FAQ Girjustering Sachs 50/4 (Corvette f.eks.)

Her kan du finne svar på ofte stilte Tempospørsmål

Moderator: FAQ-gruppe

Svar
Brukeravatar
Per
Innlegg: 3327
Registrert: 05 jun 2004 11:02
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

FAQ Girjustering Sachs 50/4 (Corvette f.eks.)

Legg inn av Per »

Girjusteringen er helt spesiell på corvetten, ved at halve girkassen ligger i et girdeksel.. Her kan det oppstå en del feil underveis.. For å ta det helt grunnleggende først, så for at girdekslet skal virke normalt, så må låsepiggen og hele dekslet være helt og komplett som vist på det første bildet:

Bilde

den komplette girbolten må være helt rett som vist på bildet, det bruker å være denne som gjør at folk gir fullstendig opp å "justere" girene, denne må altså være helt rett og inntakt, er den bare litt bøyd blir hele giringen ukontrollert og fungerer ikke. Er den imidlertid rett kan man faktisk gire helt fint uten låsepiggen i dekslet, om men litt mer upresist:

Bilde
Bilde

Så monterer vi mekanismen som vist på bildet, den grove hårnålsfjøra bak må bennes opp slik at den ikke ligger i "krøll" eller gnisser borti dekslet.. Dette får man til med litt forsøk.. Den lille hårnålsfjøra må ligge så alle punktene kommer på linje, som vist her:

Bilde

Når vi setter på inngrepsklokken må den lille hårnålsfjøra være så presis at det ikke finnes slark.. Her ser vi de runde opplagringspunktene og disse må stå på linje

Bilde

Sånn skal det se ut når vi har montert opp hele mekanismen:

Bilde

Men enda er ikke mekanismen presis, vi må sette på girpedalen og trykke den oppover for å se om klokken tar inngrepet på vei ned.. Når jeg bygget opp denne så glapp den ut slik:

Bilde

Da må vi justere hele mekanismen med de tre 5 mm umbrachoskruene til venstre, så det blir lengre vandring for klokken å gå, så den får "tid på seg" til å vandre nedover og inn i inngrep.. Når jeg gjorde dette fungerte det, og håper du også får dette til slik:

Bilde

om den motstandspiggen for trinnene går tregt, så kan det enten være noe rusk/korrosjon som gjør det, eller at kjedet har gitt baksiden en bulk/skavank slik at den setter seg..

dersom du nå har fått satt sammen girmekanismen riktig, skal du kunne kjenne de fem trinnene 1. 0. 2. 3. 4.

Da du så monterer girdekslet på motoren, er det vanligst å trekke til mutrene slik at den ytterste mutrene ligger jevnt med enden på sjaltepinnen.. Pass på at du hele tiden heller til høyre da du drar igjen mutrene, så du ikke heller kraften din til venstre.. Da kan inngrepsstikken i drivakselen løsne, og du må kløyve i verste fall for å få skikk å girene igjen..

Ihvertfall, sett mopeden slik at du har bakhjulet i været.. Da kan du dreie hjulet mens du har satt mopeden i gir.. Legg så merke til om sjaltestikken beveger seg ut/ eller inn idèt girkassen belastes.. Dersom stikken gjør en liten bevegelse til venstre, skal du løsne kontramutrene og skru de litt ut slik at også de kommer litt til venstre.. Hvis dette er riktig, skal du da kunne gire oppover og ikke se noen bevegelsesrykk sideveis idèt belastningene skjer..

Var det noenlunde greit og forstå?

hvis ikke

Send meg PM for råd/ eller reparasjoner av motorer, så fikser vi det :)

mvh Per
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Svar