Varmskjæring

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
amcarduden

Varmskjæring

Legg inn av amcarduden »

Min 56 standard med villiers 30C blir for trang etter noen minutters kjøring i motbakker, såpass at den kveler seg og stopper ganske brått. Typisk varmskjæring, men den starter igjen nesten med en gang, og det virker ikke som det har skadet sylinder/stempel/ringer. Har jo ikke skjedd mange ganger da jeg ikke kjører mye med den. Målte kompen til 9,7 bar i dag på varm motor, så trykk er det oppi der. Pluggen er litt svart, så virker som den får nok bensin, og da er det vel ikke grunnen til varmskjæringa?
Fikk borret og byttet stempel for ca 20 år siden, fordi bestefattern skar sylinderen på den rundt 1960 og bare satte den i skjulet. Der sto den i ca 30 år til jeg fikk den.
Borringa ble gjort gjennom et mc firma i Drammen den gangen, og stemplet ble kjøpt hos KB. Kan de som borret og honet den ha brukt for små toleranser. Tviler ikke på at stemplet fra KB er originalt, eller tilnærmet.
Noen som vet hva klaringen mellom stempel og sylinder skal være, og om det er forskjellige stempler ute og går? Tenker da på forskjell i godstykkelser, utvidelser osv.
Sier kanskje litt om villiers og bratte motbakker generelt, bestefattern greide det jo han også........ :lol: .

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Varmskjæring

Legg inn av Guttorm »

6/100 klaring pleier firmaet som vi her lokalt stort sett bruker til honing og sylinderboring.
Jeg gikk fra 115 til 120 dyse på min 175 som jeg hadde stadige problemer med varmskjæring på. Deretter ble problemet løst! :)
Regner med du kjører med 4% i bensinen?
CARPE DIEM!

amcarduden

Legg inn av amcarduden »

Ja, 4% på tanken :) . Ryker også ved mye gasspådrag, så olje får den.
Tenkte dyse jeg også, men pluggen sier jo at den får nok(sort). Blir vel grå/hvit ved mager blanding? Nå er jo dette en villiers, så dysenr osv er vel annerledes. Din 175 er kanskje sachs?

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Ja benevnelsen på dysene er anderledes :-) Får du gått opp et nivå på dysa kan du se om dette hjelper men det kan tyde på at sylinderen er noe trang i løpet...
Etter jeg tok dysebytte på 175en mista jeg litt effekt på grunn av for fet blanding. Alternativet ville jo vært å honet den men da må man jo kjøre den inn igjen :)
CARPE DIEM!

amcarduden

Legg inn av amcarduden »

Jo, ser nesten ut for at det bør opp for en sjekk og måling. Har faktisk honet den litt ekstra en gang, men det er jo ikke mye som ble tatt av godset.
Innkjøringen er jo ikke ferdig ennå etter første gang den var oppe :? . Iflg Villiers skal den kjøres inn slik; opp til 15kmt på 1. gir, 30 på 2. gir og 45 på 3. gir i 5-600 km, lave hastigheter i grunn :o . Også unngå for høyt turtall og for tung jobbing på høygir, noe som er helt forståelig. Dette er når motor er heloverhalt eller ny, her er det bare sylinder og stempel som skal innkjøres. Men, nå er det vel akkurat de delene som krever mest innkjøring også.
Husker rett etter borringa gikk det ganske kort tid før skjæring/kniping skjedde. Nå går den faktisk mye lengre før det skjer, og som nevnt var det i en bratt motbakke på 2. gir i ca 40-45 kmt. Ble nok litt for hardt for den det. Hmm....
Flere forslag til tiltak?

amcarduden

Legg inn av amcarduden »

Har vel bestemt meg for å ta den opp og hone sylinderen litt til i jakta på å unngå kniping. Men tok av eksosen i dag for rengjøring, og det er en del bek i svanehalsen(kanskje 1-2mm tykt) og mye grafs i potta. Kan for mye motstand, som det nødvendigvis blir da, føre til varmskjæring. Som sagt tidligere, pluggen forteller om nok bensin.

amcarduden

Legg inn av amcarduden »

Etter en ny runde med honeren kjørte jeg en rolig runde på 15km, og da viste det ingen tegn til at det ble trangere iallefall. Tok i samme slengen å filte bort det av stempelskjørtet som fortsatt sperret for innsuget med stemplet på topp. Får nå håpe at problemet er borte, hadde jo vært artig å kunne kjørt seg en tur uten å være redd for ikke å komme hjem:-).

Svar