Gnist fra pluggledning, men ikke fra plugg

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
Tobbeni100

Gnist fra pluggledning, men ikke fra plugg

Legg inn av Tobbeni100 »

Hei! Har en 1990 mod Tempo corvette 380 som stoppet for 2-3 uker siden. Det begynte med at den fusket litt, da den plutselig døde, men kom seg igjen før den stoppet. Jeg kjørte med den slik en dag til den plutselig stoppet helt. Så da var det bare å feilsøke, og fant ut at det var ustabilt når det var gnist på pluggen. Etter litt grubling og skruing fant jeg frem til at svinghjulet ikke satt bom fast på veiva, det kunne altså snurre litt uten at veiva var med. Jeg tok det av og så at kilen var ødelagt i tillegg til at svinghjulet hadde fått en skade i sporet til svinghjulet. Så jeg kjøpte nytt (brukt) svinghjul, og ny kile. Satt det sammen i stad, og sjekket at stiften gnistret og åpnet riktig, da jeg tråkket på kicken. Men mopeden startet ikke. Så prøvde jeg å holde tuppen på pluggledningen intill toppen og der gnistret det blått og tilsynelatende sterkt. Men så fort jeg tok på plugghetta og pluggen ble det helt dødt, ikkenoe gnist. Da kom en kompis innom og han lot meg få prøve pluggen og plugghetta hans, fortsatt ikkenoe liv. Vi prøvde pluggen og plugghetta mi på corvetten hans, og det funket som bare det. Så da er spørsmålet mitt, hvorfor gnistrer det ikke på pluggen(som fungerer) når det gnistrer på pluggledningen? Plugghetta har jeg jo også som sagt sjekket på en corvette som fungerer.
Takker for svar!
-Tobias

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Re: Gnist fra pluggledning, men ikke fra plugg

Legg inn av Christian »

Hvor "lang" gnist klarer du å få til, DVs hvor langt unna toppen kan du holde pluggledningen og fortsatt ha gnist?

Christian.

Tobbeni100

Legg inn av Tobbeni100 »

veit ikke helt, men tror jeg har kommet fram til at det er tennspola, ettersom gnisten ikke er så sterk som den burde ha vært på stiften.

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Meget sansynlig! Du kan ha gnist selv om tennspolen er gåen!
CARPE DIEM!

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Bytt da kondensator samtidig.

Christian.

Tobbeni100

Legg inn av Tobbeni100 »

Okey, tusen takk for svar!