FAQ Potterens

Her kan du finne svar på ofte stilte Tempospørsmål

Moderator: FAQ-gruppe

Svar
Brukeravatar
Per
Innlegg: 3327
Registrert: 05 jun 2004 11:02
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

FAQ Potterens

Legg inn av Per »

Ved demontering:
Lyddemperen får du greit av, på selve eksosmutteren kan du bruke en "haketang," som kanskje burde vært et "must" for enhver tempomekaniker 8) Altfor mange mutrer er blitt banket i filler.. Men dersom mutteren din er stygg i utgangspunktet, er det vel å bruke en passe grov skrutrekker og banke den rette veien.. :) Det vil alltids være utettheter mellom eksosrør og lyddemper, og her blåser det fort igjen med sot og forbrente oljerester.. Noe som kan sitte helt ekstremt godt sammen.. Hovedsaklig bruker det som regel å tettes igjen akkurat i enden på røret som går inn på sylinderen.. Samt de hullene som sitter bak lyddemper-innsatsen, har også lett for å "tjære" seg igjen..

Whitespirit/diesel fungerer utmerket :)

Alle trenger en eller annen form for potterens etterhvert, har prøvd å illustrere litt her.. :) En kan gjerne finne ett kar, og legge potta i, gjerne med fin passform :) Tette begge ender i lyddemperen går også, men vanskelig å få til uten å kline.. -poenget er å bruke enten whitespirit eller diesel og la potta ligge over natta i "bad.." Så partikler og smuss løsner :) Kan gjerne bruke en lang pensel eller annet egnet til å "børste" vekk restene.. En ren sachspotte låter knall, og her har jeg tegnet litt for å illustrere..

Potterens er jo en gjenganger..

Bilde
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Svar