porting av comet sett

Her kan du delta i, eller starte diskusjon som har med trimming å gjøre. Husk at trimming er forbudt. Tempo-Online.net tar sterk avstand fra trimming.

Moderator: Guttorm

steinar240tic

porting av comet sett

Legg inn av steinar240tic »

hei, lurte på om noen hadde noe tips ved poring av comet sett? hvor mye må jeg ta i skyllekanalene og innsug og eksosen? skal ha vanlig 17mm bing i første omgang så bygge om til dellerto 17/19mm med tiden :) noen som veit noe om dette med erfaring og hvor mange mm på di forskjellige plassene jeg må porte? :roll:
Tempo corvette 380 #1
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011

"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"

tempo_panter
Sted: Ise City

Re: porting av comet sett

Legg inn av tempo_panter »

Les og lær! :) om det er no du ikke skjønner så det bare å spørre :)

http://www.mopedportalen.com/forum/topi ... e-traaden/

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Legg inn av Christian »

Bare IKKE løft eksosporten! Da mister du bånndrag.

Christian.

tempo_panter

Er ikke noe problem å løfte eksosporten, men det mange gjør feil er å kun løfte eksosen og da blir det gærent! løfter man eksosen og løfter skylleportene deretter så er det ikke noe problem :)

Bernt
Sted: Svelvik Vestfold

Legg inn av Bernt »

Vist du hever x-porten må du kompensere med høyere kompresjon.

Bernt

steinar240tic

Legg inn av steinar240tic »

men hvor mye skal jeg ta i skyllekanaler for bra bunndrag og toppfart? har ikke tenkt til og røre innsug og eksos noe særlig.. men er vel skyllekanalene en skal ta om man skal få noe brukbart? :)
Tempo corvette 380 #1
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011

"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"

tempo_panter

alt har en sammenheng, det som er det "beste" er vist blowdown på ca 30-35 grader, men synes sylindrene får mer bunndrag mere kjørbart register om blowdownen ligger på 25-30 grader! blowdown er antall grader veiva beveger seg ifra eksos åpner til skylleporter åpner! og selvfølgelig som han over her sa, god kompresjon! nå er det jo sånn at org topper har jo plugghullet skrått inn, hadde vært mye enklere om pluggen var midtsilt for da kunne man dreie om toppen som man ville hatt den! vet at topper med midtstilt hull er å få tak i på bl. a. vrm.se :)

en annen faktor som nesten er like viktig som sylinderen er jo eksosen! org eksosen er jævlig fin på bunndragssylindre, men med engang man skal få litt fart i den hadde jeg vurdert å prøvd ut noe annet!

Bernt
Sted: Svelvik Vestfold

Legg inn av Bernt »

Når du hever portene så mister du komp, Dette må kompangseres Med mindre forbrennings kammer og da helst et med squisband(sikkert feil skrevet) .
Porting kan sammenlignes med en Kam til bil med stor durasjon ( Bil som går og hopper på tomgang)

Ekspansjonskamer potter er jo totaktern`s turbo så med av stemt potte er det mye og hente .

Bernt

mctempo
Sted: Sør-Trøndelag

Legg inn av mctempo »

Dette innlegget er nå slettet!
Sist redigert av mctempo den 28 mar 2012 22:58, redigert 1 gang totalt.
JGD

Brukeravatar
silverback

Legg inn av silverback »

Jeg fikk godt resultat med min comet etter porting. (ikke ekte komet) Løftet ex port ca 1,5-2mm samt sliping/polering. Løftet ikke hele porten, rundet den slik at midten ble ca 1,5-2mm. Tok maxialt av gods ut av skyllekanaler der de møter blokk og helt ned til de vinkler inn mot cylinderløp,ellers er de urørte siden det er vrient og porte inni cylinderløpet. Jeg sveiste et vinklet rør mot innsuget slik at jeg ved hjelp av en slange kunne bruke en 17mm Dellorto. Den stikker ut på siden og roper "trimmet "!! Litt ugunstig, men det er ikke plass under ramma. Anpasset innsuget slik at det fluktet med røret. Toppen planet jeg så mye at du bare kan skimte den innstøpte pakkningen i orginal toppen.Comet bend og potte. Dette ga en gps målt toppfart på 80-85 km flatmark, vindstille med 100kg barnslig 36åring bak styre :)
Lang gass, går godt !

Svar