Tempo Taifun

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Svar
MagneAanensen

Tempo Taifun

Legg inn av MagneAanensen » 19 mai 2014 09:58

Tempo Taifun 150c. 1962modell.Får ikke ut kraft i motbakke og fart ca. 65km.føler motoren "henger", hva med dyse?. Starter og går fint, gasswire er nok blitt strukket, må justeres helt ut. Hva bør jeg evt. gjøre. mvh.Magne.

AndersFR
Sted: Asker

Re: Tempo Taifun

Legg inn av AndersFR » 19 mai 2014 16:39

Hva er toppfarten på flata, og hvor bratt er det når den bare klarer 65? Dessuten: Er det fart etter eget speedometer, eller er det målt med noe mer nøyaktig?

Jeg har mest erfaring med Swing 175 og nå militær-Taifun 175. 175-motoren i sivil utgave har 10,2 hk, den militære angivelig ca. 1 hk mer. Erfaringen er at blir det litt langt og bratt, så gjorde ikke Swingen særlig mer enn 65 den heller. Opp til Sollihøgda f.eks., om du kjenner den veien, gikk det mellom 65 og 70 på det bratteste. Jeg målte toppfarten på den på flat mark til ca. 85 med sykkelcomputer. Da viste speedometeret 75.

Taifunen jeg har nå er litt kvassere, jeg har tynt den opp i ca. 95 på flata målt med GPS. Da viser speedometeret snaut 90. Mister jeg farta i bakkene strever den med å ta igjen det tapte den også.

Husk på at 150 kubikkeren bare har 6 - 6,5 hk, og at det er vesentlig mindre enn 10-11. Dessuten er Taifun nokså mye tyngre enn Standard, så den går nok i hvert fall ikke bedre enn en Standard i motbakkene. Taifun veier vel ca. 120 kg, mot Standard på ca. 90 kg, etter hukommelsen. Toppfarten på Standard er vel oppgitt til ca. 80, så det vil egentlig ikke overraske meg om en Taifun 150 ikke drar mer enn ca. 65 om det blir litt bratt.

Den følelsen av at motoren "henger" kan være følelsen når motoren møter veggen og ikke klarer å holde turtallet oppe. Det er ikke sikkert det er noe galt med den av den grunn. Min er akkurat sånn den også hvis jeg ikke klarer å holde nok turtall.

Du bør gå igjennom motoren som du tar en stor service inkludert å måle opp og sjekke alt som kan måles og sjekkes:
> Har den god kompresjon?
> Er tenningen stilt korrekt og pluggen i orden?
> Er forgasseren ren, og har du korrekte dyser?
> Får du trukket forgasserstempelet helt opp?
> Er topplokk, eksosrør og potte åpne og fri for overflødig sot som tetter dem?

Hvis du finner dette i orden, er det nok ikke umulig at sykkelen rett og slett er sånn. En Sachs 150 har aldri vært noen særlig sprek motor, selv om den er nokså seig.

MagneAanensen

Legg inn av MagneAanensen » 19 mai 2014 17:24

Takk for utførlig svar og tips. Får ta en sjekk på de punkter du nevnte, Toppfarta er 65 på flata og litt medvind.
mvh. Magne

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm » 19 mai 2014 18:49

Den fyrrigste av mine 2 militærer har 115 dyse.
Den orginale militæren min har 120 dyse og er definitivt den tregeste. Satt i 120 dyse, i og med jeg hadde problemer med varmskjæring på denne og problemet opphørte tvert.
Effektsmessig er de veldig ulike og har en mistanke til at det forklaringen ligger i at den orginale er noe trangere i løpet uten det grann "sylinderklirring" mens den andre har et snev av klirring da særlig når motoren er kald eller kjøres uten belastning. At den ene har større dyse er nok og en innvirkende faktor.

90 km/t på flat mark greier jeg med den restaurerte men da må det være vindstille, flatt, uten bagasje, tom mage og en smule hjemlengsel :)
Stiger gradene med 5 små grader fra flat vei faller toppfarten radikalt :idea:

Den "gubbekjørte" orginale greier jeg kanskje 75 med hvis jeg er heldig.

Får man turtallet godt opp i 3. eller 4. gir før en bakketopp hjelper det enormt på å holde "drifta" oppe. Faller turtallet tidlig i en stigning må man til med nedgiring så det holder :) Dette er en fellesnevner for begge mine 175er...

Litt off topic men blir noen av dere i denne tråden og treffe på noen av sommerens Tempotreff?
CARPE DIEM!

Brukeravatar
Kåre Wetten
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Legg inn av Kåre Wetten » 22 mai 2014 01:26

En 150 ccm drar nok ikke skinnet av pølsa en gang. Den er i utgangspunktet relativt treg, men når den er oppe i hastighet så holder den seg der ganske greit, og toppfarten ligger på ca. 70-80 km/t et sted! Kjørte fra Oslo til Sandnes et år, og da gjorde den 40 km/t (2. gir) i det i kraftigste stigningene og 80 km/t i de verste nedoverbakkene. Dett gir en gjennomsnittshastighet på 60 km/t og passer godt med med den effektive kjøretiden jeg brukte! Som sagt er også Taifunen relativt tyngre enn en Standard! Taifunen min, en 175 militær motor gjør 90 km/t på flata, men holder 70 km/t i relativt kraftige stigninger på 7-8 prosent (les Svartdalstunnelen, Oslofjordtunnelen). Akselerasjonen er dessuten en helt annen enn på 150 ccm hvor F & S-forgasseren kontra en Bing er vel antikvarisk!
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Svar