiast :)
Ta en tur til en person med god kunnskap om Sachs 50 motorer. Han kan nok sette en status på om enten bærelagrene er utslitt, tenningsbank, skjørtebank, slitt kryssboltforing, utslitt clutch-lager, rådeslsark er noen ting som gir ulyd i motoren...men igjen; Pantermotoren låter vidt forskjellig fra Corvettemotoren!
CARPE DIEM!

Richard

Legg inn av Richard » 01 okt 2014 16:30

Takk for svar :)

Har byttet veivlagrene, samt sjekket råde og de andre lagrene inni motoren. Alle virket gode, men skal se om jeg finner noen i Tr.heims området som kanskje har litt kunnskap om disse motorene!

Svar