Skal Comet-sylinderen være så dau?

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
Mossing
Innlegg: 76
Registrert: 04 jan 2013 17:17

Skal Comet-sylinderen være så dau?

Legg inn av Mossing »

Jeg prøvekjørte en Corvette med flett nytt Cometsett her om dagen. Toppturtallet var bra som juling, reine vinkelsliperen, men mellomregisteret og bunndrag var helt håpløst!
Er dette normalt?
Hva kan gjøres for å få bedre dreiemoment på lavt turtall?
Vil det hjelpe å øke kompresjon eller endre åpne og lukketidene?
Hjelper det å gjøre spyleportene bredere?
Hjelper det å lage "øyenbryn"?
Andre tips?

Brukeravatar
Olav96s
Innlegg: 72
Registrert: 18 sep 2011 12:29

Re: Skal Comet-sylinderen være så dau?

Legg inn av Olav96s »

Høyere kompresjon skal vist hjelpe veldig bra. Du får faktisk kjøpt høykomp topper, RNmotor selger det.

http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/cylin ... nbyte.html

Porting skal også hjelpe, men det er en egen kunst og du kan fort gjøre ting verre enn de var.
Tenningen kan være bortjustert, da kan den bli dauere. Corvetten skal tenne 1.5-2.0 mm f.ø.dødpunkt og cometen 2.8-3.2 mm f.ø.dødpunkt, vet ikke hvordan dette skal justeres når det er comet sett på corvette, men det er sikkert noen andre som vet det her.
Tiden går, Tempo består.

Brukeravatar
Guttorm
Innlegg: 5305
Registrert: 09 jul 2005 22:44
Sted: Stavanger

Re: Skal Comet-sylinderen være så dau?

Legg inn av Guttorm »

Når det gjelder nyproduserte cometsett finnes det mange dårlige kopier i salg. Noen er så feil at en motor med originalt oppsett faktisk går like godt :-( At cometen mangler bunndrag er helt typisk.
Antar at Christian vet hvilken sylinder som gir best effekt?
Det finnes både maksborte og portede sylindere og få kjøpt i tillegg til høykomp-topp.
CARPE DIEM!

Svar