FAQ Tankmerker

Her kan du finne svar på ofte stilte Tempospørsmål

Moderator: FAQ-gruppe

Svar
Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

FAQ Tankmerker

Legg inn av Per »

Tankmerker, de stansete i messing, kan gjøres helt utrolig fine hvis man bruker lang nok tid på messingen.. Det jeg bruker å gjøre, for å få merket 100%, er å pusse de overflatene som skal synes helt blanke med autosol og en slitesterk klut.. De fleste merkene blir mer eller mindre kulsvarte over tid, og pryder ikke lenger tanken slik den gjorde for +-40 år siden.. Merkene kan virke endeløst å pusse, men sitter man lenge nok, kan man få et fantastisk resultat 8) Til slutt bør overflaten være helt gylden og fin, en kan gjerne avse en gammel tannbørste og pusse inni de små profilene slik at alt blir rent og blankt..

På de merkene jeg har restaurert, har jeg benyttet en lakkstift, denne bør ristes tilstrekkelig, slik at ikke lakken blir for tykk.. En kan helt sikkert klippe kosten på lakkstiften spissere, og tynne den ut med white spirit for at den skal flyte ut lettere.. Men det har jeg ikke forsøkt.. Det finnes jo sånne modellakkeringssprøyter, hvor man kan påføre ørsmå detaljer med trykkluft :D De fleste hobbybutikker skaffer det, jeg kan tipse, Amundsen Hobby i Oslo f.eks..

Jeg har ikke blitt flink nok til å maskere, og benytter derfor et smergelpapir på minst 1200 slipekorning, for å slipe vekk de stedene hvor det måtte være "for mye av det gode.." Legg forøvrig merke til Svithun merket, som jeg har begynt å restaurere.. Det var helt beksvart - men nå lyser det mere opp :D

men selvfølgelig, har du en totalt original sykkel, så bør nok merkene kanskje være mørke.. Da beholdes jo stilen 8)
"og forøvrig kan man gjøre som man vil" -som de sier i kardemomme by :wink:

Har vist en bildeserie nedenfor av noen merker jeg har, de finnes i mange forskjellige varianter. De fleste finnes avbildet i boken til HAa, regner med å putte på flere bilder etterhvert 8) En del av merkene er slitte og holder dårlig kvalitet, men kanskje du har ett bedre/annet merke vi kan sette inn her?

Den kjente og kjære "Tempo-Lett"

Bilde

Østlandet, fra P.T. Helleberg A/S på Lillehammer "Trygg Sachs"

Bilde

Fra Stavanger, Maskinhuset AS' "Svithun"

Bilde

Trondheim, Lefstad AS "Tambar"

Bilde

Var mopeden fra Oslo kunne den gjerne ha vært fra Erling Sande, med "Arrow"

Bilde

..og det kunne vel også være tilfellet at den het "Mammut" og kom fra Sønsterud Sykkel :)

Bilde

Og til slutt i denne omgang viser jeg ett merke som jeg tror ble brukt mest på Tempo-MC

Bilde

Har du noen andre merker er det selvsagt av interesse fra min side dersom du vil avse noen :)
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Re: FAQ Tankmerker

Legg inn av Per »

restaurerte ett olympic merke her om kvelden, mangler bare en liten puss med autosol så bør det bli brukbart :

FØR:

Bilde

og ETTER:

Bilde
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Svar