Clutch-tull på min -65 300

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
arnto

Clutch-tull på min -65 300

Legg inn av arnto »

Hei alle forumister

Har fått noe tull med tempoen min som jeg skjønner lite av. Ved et par anledninger har clutchen 'heng seg' , dvs i inngrep, mens hendelen ,wieren og alle overføringer har vært helt slakk. Første gang dette skjedde, trodde jeg wieren var røket, men etter en times stillstand, var alt nesten normalt igjen. Etter dette var den vanskelig å starte, siden clutchen sluret, men etter litt justeringer var alt ok.
Hele greia ble så demontert, nye lamell-skiver satt inn, alt ble rengjordt, inkl girboksen , i diesel. Rubba litt på lamell-skivene, før jeg fylte på vanlig mineral SAE 30 olje.
Men det samme skjedde igjen :( . Cluthen er i inngrep, dvs ikke mulig å gire i fart, men alle overføringer er helt slakke. Prøvde å rugge litt frem og tilbake men jeg giret uten hell, men etter en times tid var alt på plass igjen :?:
Kan lamellene 'sakse' seg i clutch-huset? Ingen visuelle skader på noen av delen.
Hadde en teori om at overføringen fra svingarmen, via denne litt pinnen inni clutch-akselen, kunne låse, seg, men da skal vel clutcen være utløst/slure?
Gode råd mottas med stor takk.

Arnt
74 Toyota Celica ST1600
69 Toyota Crown Pickup
64 Tempo Corvette 300
38 DKW F7 Meisterklasse

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Re: Clutch-tull på min -65 300

Legg inn av Christian »

Har samme problemet på en -71 380. Der er det clutch-lageret som har sagt takk for seg.

Christian.

arnto

Legg inn av arnto »

Oki, kanskje inne på noe dær ja.
Mente å huske at lageret kjentes ok ut da jeg hadde motoren i småbiter i fjor. Sitter det kuler eller ruller i dette lageret?
Spørs hvor mye slark som tåles før det merkes på den måten.
Noen knep for å sjekke lageret uten å demontere hele maskineriet? Lyder fra clutchen?
74 Toyota Celica ST1600
69 Toyota Crown Pickup
64 Tempo Corvette 300
38 DKW F7 Meisterklasse

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

På min moped ble motoren overhalt, og da virket lageret ok. Dette kom brått, så det kan være slik på din også. Skru av det lille S-dekslet og kjenn på hele clutchkorga med en skrutrekker. Kan du bevege den, er lageret gåent.

Christian.

arnto

Legg inn av arnto »

joda, kan vel ane en liten slark der ja :|

jaja, så har en da litt å gjøre i vinter også :lol:
74 Toyota Celica ST1600
69 Toyota Crown Pickup
64 Tempo Corvette 300
38 DKW F7 Meisterklasse

arnto

Legg inn av arnto »

Noen som forresten vet hvordan denne sjalte-pinnen som dras inn/ut vha girvelgeren, er festa inne i tannhjuls-akslingen?
Antar det er en slags kile som dras mellom de ulike tannhjulene ved giring, som denne pinnen er festa til.
Er den skrudd inn i kila?
Sliter litt med å samstemme girvelge-manikken med girene.
74 Toyota Celica ST1600
69 Toyota Crown Pickup
64 Tempo Corvette 300
38 DKW F7 Meisterklasse

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Girbolten er skrudd til bunns i en tverpinne som også blir kalt sjaltekloss.
Kan legge ut en bildeforklaring imorgen hvis det er av interesse?
Hvis motoren blir kjørt med dårlig innstilte gir slik at "lugging" forekommer er det sjalteklossen som får bøte og problemet med at den hopper ut av gir kan bli konstant...
Det jeg bruker å gjøre for å kontrollere at girsjaltekanismen fungerer som den skal er å ta av girdekselet montere på girpedal og kontrollere at den har rett inngrep på opp og nedgiring.
Det er ikke uvanlig at sjaltemekanismene til disse motoren både er herpa og mangler et shims som gir upresis giring.

PS! Skrur du ut girbolten vil du slite med å få den på plass igjen.

Lykke til :!:
CARPE DIEM!

arnto

Legg inn av arnto »

Grei forklaring på dette du :)

Men kan girbolten løsne i sjalteklossen, siden den bare er dratt i bunnpos. uten noe låsing?

Tror heller sjaltemanikken er noget sliten, siden at når jeg først treffer girene, sitter de der. Er sjelden det glipper over. Er vel mer at jeg må lure litt med pedalen for å treffe de ordntlig.
74 Toyota Celica ST1600
69 Toyota Crown Pickup
64 Tempo Corvette 300
38 DKW F7 Meisterklasse

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

Hadde girbolten løsnet fra sjalteklossen hadde du ikke hatt muligheten til å gire i det hele tatt.
Tror feilen ligger i sjaltemekanismen på girdekselet.
Den tynne hårnålsfjæra på denne mekanismen er ekstremt vital for presis giring.
Utover dette er grunninnstillingen fra fabrikken slik at kontramutteren som låser av "spormutteren" innenfor står ganske jevnt med girboltensen endepubkt.
Da pleier du ihvertfall å være i nærheten av noe...
Ved å løsne den 3 umbracoskruene regulerer du inngrepet på opp og nedgiringen når du forflytter mekanismen opp eller ned.
Standard innstilling her er at den er monter rimelig høyt i bakkant da de kun er via de 2 bakerste skruene du kan heve eller senke mekanismen.

Knotete forklart dette :? Like knotete som hele sjaltemekanismen :!:

Lykke til!
CARPE DIEM!

Svar